با مهم‌ترین قابلیت‌های شبکه اینترنت ۵G آشنا شوید

نسل پنجم اینترنت علاوه بر ارائه سرعت زیاد، از قابلیت‌های متعددی چون پایداری، ظرفیت بالا و تماس صوتی باکیفیت بهره می‌برد. در ادامه مهم‌ترین قابلیت‌های شبکه اینترنت ۵G را معرفی می‌کنیم.

اتحادیه بین‌المللی مخابرات (ITU) زیر نظر سازمان ملل در سال ۲۰۱۲ برنامه‌ای را با هدف توسعه تیم ارتباطات بین‌المللی موبایل (IMT) برای افق ۲۰۲۰ اجرا کرد. به واسطه چنین برنامه‌ای به صورت رسمی یک مسابقه جهانی برای تعیین نسل پنجم شبکه موبایل آغاز شد که رقابت شدیدی را میان اپراتورهای اینترنت و تلفن همراه در جهان به همراه داشت. این اپراتورها با هدف راه‌ندازی نسل جدید و پرسرعت اینترنت ۵G در کشورهای مختلفی چون کره جنوبی، ژاپن، چین، ایالات متحده آمریکا و استرالیا اقدامات متعددی را انجام دادند. از شرکت‌های مخابراتی و اپراتورهای فعال در این حوزه می‌توان به نوکیا، اریکسون، هواوی، ال جی و اسپرینت اشاره کرد که برای راه‌اندازی اولین شبکه متصل به اینترنت نسل پنجم ۵G رقابت تنگاتنگی با یکدیگر دارند. به‌طور کلی شبکه اینترنت ۵G به عنوان استانداردهای پیشنهادی برای نسل جدید ارتباطات سیار محسوب می‌شود که پس از نسل چهارم موبایل ارائه خواهد شد.

مهم‌ترین قابلیت‌های شبکه اینترنت ۵G

افزایش کیفیت تماس صوتی و تصویری

یکی از مهم‌ترین قابلیت‌های شبکه اینترنت ۵G ارائه کیفیت بالاتر نسبت به نسل چهارم اینترنت است. در واقع نسل پنجم اینترنت تماس‌های صوتی و تصویری با کیفیتی را در پیام‌رسان‌هایی چون واتس اپ ارائه می‌دهد و کاربران می‌توانند به کمک آن از صدایی با وضوح و تصاویری با کیفیت بالاتر بهره ببرند. بررسی بسیاری از کارشناسان نشان می‌دهد کیفیت صدا و تماس‌های تصویری به کمک نسل پنجم اینترنت به میزان چشمگیری افزایش پیدا می‌کند.

افزایش ظرفیت

یکی دیگر از قابلیت‌های نسل پنجم اینترنت، mMTC یا Massive Machine Type Communications است که برای کاربران و دستگاه‌های الکترونیکی هوشمند ظرفیت بیشتری را ایجاد می‌کند. در حال حاضر دستگاه‌هایی که به شبکه متصل می‌شود حجم زیادی از اطلاعات را تولید، پردازش و ارسال می‌کنند که این نسل‌ها تراکم و ترافیک زیادی در شبکه ایجاد می‌کرد، اما در اینترنت نسل پنجم ظرفیت بالایی وجود دارد که به کمک آن در هر کیلومتر مربع حدود ۱ میلیون دستگاه هوشمند می‌توانند به آسانی به شبکه متصل شوند.

افزایش پایداری 

ارتباطاتی با پایداری بالا و با تاخیر بسیار کم (URLLC) یکی دیگر از قابلیت‌های شبکه اینترنت ۵G محسوب می‌شود. البته به کمک ویژگی ارتباطاتی با تاخیر بسیار کم (URLLC) که کلمه اختصاری عبارت ultra reliable and low latency communications است، می‌توان به ارتباطات پایدار و ارتباطات سریع بین شبکه و دستگاه‌های متصل به آن شبکه دسترسی پیدا کرد. کارشناسان در این خصوص می‌گویند چنین قابلیتی برای اتصال خودروهای خودران بسیار ضروری است؛ زیرا وسایل نقلیه خودران به ارتباطی بدون تاخیر نیاز دارند و می‌بایست همواره به شبکه متصل باشند تا بر اساس هوش مصنوعی عمل کنند. اگر چنین اتصالی فراهم نباشد، همواره شاهد اختلالات گسترده در این وسایل نقلیه خواهیم بود که تصادفات مرگبار را به همراه خواهد داشت.

افزایش کیفیت و ظرفیت پخش موبایلی

نسل پنجم اینترنت موبایل برای کاربران این امکان را فراهم می‌کند تا ویدیوهای واقعیت مجازی ۳۶۰ درجه در شبکه‌های اجتماعی را به صورت آنلاین مشاهده کنند. پخش این ویدیوها در این شبکه با کیفیت و سرعت بالایی فراهم خواهد شد. در حال حاضر رسانه‌های خبری و تصویری اغلب برای مخاطبان خود محتواهایی را با وضوح پایین پخش و ارسال می‌کنند که به کمک شبکه اینترنت ۵G قادر خواهند بود کیفیت تصاویر خود را افزایش دهند که بدون شک رضایت مخاطبان را به همراه خواهد داشت.

1 دیدگاه در “با مهم‌ترین قابلیت‌های شبکه اینترنت ۵G آشنا شوید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.