چای سبز حاوی ترکیبی است که از بروز حمله قلبی جلوگیری می‌کند!

چای سبز اخیرا به عنوان موضوع اصلی تحقیق دانشمندانی از دانشگاه‌های لنکستر و لیتدز مورد بررسی قرار گرفته و این‌طور که از نتایج پژوهش‌ها به نظر می‌رسد، پیشگیری از حملات قلبی هم می‌تواند به فواید مصرف چای سبز اضافه شود.

چای سبز به عنوان یکی از سالم‌ترین نوشیدنی‌های جهان شناخته می‌شود که بیشتر از همه، افرادی که به سلامتی خود اهمیت می‌دهند از آن استفاده می‌کنند. در همین رابطه، جالب است بدانیم که اخیرا محققانی از دو دانشگاه لیدز (Leeds) و لنکستر (Lancaster) در بریتانیا، موفق به شناسایی ترکیبی در چای سبز شده‌اند که به سلامت قلب و عروق کمک می‌کند و شانس بروز حملات قلبی در افراد را کاهش می‌دهد. در بررسی این تحقیق با ما همراه باشید.

تاثیر چای سبز در پیشگیری از سکته قلبی

به صورت کلی این روزها بسیاری از افراد در مورد فواید مصرف چای سبز اطلاعاتی دارند و از تاثیرات مفید این نوشیدنی باخبر هستند؛ با این وجود پژوهش اخیر مربوط به نقش ترکیب موجود در چای سبز که با نام EGCG شناخته می‌شود، در نوع خود منحصر به فرد است.

دانشمندان اعلام کرده‌اند که این ترکیب می‌تواند در حل شدن پلاک‌های ایجادشده در رگ‌های خونی و داخل قلب موثر باشد و از این طریق، مشکلاتی که با مسدود شدن این رگ‌ها به وجود می‌آید را برطرف کند. از طرف دیگر، پیش از این هم تحقیقات گسترده‌ای در مورد نقش EGCG برای مقابله با آسیب‌های واردشده به سیستم عصبی و همچنین درمان بیماری آلزایمر انجام شده بود و می‌توان گفت که این ترکیب پتانسیل بالایی برای برطرف کردن مشکلات مختلف سلامتی دارد.

در مطالعه انجام‌شده، به طور دقیق اثر ترکیب مورد نظر بر روی محل‌های تجمع ماده در رگ‌ها که باعث بروز بیماری تصلب شریان (Atherosclerosis) و در نتیجه، سکته قلبی می‌شود، مورد بررسی قرار گرفت؛ جالب است بدانیم که آمیلوئید در شکل‌گیری اختلال آلزایمر هم موثر است.

دلیل این هشدار هم به تحقیقات قبلی دانشمندان مربوط می‌شود که بر اساس آن‌ها، اعلام شده که چای سبز ممکن است آثار مخربی را هم همراه داشته باشد؛ بر اساس این مطالعات مصرف زیاد چای سبز می‌تواند به بروز مشکل سنگ کلیه منجر شود و به همین خاطر، توصیه می‌شود که افراد روزانه بیش از ۵ فنجان از این نوشیدنی مصرف نکنند.

جرمی پییرسون (Jeremy Pearson) از بنیاد قلب بریتانیا در این رابطه گفته است که با وجود نتایج امیدوارکننده گزارش‌شده، هنوز احتمال موثر بودن چای سبز بر روی سلامت قلب، به صورت مستقیم، پایین است. با این حال انتظار می‌رود که با تحقیقات بیشتر و مهندسی مولکول‌های مفید موجود در این نوشیدنی، بتوان داروهایی را توسعه داد که در کنار حل کردن پلاک داخل رگ‌ها، مشکلات مصرف زیاد چای سبز را هم به همراه نداشته باشند.

مقاله میدلتون و همکارانش در ژورنال “Journal of Biological Chemistry” به چاپ رسیده است.

1 دیدگاه در “چای سبز حاوی ترکیبی است که از بروز حمله قلبی جلوگیری می‌کند!

  1. من دو ساله که چای سیاه استفاده نمیکنم و به جاش سعی کردم چای سبز رو جایگزین کنم. الان بعد از دو سال واقعا تاثیرش رو تو سلامتیم حس میکنم. به امید روزی که فرهنگ غلط استفاده از چای سیاه تو کشور ما کمرنگ تر بشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.