آنچه درباره ویدئو مارکتینگ باید بدانید

اگر شما روش­‌های بازاریابی دیجیتال را دنبال کرده باشید، حتما می‌­دانید که «ویدئوها» در سال ۲۰۱۷ بیش از هر زمان دیگری دارند جهان بازاریابی را دگرگون می‌کنند. از سال ۲۰۱۶ ویدئوها نه فقط یک گزینه برای بازار­یاب­‌ها، بلکه بخش حیاتیِ هر راهبرد موفق بازاریابی هستند.

اما سؤالی که اکنون می­‌خواهیم به آن پاسخ دهیم این است که ازاین‌پس جهان ویدئو مارکتینگ شاهد چه تغییراتی خواهد بود؟

ما چندوچون ویدئو مارکتینگ را از راهبردها گرفته تا فروش بررسی کرده­‌ایم و هوشمندانه­‌ترین روش‌هایی را که سال آینده باید مدنظر قرار بدهید مشخص کرده­‌ایم. اما باید بدانید که این روش‌ها فقط درباره­‌ی فناوری ویدئو، افکت­‌ها یا انیمیشن‌ها نیستند. این روش‌ها تغییرات واقعی در صنعت ویدئو مارکتینگ هستند که به شما کمک می‌کنند ذائقه و عادات مخاطب خود را بشناسید و متوجه شوید که ویدئوها چگونه می­‌توانند سرمایه­‌ی شما را بازگردانند.

۱. ویدئو باعث می­‌شود فرآیندهای فروش سلف‌سرویس بیشتری داشته باشید

ده سال پیش، از وبسایت­‌تان فقط می­‌توانستید برای علاقه‌مند کردن مشتریان به محصول خود استفاده کنید، اما اگر مشتریان­‌تان می­‌خواستند فراتر بروند مجبور بودند که تماس تلفنی بگیرند یا با یک نماینده‌ی فروش ملاقات کنند. امروزه مشتریان یاد گرفته‌اند که انتظار یک تجربه­‌ی سلف‌سرویس و مبتنی بر تقاضا را داشته باشند، تجربه­‌ای که اطلاعات موردنیاز مشتریان را در هر زمان و مکانی و هرطور که بخواهند در اختیارشان قرار می­‌دهد. در حقیقت ۱۹ درصد مشتریان در مرحله­‌ی فکر کردن به خرید تنها می­‌خواهند با یک فروشنده­ صحبت کنند، درحالی‌ که ۴۰ درصد مشتریان ترجیح می­‌دهند بدون حتی صحبت کردن با فروشنده خرید کنند.

وقتی ویدئو را در فرآیند فروش وارد می­‌کنید، خواسته‌ی مشتریان برآورده می‌شود: تجربه­‌ی یک خرید که کاملا در اختیار خودشان است و کمترین اصطکاک را با فروشنده دارند.

۲. مشتریان از شما انتظار محتوای ویدئویی خواهند داشت

فروشندگان اکنون در برهه­­‌ی حساسی قرار دارند که باید به ویدئو به چشم یک الزام نگاه کنند، نه یک تجمل. اگر ویدئویی برای معرفی محصول خود نداشته باشید ۲۵ درصد مصرف‌کنندگان علاقه­‌ی خود را به برند شما از دست خواهند داد. این یعنی خیلی­‌ها انتظار دارند ویدئو بخشی از تجربه‌ی خرید آن­ها باشد. اما ویدئو­ها تنها برای مصرف‌کنندگان نیستند. امروزه برای یک محصول معمولی ۱۵ رقیب وجود دارد، مگر این‌که انحصار خاصی داشته باشید. این رقابت فزاینده به این معنی است که برند شما باید از رقیبانش متمایز باشد، یعنی آنلاین باشد و از محتوای ویدئویی استفاده کند.

۳. کیفیت ویدئو از کمیت آن مهم‌تر است

ازآنجایی‌که ساخت ویدئو هم هرروز رقابتی‌­تر می‌­شود، باید به کیفیت ویدئوهای خود خیلی اهمیت بدهید. این‌که فقط ویدئوهای زیادی تولید کنید فایده­‌ای نخواهد داشت. هیچ‌کس دلش نمی­‌خواهد ویدئوهای بی­‌کیفیت ببیند، این‌طور نیست؟

رقابت ویدئویی برای ویدئوهای بی­‌کیفیت درنهایت خیلی سخت می‌­شود، آن­ها بازدید لازم یا بازده‌ تجاری مطلوب را نخواهند داشت پس اگر می­‌خواهید در ویدئو سرمایه­‌گذاری کنید لازم است این کار را به‌خوبی و به‌درستی انجام دهید.

ویدئوهایی که کیفیت بالایی دارند از بقیه متمایز خواهند بود، بیشتر بازدید خواهند شد و نتایج بهتری را در دریای محتوای دیجیتالی به همراه خواهند داشت. به‌علاوه این‌که این ویدئوها در طول زمان کارایی خود را بهتر حفظ می‌‌کنند. این یعنی بازگشت سرمایه­‌ی بیشتری خواهید داشت که می­‌توانید برای سال‌­ها روی آن حساب بازکنید.

۴. سهم ویدئو از محتوای مارکتینگ بیشتر خواهد شد

به‌تناسب افزایش تقاضا برای محتوای ویدئویی، برندها باید بخش بیشتری از بودجه­‌ی محتوای خود را به ویدئو اختصاص دهند. برایان هالیگان از هاب­‌اسپات توصیه می­‌کند حداقل نیمی از محتوای شما دارای ویدئو باشد. البته به این معنی نیست که متن یا عکس دیگر جایگاهی ندارد، اما به خاطر داشته باشید که درنهایت یک مصرف‌کننده انتظار ویدئو خواهد داشت و در غیر این صورت بخش بزرگی از مشتریان­‌تان رغبت خود را از دست خواهند داد.

اگر نگران وضعیت بودجه­‌ی خود هستید یادتان باشد که تهیه‌ی محتوای ویدئویی لزوما نباید پرهزینه باشد؛ ویدئوی زنده به­‌سرعت در حال تبدیل‌شدن به ابزاری است که به برندها سطح بالایی از دسترسی و ارتباط را در پلتفرم­‌هایی مثل فیس­بوک، توییتر و اینستاگرام می­‌دهد، پس از مزایای آن به بهترین شکل استفاده کنید.

در هر صورت به نظر می­‌آید که در سال ۲۰۱۷ ویدئوها سهم بیشتری از مشاوره‌ی فروش را به­ خود اختصاص می­‌دهند.

۵. تدوین یک راهبرد برای ساخت ویدئو، اولویت بسیاری از برندها خواهد شد

در حالی ­که ۷۳ درصد فروشندگان می‌­گویند که ویدئو بهترین بازگشت سرمایه را دارد، ۲۹ درصد دیگر عدم اتخاذ یک راهبرد مؤثر را دلیل بازگشت سرمایه­‌ی کم می­‌دانستند.

با وجود این‌که بازار ویدئو هر روز داغ‌تر می‌شود جای تعجب است که تدوین یک راهبرد برای ساخت ویدئو هنوز عمومیت پیدا نکرده است. در حقیقت شرکت­‌های زیادی در ویدئو مارکتینگ به راهبرد خود فکر نمی­‌کنند و صرفا ویدئو­های مختلفی می­‌سازند. با این‌حال باید انتظار تغییر این روند را داشته باشید، مخصوصا وقتی‌که شرکت­‌ها متوجه ­شوند که بهترین نتایج و بازگشت سرمایه زمانی حاصل می‌شود که یک راهبرد برنامه‌ریزی شده برای ساخت ویدئو وجود داشته باشد.

 ۶. ویدئوهای فرآیند فروش در اولویت خواهند بود

اگرچه بیشتر فروشندگان مشتاق ساختن ویدئو برای آگاهی دادن درباره‌ی تمام مراحل چرخه‌ی تولید خود هستند، اما اغلب بیشترین بازگشت سرمایه از ویدئوهایی نصیب‌شان می‌شود که مختصر و مفیدند و مربوط به مرحله‌ی آخر چرخه هستند و کاربرد محصول را توضیح می‌دهند. دلیلش این است که ویدئو سریع­‌تر از هر محتوای دیگری به خودکار و سریع شدن چرخه‌ی فروش شما کمک می­‌کند. ویدئوهای بیشتری در رابطه با چرخه­‌ی فروش خواهید دید، چون برندها دریافته‌­اند که ویدئوهای فرآیند فروش با سرعت بیشتری مشتریان را جذب می­‌کند.

۷. مسئولین فروش و متصدیان روابط عمومی از ویدئوهای شخصی بیشتر استفاده خواهند کرد

ویدئوهای شخصی در حال باز کردن راه ورود خود به دنیای ویدئو مارکتینگ هستند، بیشتر به این دلیل که به فروشندگان کمک کنند تا با مشتریان خود ارتباط شخصی برقرار کنند. این واقعا مفهوم ساده‌­ای است. مسئولین فروش یا نمایندگی­‌های خدمات مشتریان می­‌توانند به‌آسانی ویدئوهایی از خود ضبط کنند و به مشتریان ایمیل کنند تا خود را به‌عنوان پاسخگوی اصلی سؤالات مشتریان معرفی کنند.

به این ویدئوها پیام­‌های صوتیِ ویدئویی نیز می­‌توان گفت، هر نامی که به آن­ها بدهید، این ویدئوها در حال تبدیل‌شدن به روش محبوبی برای ارتباط شخصی نزدیک افراد با برندها هستند.

۸. تبلیغات ویدئویی و بودجه‌­ی آن سر به فلک خواهد کشید

۲۰۱۷ قرار است سالی باشد که هزینه­‌ی تبلیغات آنلاین از تبلیغات تلویزیونی فراتر برود. ۷۰ درصد فروشندگان برنامه‌­‌ریزی کرده‌­اند که بودجه­‌ی تبلیغات ویدئویی خود را برای سال بعد افزایش دهند. با توجه به نوع گذراندن زمان توسط افراد مختلف این یک واکنش منطقی است؛ فقط در سال ۲۰۱۶ المپیک تابستانی و مناظرات انتخاباتی برای اولین بار بازدیدکنندگان آنلاین بیشتری نسبت به تلویزیون داشت.

۹. رشد سریع­‌تر هدف­گذاری ویدئویی

هدف­‌گذاری ویدئویی (video retargeting) نوعی تبلیغات هدفمند است که به نمایش ویدئوهای خاص به کاربر بر مبنای فعالیت­‌های قبلی او در اینترنت گفته می­‌شود.

تبلیغات ویدئویی به‌طورکلی در سال ۲۰۱۷ افزایش خواهد یافت. اما هدف­‌گذاری ویدئویی هم با سرعت بیشتری رشد خواهد کرد. فروشندگانی که در وب‌سایت خود از ویدئوهای تبلیغاتی برای هدف­‌گذاری بازدیدکنندگان خود استفاده نمی‌کنند، باید خودشان برای درک تأثیر فعالیت‌­های هدف‌گذاری تحقیق کنند. هزینه­‌ی این کار در مقابل تأثیر آن پایین است و از این ویدئوها می­‌توان برای جلب نظر کسانی که به تجارت شما علاقه نشان داده‌­اند استفاده کرد. ۸۰ درصد بازدیدکنندگان سایت شما دیگر هیچ‌وقت بازنمی­‌گردند، خوش‌بختانه فروشندگان با استفاده از ترکیب قدرت ویدئو همراه با هدف­‌گذاری می­‌توانند کاربران ازدست‌‌رفته را بازگردانند.

۱۰. تست چندبخشی برای ویدئوها افزایش خواهد یافت

A/B Testing یا Split Testing یا تست چندبخشی روشی برای آزمودن تحت کنترل با هدف ارتقای بخش­‌های مختلف یک سایت است. تست چندبخشی راه خیلی خوبی برای آزمودن محتوای شما و آموختن درباره­‌ی مخاطبان است، استفاده از این تست برای صفحات سایت، ایمیل­‌ها و تیتر­ها روزبه‌روز رایج‌­تر می‌‌شود، حال چرا برای ویدئوها استفاده نشود؟

تهیه­‌ی درست ویدئو معمولا هزینه دارد، پس شما باید تلاش کنید که بهترین ویدئوی ممکن را با سرمایه­‌تان بسازید. به همین دلیل تست چندبخشی می­‌تواند به بازگشت بهتر سرمایه­‌تان کمک کند چون شما شکل محتوای خود را اصلاح می­‌کنید.

راه­‌های متعددی که می‌توانید برای تست چندبخشی ویدئوها انجام دهید در زیر فهرست شده‌اند:

  • نسخه­‌های کوتاه/بلند؛
  • انواع مختلف Call to action؛
  • پیام­‌رسانی جدید؛
  • ساخت انیمیشن به‌جای یک ویدئو از خودتان؛
  • انواع مختلف معرفی.

۱۱. ویدئوهای جذاب افزایش خواهند یافت

جذاب بودن یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی است که در رابطه با ویدئوها باید مدنظر داشته باشید. ویدئوهای جذاب توجه مخاطب را جلب می‌کنند و آن­ها را به سمت قدم بعدی یا ادامه­‌ی مکالمه سوق می­‌دهند:

چرا این کار اهمیت دارد؟ خب چون‌که جذاب بودن ویدئو برای پلتفرم­‌هایی مثل یوتیوب و فیس­‌بوک به معنی مهم بودن آن ویدئو است. فعالان یوتیوب و صاحبان تجارت یاد خواهند گرفت که رتبه­‌ی محتوای خود را در جست‌وجوها بالاتر ببرند.

۱۲. ویدئوهای طولانی­‌تر ارزشمندتر خواهند بود (اگر به‌خوبی ساخت و پرداخته شده باشند)

همیشه در ویدئو مارکتینگ اصل بر این بوده که «هرچه کوتاه­‌تر، بهتر». اما حقیقت این است که ویدئوها هیچ‌وقت زیادی طولانی نمی­‌شوند، بلکه زیادی خسته­‌کننده می­‌شوند. انتظار دیدن ویدئوهای طولانی‌­تری را در سال ۲۰۱۷ داشته باشید، مخصوصا در یوتیوب. ما در جهان تشنه­‌ی اطلاعات زندگی می‌کنیم؛ محتوای طولانی در حقیقت چیز خوبی است، به شرطی که به­‌خوبی ساخته و پرداخته شده باشد.

۱۳. قصه­‌گویی بسیار مهم است

قصه­‌گویی چیز جدیدی نیست، اما می­‌تواند برای ویدئو مارکتینگ ابزار قدرتمندی باشد. برای قرن­‌ها، قصه‌گویی قوی­‌ترین ابزار شناخته­‌شده ارتباط برای بشر بود. اما علم اخیرا نشان داده است که قصه­‌گویی در حقیقت مغز ما را درگیر می­‌کند و بهتر از هر چیز دیگر به عمق احساسات ما نفوذ می‌­کند. وقتی می­‌توانید در ویدئوها و دیگر محتوای مارکتینگ خود داستان‌سرایی کنید، شما بهتر می­‌توانید احساسات مردم را تحریک کنید و به‌طور مؤثرتری توجه آن­ها را جلب کنید.

۱۴. ویدئوهای خاص برای پلتفرم‌­های مختلف

هر پلتفرم اجتماعی اعم از یوتیوب، فیس‌بوک، اینستاگرام و… خصوصیات خاص خودش را دارد. اگر می­‌خواهید ارتباط مؤثری با مخاطبان خود در یوتیوب داشته باشید یا توجه فالوئر­های فیس­‌بوک خود را جلب کنید، باید بدانید محتوا در هر پلتفرم باید چگونه باشد. یک ارائه­‌ی ۱۵ دقیقه‌ای از کنفرانس سال پیش خود دارید؟ آن را در یوتیوب آپلود کنید، اما برای فیس‌­بوک آن را به چندین کلیپ ۳ دقیقه­‌ای با توضیحات (کپشن) تقسیم کنید.

۱۵. فیس‌­بوک ویدئو را اولویت قرار خواهد داد

برخورد ترجیحی فیس­‌بوک با ویدئو در سال ۲۰۱۶ توسط مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیس­‌بوک، معرفی شد، اما این تنها شروع کار است.

روشی که نبض ویدئو مارکتینگ را در اختیار خواهد گرفت فیس­‌بوک لایو است. مخصوصا وقتی‌که تبلیغات گسترده اخیرشان کاربران و برندها را به استفاده از این قابلیت تشویق می­‌کند. ما هم­‌اکنون شاهد آغاز رشد ویدئوهای زنده هستیم، اما توقع گسترده‌تر شدن آنها در سال­‌های آینده داریم.

۱۶. ویدئوهای بی­‌صدای بیشتری طراحی خواهند شد

به لطف ویدئوهای موبایل، کاربران در فیس‌­بوک ۸۵ درصد از ویدئوها را بدون صدا تماشا می­‌کنند که این چالشی برای بازاریاب­‌های ویدئویی است. اما این باعث خواهد شد که محتوای ویدئویی بیشتر و بیشتری برای تماشای بدون صدا طراحی شوند. بازاریاب‌­ها باید ویدئوهای خود را منطبق با پخش خودکار (اتو پلی) بسازند تا کاربران بتوانند به‌راحتی در مکان­‌هایی که سکوت اهمیت دارد آن­ها را تماشا کنند. اگر می­‌خواهید ویدئوهای موفقی داشته باشید باید از کپشن (توضیحات) و آیتم‌­های گرافیکی استفاده کنید تا مخاطب به ویدئوی شما خیره شود و بتوانید پیام خود را حتی بدون صدا هم به او برسانید.

۱۷. تعداد ویدئوهای زنده بیشتر و بیشتر خواهد شد

رسانه­‌های اجتماعی استفاده از ویدئوهای زنده را در سال ۲۰۱۶ رایج کردند. اکنون یوتیوب، فیس­‌بوک، اینستاگرام و توئیتر همگی قابلیت ویدئوی زنده را در پلتفرم خود دارند. ما هنوز در ابتدای رشد ویدئوهای زنده هستیم. یوتیوب در سال ۲۰۱۶ شاهد رشد ۸۰ درصدی بازدید ویدئوهای زنده بود و فیس­بوک اخیرا ویدئوی زنده‌ی ۳۶۰ درجه را راه‌­اندازی کرده است که تجربه‌ی منحصربه‌فردی از تماشای ویدئوی زنده را برای بازدیدکنندگان فراهم می­‌کند. جهان ما بیش از هر زمان مملو از محتوای زنده شده است، بازاریاب­‌هایی که در سال ۲۰۱۷ از این قابلیت با دقت استفاده کنند، می­‌توانند مخاطبان خود را از راه­‌های جدید و خلاقانه درگیر کنند.

۱۸. تعداد ویدئوهای کاربردیِ «چگونه فلان کار را انجام بدهیم» بیشتر خواهد شد

این روزها ویدئوهای چگونه فلان کار را بکنیم در اینترنت بسیارند. دوران «جست‌وجو، تماشا و یادگیری» دوران خوبی برای بازاریاب­‌هاست. از آنجایی‌که مشتریان تشنه­‌ی پاسخِ پرسش­­‌های خود هستند، ویدئوهای «چگونه فلان کار را انجام بدهیم» می‌­تواند روش خوبی برای ارائه‌ی محتوای پرحجم باشد. به­‌علاوه فرصتی برای اشتراک­‌گذاری دانش­‌تان و مثمر بودن شماست.

۱۹. ویدئو نقش بزرگی در روابط عمومی خواهد داشت

از آنجایی‌که ویدئو پیام شما را شفاف منتقل می­‌کند و توجه مخاطبان­‌تان را بهتر از متن جلب می‌­کند، نمایندگی­‌های روابط عمومی در نهایت هنگامی‌ که می‌خواهند حرف آن­ها شنیده شود بیشتر از ویدئو استفاده خواهند کرد. چه این حرف انتشار خبری مهم باشد چه یک اطلاعیه‌ی مهم برای کل شرکت.

۲۰. ویدئو در ایمیل

حقیقت این است که مردم ترجیح می­‌دهند ببینند تا این‌که بخوانند و از آنجایی‌که ویدئو تعداد کلیک­‌ها و باز کردن صفحه­‌ها را افزایش می­‌دهد، انتظار داریم پس‌ از آنکه بازاریاب‌ها از مزایای آن آگاهی پیدا کردند، در سال ۲۰۱۷ ویدئوهای بیشتری را در ایمیل­‌ها ببینیم.

۲۱. مدیریت بحران و ویدئو

ویدئو ابزار قدرتمندی برای فروش و بازاریابی است، اما همچنین می­‌تواند در شرایط بحرانی طوری پیام شما را برساند که یک بیانیه­‌ی مکتوب هیچ‌وقت نمی‌تواند. به­‌علاوه این‌که افراد بیشتری علاقه دارند به­‌جای انتشارات طولانی خبری، ویدئوهای شما را ببینند.

نکته­‌ی مهم: وقتی در طول بحران نیاز به کنترل پیام خود دارید، با ساختن یک ویدئو از تحریف پیام خود توسط رسانه­‌ها جلوگیری کنید.

آیا واقعیت مجازی هم یک روش بازاریابی خواهد شد؟

به همان نسبتی که دسترسی مصرف‌کنندگان به واقعیت مجازی بیشتر می‌شود انتظار نداریم که واقعیت مجازی از وسیله­‌ای برای سرگرمی فراتر برود.

سرگرم­‌کننده است؟ البته که هست.

جالب است؟ شاید.

ولی وقتی تأثیر تجاری آن مطرح می­‌شود، این وسیله تأثیری ندارد مگر این‌که در صنعت گیم مشغول باشید.

این وسیله به ابزار مفیدی برای سلامت و درمان قربانیان سوختگی و «اختلال استرسی پس از حادثه» تبدیل‌شده است. اما در خارج از این موارد انتظار این را نداریم که واقعیت مجازی موفقیتی در دنیای ویدئو مارکتینگ به دست بیاورد.

نتیجه­‌گیری

ویدئو در حال تسخیر جهان محتوای دیجیتال است. مشتریان توقع دیدن آن را دارند، شبکه­‌های اجتماعی در حال جلو بردن آن هستند و تجارت‌های کوچک و بزرگ از آن برای دست یافتن به نتایج واقعی و قابل‌اندازه‌گیری استفاده می­‌کنند.

اما مانند هر روش دیگری که دیده­‌ایم، پیشگام بودن اهمیت بالایی دارد و بایستی قبل از کهنه شدن آن به فکر به‌­روز کردن آن باشید. به‌عبارت‌دیگر اگر تابه‌حال راهبرد ویدئویی خود را تعیین نکرده‌­اید الان وقتش است!

منبع: چطور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.