اگر شما روشهای بازاریابی دیجیتال را دنبال کرده باشید، حتما میدانید که «ویدئوها» در سال ۲۰۱۷ بیش از هر زمان دیگری دارند جهان بازاریابی را دگرگون میکنند. از سال ۲۰۱۶ ویدئوها نه فقط یک گزینه برای بازاریابها، بلکه بخش حیاتیِ هر راهبرد موفق بازاریابی هستند.
اما سؤالی که اکنون میخواهیم به آن پاسخ دهیم این است که ازاینپس جهان ویدئو مارکتینگ شاهد چه تغییراتی خواهد بود؟
ما چندوچون ویدئو مارکتینگ را از راهبردها گرفته تا فروش بررسی کردهایم و هوشمندانهترین روشهایی را که سال آینده باید مدنظر قرار بدهید مشخص کردهایم. اما باید بدانید که این روشها فقط دربارهی فناوری ویدئو، افکتها یا انیمیشنها نیستند. این روشها تغییرات واقعی در صنعت ویدئو مارکتینگ هستند که به شما کمک میکنند ذائقه و عادات مخاطب خود را بشناسید و متوجه شوید که ویدئوها چگونه میتوانند سرمایهی شما را بازگردانند.
۱. ویدئو باعث میشود فرآیندهای فروش سلفسرویس بیشتری داشته باشید
ده سال پیش، از وبسایتتان فقط میتوانستید برای علاقهمند کردن مشتریان به محصول خود استفاده کنید، اما اگر مشتریانتان میخواستند فراتر بروند مجبور بودند که تماس تلفنی بگیرند یا با یک نمایندهی فروش ملاقات کنند. امروزه مشتریان یاد گرفتهاند که انتظار یک تجربهی سلفسرویس و مبتنی بر تقاضا را داشته باشند، تجربهای که اطلاعات موردنیاز مشتریان را در هر زمان و مکانی و هرطور که بخواهند در اختیارشان قرار میدهد. در حقیقت ۱۹ درصد مشتریان در مرحلهی فکر کردن به خرید تنها میخواهند با یک فروشنده صحبت کنند، درحالی که ۴۰ درصد مشتریان ترجیح میدهند بدون حتی صحبت کردن با فروشنده خرید کنند.
وقتی ویدئو را در فرآیند فروش وارد میکنید، خواستهی مشتریان برآورده میشود: تجربهی یک خرید که کاملا در اختیار خودشان است و کمترین اصطکاک را با فروشنده دارند.
۲. مشتریان از شما انتظار محتوای ویدئویی خواهند داشت
فروشندگان اکنون در برههی حساسی قرار دارند که باید به ویدئو به چشم یک الزام نگاه کنند، نه یک تجمل. اگر ویدئویی برای معرفی محصول خود نداشته باشید ۲۵ درصد مصرفکنندگان علاقهی خود را به برند شما از دست خواهند داد. این یعنی خیلیها انتظار دارند ویدئو بخشی از تجربهی خرید آنها باشد. اما ویدئوها تنها برای مصرفکنندگان نیستند. امروزه برای یک محصول معمولی ۱۵ رقیب وجود دارد، مگر اینکه انحصار خاصی داشته باشید. این رقابت فزاینده به این معنی است که برند شما باید از رقیبانش متمایز باشد، یعنی آنلاین باشد و از محتوای ویدئویی استفاده کند.
۳. کیفیت ویدئو از کمیت آن مهمتر است
ازآنجاییکه ساخت ویدئو هم هرروز رقابتیتر میشود، باید به کیفیت ویدئوهای خود خیلی اهمیت بدهید. اینکه فقط ویدئوهای زیادی تولید کنید فایدهای نخواهد داشت. هیچکس دلش نمیخواهد ویدئوهای بیکیفیت ببیند، اینطور نیست؟
رقابت ویدئویی برای ویدئوهای بیکیفیت درنهایت خیلی سخت میشود، آنها بازدید لازم یا بازده تجاری مطلوب را نخواهند داشت پس اگر میخواهید در ویدئو سرمایهگذاری کنید لازم است این کار را بهخوبی و بهدرستی انجام دهید.
ویدئوهایی که کیفیت بالایی دارند از بقیه متمایز خواهند بود، بیشتر بازدید خواهند شد و نتایج بهتری را در دریای محتوای دیجیتالی به همراه خواهند داشت. بهعلاوه اینکه این ویدئوها در طول زمان کارایی خود را بهتر حفظ میکنند. این یعنی بازگشت سرمایهی بیشتری خواهید داشت که میتوانید برای سالها روی آن حساب بازکنید.
۴. سهم ویدئو از محتوای مارکتینگ بیشتر خواهد شد
بهتناسب افزایش تقاضا برای محتوای ویدئویی، برندها باید بخش بیشتری از بودجهی محتوای خود را به ویدئو اختصاص دهند. برایان هالیگان از هاباسپات توصیه میکند حداقل نیمی از محتوای شما دارای ویدئو باشد. البته به این معنی نیست که متن یا عکس دیگر جایگاهی ندارد، اما به خاطر داشته باشید که درنهایت یک مصرفکننده انتظار ویدئو خواهد داشت و در غیر این صورت بخش بزرگی از مشتریانتان رغبت خود را از دست خواهند داد.
اگر نگران وضعیت بودجهی خود هستید یادتان باشد که تهیهی محتوای ویدئویی لزوما نباید پرهزینه باشد؛ ویدئوی زنده بهسرعت در حال تبدیلشدن به ابزاری است که به برندها سطح بالایی از دسترسی و ارتباط را در پلتفرمهایی مثل فیسبوک، توییتر و اینستاگرام میدهد، پس از مزایای آن به بهترین شکل استفاده کنید.
در هر صورت به نظر میآید که در سال ۲۰۱۷ ویدئوها سهم بیشتری از مشاورهی فروش را به خود اختصاص میدهند.
۵. تدوین یک راهبرد برای ساخت ویدئو، اولویت بسیاری از برندها خواهد شد
در حالی که ۷۳ درصد فروشندگان میگویند که ویدئو بهترین بازگشت سرمایه را دارد، ۲۹ درصد دیگر عدم اتخاذ یک راهبرد مؤثر را دلیل بازگشت سرمایهی کم میدانستند.
با وجود اینکه بازار ویدئو هر روز داغتر میشود جای تعجب است که تدوین یک راهبرد برای ساخت ویدئو هنوز عمومیت پیدا نکرده است. در حقیقت شرکتهای زیادی در ویدئو مارکتینگ به راهبرد خود فکر نمیکنند و صرفا ویدئوهای مختلفی میسازند. با اینحال باید انتظار تغییر این روند را داشته باشید، مخصوصا وقتیکه شرکتها متوجه شوند که بهترین نتایج و بازگشت سرمایه زمانی حاصل میشود که یک راهبرد برنامهریزی شده برای ساخت ویدئو وجود داشته باشد.
۶. ویدئوهای فرآیند فروش در اولویت خواهند بود
اگرچه بیشتر فروشندگان مشتاق ساختن ویدئو برای آگاهی دادن دربارهی تمام مراحل چرخهی تولید خود هستند، اما اغلب بیشترین بازگشت سرمایه از ویدئوهایی نصیبشان میشود که مختصر و مفیدند و مربوط به مرحلهی آخر چرخه هستند و کاربرد محصول را توضیح میدهند. دلیلش این است که ویدئو سریعتر از هر محتوای دیگری به خودکار و سریع شدن چرخهی فروش شما کمک میکند. ویدئوهای بیشتری در رابطه با چرخهی فروش خواهید دید، چون برندها دریافتهاند که ویدئوهای فرآیند فروش با سرعت بیشتری مشتریان را جذب میکند.
۷. مسئولین فروش و متصدیان روابط عمومی از ویدئوهای شخصی بیشتر استفاده خواهند کرد
ویدئوهای شخصی در حال باز کردن راه ورود خود به دنیای ویدئو مارکتینگ هستند، بیشتر به این دلیل که به فروشندگان کمک کنند تا با مشتریان خود ارتباط شخصی برقرار کنند. این واقعا مفهوم سادهای است. مسئولین فروش یا نمایندگیهای خدمات مشتریان میتوانند بهآسانی ویدئوهایی از خود ضبط کنند و به مشتریان ایمیل کنند تا خود را بهعنوان پاسخگوی اصلی سؤالات مشتریان معرفی کنند.
به این ویدئوها پیامهای صوتیِ ویدئویی نیز میتوان گفت، هر نامی که به آنها بدهید، این ویدئوها در حال تبدیلشدن به روش محبوبی برای ارتباط شخصی نزدیک افراد با برندها هستند.
۸. تبلیغات ویدئویی و بودجهی آن سر به فلک خواهد کشید
۲۰۱۷ قرار است سالی باشد که هزینهی تبلیغات آنلاین از تبلیغات تلویزیونی فراتر برود. ۷۰ درصد فروشندگان برنامهریزی کردهاند که بودجهی تبلیغات ویدئویی خود را برای سال بعد افزایش دهند. با توجه به نوع گذراندن زمان توسط افراد مختلف این یک واکنش منطقی است؛ فقط در سال ۲۰۱۶ المپیک تابستانی و مناظرات انتخاباتی برای اولین بار بازدیدکنندگان آنلاین بیشتری نسبت به تلویزیون داشت.
۹. رشد سریعتر هدفگذاری ویدئویی
هدفگذاری ویدئویی (video retargeting) نوعی تبلیغات هدفمند است که به نمایش ویدئوهای خاص به کاربر بر مبنای فعالیتهای قبلی او در اینترنت گفته میشود.
تبلیغات ویدئویی بهطورکلی در سال ۲۰۱۷ افزایش خواهد یافت. اما هدفگذاری ویدئویی هم با سرعت بیشتری رشد خواهد کرد. فروشندگانی که در وبسایت خود از ویدئوهای تبلیغاتی برای هدفگذاری بازدیدکنندگان خود استفاده نمیکنند، باید خودشان برای درک تأثیر فعالیتهای هدفگذاری تحقیق کنند. هزینهی این کار در مقابل تأثیر آن پایین است و از این ویدئوها میتوان برای جلب نظر کسانی که به تجارت شما علاقه نشان دادهاند استفاده کرد. ۸۰ درصد بازدیدکنندگان سایت شما دیگر هیچوقت بازنمیگردند، خوشبختانه فروشندگان با استفاده از ترکیب قدرت ویدئو همراه با هدفگذاری میتوانند کاربران ازدسترفته را بازگردانند.
۱۰. تست چندبخشی برای ویدئوها افزایش خواهد یافت
A/B Testing یا Split Testing یا تست چندبخشی روشی برای آزمودن تحت کنترل با هدف ارتقای بخشهای مختلف یک سایت است. تست چندبخشی راه خیلی خوبی برای آزمودن محتوای شما و آموختن دربارهی مخاطبان است، استفاده از این تست برای صفحات سایت، ایمیلها و تیترها روزبهروز رایجتر میشود، حال چرا برای ویدئوها استفاده نشود؟
تهیهی درست ویدئو معمولا هزینه دارد، پس شما باید تلاش کنید که بهترین ویدئوی ممکن را با سرمایهتان بسازید. به همین دلیل تست چندبخشی میتواند به بازگشت بهتر سرمایهتان کمک کند چون شما شکل محتوای خود را اصلاح میکنید.
راههای متعددی که میتوانید برای تست چندبخشی ویدئوها انجام دهید در زیر فهرست شدهاند:
- نسخههای کوتاه/بلند؛
- انواع مختلف Call to action؛
- پیامرسانی جدید؛
- ساخت انیمیشن بهجای یک ویدئو از خودتان؛
- انواع مختلف معرفی.
۱۱. ویدئوهای جذاب افزایش خواهند یافت
جذاب بودن یکی از مهمترین فاکتورهایی است که در رابطه با ویدئوها باید مدنظر داشته باشید. ویدئوهای جذاب توجه مخاطب را جلب میکنند و آنها را به سمت قدم بعدی یا ادامهی مکالمه سوق میدهند:
چرا این کار اهمیت دارد؟ خب چونکه جذاب بودن ویدئو برای پلتفرمهایی مثل یوتیوب و فیسبوک به معنی مهم بودن آن ویدئو است. فعالان یوتیوب و صاحبان تجارت یاد خواهند گرفت که رتبهی محتوای خود را در جستوجوها بالاتر ببرند.
۱۲. ویدئوهای طولانیتر ارزشمندتر خواهند بود (اگر بهخوبی ساخت و پرداخته شده باشند)
همیشه در ویدئو مارکتینگ اصل بر این بوده که «هرچه کوتاهتر، بهتر». اما حقیقت این است که ویدئوها هیچوقت زیادی طولانی نمیشوند، بلکه زیادی خستهکننده میشوند. انتظار دیدن ویدئوهای طولانیتری را در سال ۲۰۱۷ داشته باشید، مخصوصا در یوتیوب. ما در جهان تشنهی اطلاعات زندگی میکنیم؛ محتوای طولانی در حقیقت چیز خوبی است، به شرطی که بهخوبی ساخته و پرداخته شده باشد.
۱۳. قصهگویی بسیار مهم است
قصهگویی چیز جدیدی نیست، اما میتواند برای ویدئو مارکتینگ ابزار قدرتمندی باشد. برای قرنها، قصهگویی قویترین ابزار شناختهشده ارتباط برای بشر بود. اما علم اخیرا نشان داده است که قصهگویی در حقیقت مغز ما را درگیر میکند و بهتر از هر چیز دیگر به عمق احساسات ما نفوذ میکند. وقتی میتوانید در ویدئوها و دیگر محتوای مارکتینگ خود داستانسرایی کنید، شما بهتر میتوانید احساسات مردم را تحریک کنید و بهطور مؤثرتری توجه آنها را جلب کنید.
۱۴. ویدئوهای خاص برای پلتفرمهای مختلف
هر پلتفرم اجتماعی اعم از یوتیوب، فیسبوک، اینستاگرام و… خصوصیات خاص خودش را دارد. اگر میخواهید ارتباط مؤثری با مخاطبان خود در یوتیوب داشته باشید یا توجه فالوئرهای فیسبوک خود را جلب کنید، باید بدانید محتوا در هر پلتفرم باید چگونه باشد. یک ارائهی ۱۵ دقیقهای از کنفرانس سال پیش خود دارید؟ آن را در یوتیوب آپلود کنید، اما برای فیسبوک آن را به چندین کلیپ ۳ دقیقهای با توضیحات (کپشن) تقسیم کنید.
۱۵. فیسبوک ویدئو را اولویت قرار خواهد داد
برخورد ترجیحی فیسبوک با ویدئو در سال ۲۰۱۶ توسط مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیسبوک، معرفی شد، اما این تنها شروع کار است.
روشی که نبض ویدئو مارکتینگ را در اختیار خواهد گرفت فیسبوک لایو است. مخصوصا وقتیکه تبلیغات گسترده اخیرشان کاربران و برندها را به استفاده از این قابلیت تشویق میکند. ما هماکنون شاهد آغاز رشد ویدئوهای زنده هستیم، اما توقع گستردهتر شدن آنها در سالهای آینده داریم.
۱۶. ویدئوهای بیصدای بیشتری طراحی خواهند شد
به لطف ویدئوهای موبایل، کاربران در فیسبوک ۸۵ درصد از ویدئوها را بدون صدا تماشا میکنند که این چالشی برای بازاریابهای ویدئویی است. اما این باعث خواهد شد که محتوای ویدئویی بیشتر و بیشتری برای تماشای بدون صدا طراحی شوند. بازاریابها باید ویدئوهای خود را منطبق با پخش خودکار (اتو پلی) بسازند تا کاربران بتوانند بهراحتی در مکانهایی که سکوت اهمیت دارد آنها را تماشا کنند. اگر میخواهید ویدئوهای موفقی داشته باشید باید از کپشن (توضیحات) و آیتمهای گرافیکی استفاده کنید تا مخاطب به ویدئوی شما خیره شود و بتوانید پیام خود را حتی بدون صدا هم به او برسانید.
۱۷. تعداد ویدئوهای زنده بیشتر و بیشتر خواهد شد
رسانههای اجتماعی استفاده از ویدئوهای زنده را در سال ۲۰۱۶ رایج کردند. اکنون یوتیوب، فیسبوک، اینستاگرام و توئیتر همگی قابلیت ویدئوی زنده را در پلتفرم خود دارند. ما هنوز در ابتدای رشد ویدئوهای زنده هستیم. یوتیوب در سال ۲۰۱۶ شاهد رشد ۸۰ درصدی بازدید ویدئوهای زنده بود و فیسبوک اخیرا ویدئوی زندهی ۳۶۰ درجه را راهاندازی کرده است که تجربهی منحصربهفردی از تماشای ویدئوی زنده را برای بازدیدکنندگان فراهم میکند. جهان ما بیش از هر زمان مملو از محتوای زنده شده است، بازاریابهایی که در سال ۲۰۱۷ از این قابلیت با دقت استفاده کنند، میتوانند مخاطبان خود را از راههای جدید و خلاقانه درگیر کنند.
۱۸. تعداد ویدئوهای کاربردیِ «چگونه فلان کار را انجام بدهیم» بیشتر خواهد شد
این روزها ویدئوهای چگونه فلان کار را بکنیم در اینترنت بسیارند. دوران «جستوجو، تماشا و یادگیری» دوران خوبی برای بازاریابهاست. از آنجاییکه مشتریان تشنهی پاسخِ پرسشهای خود هستند، ویدئوهای «چگونه فلان کار را انجام بدهیم» میتواند روش خوبی برای ارائهی محتوای پرحجم باشد. بهعلاوه فرصتی برای اشتراکگذاری دانشتان و مثمر بودن شماست.
۱۹. ویدئو نقش بزرگی در روابط عمومی خواهد داشت
از آنجاییکه ویدئو پیام شما را شفاف منتقل میکند و توجه مخاطبانتان را بهتر از متن جلب میکند، نمایندگیهای روابط عمومی در نهایت هنگامی که میخواهند حرف آنها شنیده شود بیشتر از ویدئو استفاده خواهند کرد. چه این حرف انتشار خبری مهم باشد چه یک اطلاعیهی مهم برای کل شرکت.
۲۰. ویدئو در ایمیل
حقیقت این است که مردم ترجیح میدهند ببینند تا اینکه بخوانند و از آنجاییکه ویدئو تعداد کلیکها و باز کردن صفحهها را افزایش میدهد، انتظار داریم پس از آنکه بازاریابها از مزایای آن آگاهی پیدا کردند، در سال ۲۰۱۷ ویدئوهای بیشتری را در ایمیلها ببینیم.
۲۱. مدیریت بحران و ویدئو
ویدئو ابزار قدرتمندی برای فروش و بازاریابی است، اما همچنین میتواند در شرایط بحرانی طوری پیام شما را برساند که یک بیانیهی مکتوب هیچوقت نمیتواند. بهعلاوه اینکه افراد بیشتری علاقه دارند بهجای انتشارات طولانی خبری، ویدئوهای شما را ببینند.
نکتهی مهم: وقتی در طول بحران نیاز به کنترل پیام خود دارید، با ساختن یک ویدئو از تحریف پیام خود توسط رسانهها جلوگیری کنید.
آیا واقعیت مجازی هم یک روش بازاریابی خواهد شد؟
به همان نسبتی که دسترسی مصرفکنندگان به واقعیت مجازی بیشتر میشود انتظار نداریم که واقعیت مجازی از وسیلهای برای سرگرمی فراتر برود.
سرگرمکننده است؟ البته که هست.
جالب است؟ شاید.
ولی وقتی تأثیر تجاری آن مطرح میشود، این وسیله تأثیری ندارد مگر اینکه در صنعت گیم مشغول باشید.
این وسیله به ابزار مفیدی برای سلامت و درمان قربانیان سوختگی و «اختلال استرسی پس از حادثه» تبدیلشده است. اما در خارج از این موارد انتظار این را نداریم که واقعیت مجازی موفقیتی در دنیای ویدئو مارکتینگ به دست بیاورد.
نتیجهگیری
ویدئو در حال تسخیر جهان محتوای دیجیتال است. مشتریان توقع دیدن آن را دارند، شبکههای اجتماعی در حال جلو بردن آن هستند و تجارتهای کوچک و بزرگ از آن برای دست یافتن به نتایج واقعی و قابلاندازهگیری استفاده میکنند.
اما مانند هر روش دیگری که دیدهایم، پیشگام بودن اهمیت بالایی دارد و بایستی قبل از کهنه شدن آن به فکر بهروز کردن آن باشید. بهعبارتدیگر اگر تابهحال راهبرد ویدئویی خود را تعیین نکردهاید الان وقتش است!
منبع: چطور