دانشمندان موفق به کوچک سازی اجسام تا یک هزارم شدند!

پژوهشگران دانشگاه ام آی تی (MIT) موفق به توسعه فرآیندی شدند که قادر است اجسام مختلف را تا یک هزارم اندازه خود کوچک‌سازی نماید.

دانشگاه ام آی تی، ماه جاری اعلام کرد که موفق به توسعه فرآیند جدیدی شده که می‌تواند رویاهای به نمایش درآمده در فیلم‌های علمی تخیلی را عینیت ببخشد. این فرآیند جدید می‌تواند اجسام مختلف را تا یک هزارم حجم خود کوچک‌سازی کند.

در فیلم‌ها و انیمیشن‌های فانتزی متعددی شاهد بوده‌ایم که برخی افراد قابلیت آن را دارند تا اجسام اطراف خود را کوچک‌سازی کنند. گویا این فانتزی جذاب از حالت تخیلی خارج شده و اکنون انسان قادر است با استفاده از فرآیند جدید توسعه یافته توسط محققان، اشیا محیط خود را کوچک‌سازی کند.

کوچک‌سازی نانویی؛ دروازه‌ای به سوی دنیایی جدید

این فرایند implosion fabrication نام دارد و می‌تواند آرزوی دیرینه بشر را برای تبدیل کردن برخی از اشیا محیط خود به مواد نانویی و کوچک‌سازی آنها محقق کند. اگر کمی تخیل خود را بکار بیاندازید می‌توانید تصویری از آینده که انسان در آن از این فرآیند استفاده می‌کند را در ذهن خود مجسم کرده و متوجه شوید که این فرآیند چه بازتاب عظیمی بر زندگی انسان خواهد داشت.

فرآیند کوچک‌سازی از دیدگاه پژوهشگران بسیار ایمن، غیرسمی و قابل دسترس برای همه خواهد بود. جالب اینکه یکی از مواد موردنیاز این فرآیند یک نوع ژل مخصوص است که در پوشک نوزادان به کار می‌رود. فرآیند جدید می‌تواند دنیای اطراف را دچار انقلاب و استحاله‌ای عمیق کند.

با این فر‌آیند می‌توان نانوچیپ‌ها را جایگزین میکروچیپ‌ها نمود و انتقال جریان الکتریسیته را در کوچک‌ترین سطح ممکن انجام داد. همچنین رویای تولید نانو روبات‌ها و تزریق آنها به داخل عروق خونی برای مبارزه با بیماری‌های مختلف و مرگبار محقق می‌شود.

این تکنیک با یک پرینتر صورت می‌گیرد. در این فرآیند یک محلول به پلی اکریلات که همان ژل موجود در پوشک نوزاد است افزوده می‌شود تا متورم گردد. در ادامه با استفاده از اشعه لیزر مولکول‌های فلورسین به ژل یاد شده می‌پیوندند. در نهایت موادی که نیاز به کوچک‌سازی دارند به این مولکول‌ها که به عنوان لنگر عمل می‌کنند ملحق می‌شوند.

شما می‌توانید مواد مختلفی از جمله فلز، نقطه کوانتومی، بخشی از DNA یا ذرات را به این لنگر ها بچسبانید. پژوهشگران به منظور خشک کردن داربست پلی‌ اکریلات از اسید بهره می‌برند. این فرآیند باعث می‌شود که مواد متصل به پلی‌ اکریلات تا یک هزارم سایز اصلی کوچکتر شوند.

یکی از چیزهایی که محققان مبادرت به کوچک‌سازی آن کردند تصویری از آلیس در سرزمین عجایب بود. تصورش را بکنید که این تکنیک می‌تواند تا چه اندازه دنیای اوپتیک و نیز روباتیک را تغییر دهد. به نظر می‌رسد دروازه‌ای کوچک به سوی دنیایی بزرگ برای محققان باز شده باشد.

ایمنی و سادگی دو خصیصه بسیار مهم این تکنیک است که به آن اجازه می‌دهد در تمامی زمینه‌ها از مدارس گرفته تا لابراتورهای علمی مورد استفاده قرار گیرد. از سوی دیگر ارزان بودن این تکنیک به همه این امکان را می‌دهد تا نانو فناوری را وارد زندگی روزانه خود نمایند.

منبع: گجت‌نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.