Force Touch چیست و چرا به آن نیاز داریم؟

یک خودرو را تصور کنید که فقط با یک سرعت ثابت می‌تواند حرکت کند یا یک استریویی که ولوم صدای آن غیرقابل تغییر است. چنین محدودیت‌هایی در تکنولوژی صفحه نمایش گوشی‌های هوشمند نیز دیده می‌شود. اما همه‌ی آن‌ها در حال تغییر و تحول‌اند. شرکت هواوی آخرین گوشی هوشمندی که رونمایی کرده است را به قابلیتی به نام فورس‌تاچForce Touch” مجهز کرده است. اما فورس‌تاچ چیست؟ و چه کاربردی دارد؟

با ما همراه باشید.

androidpit-force-touch-2-w782

فورس‌تاچ چیست؟

فورس‌تاچ یک تکنولوژی جدید در اسمارت‌فون‌ها است که می‌تواند فشار وارد به نمایشگر گوشی را اندازه‌گیری کند. در حال حاضر همه‌ی اسمارت‌فون‌ها می‌توانند متوجه شوند که نمایشگر کی و یا چه مدت لمس شده است. مثلا می‌توانید یک برنامه را لمس کرده و بدون آن‌که اجرا شود آنرا جابه‌جا کنید. اما این اسمارت‌فون‌ها توانایی اندازه‌گیری میزان فشاری که به نمایشگر وارد می‌شود را ندارند. این فناوری درب جدیدی به سوی کاربردها و امکانات بیشتر و پیشرفته‌تر باز می‌کند که بدون شک سودمند خواهند بود.

androidpit-force-touch-3-w782

فورس‌تاچ چگونه کار می‌کند؟

گوشی‌های مجهز به فناوری فورس‌تاچ می‌توانند به وسیله‌ی اندازه‌گیری فاصله‌ی بین شیشه‌ی نمایشگر و بک‌لایت (BackLight)، فشار وارد شده به نمایشگر را درک کرده و برای دستگاه تفسیر کنند. گوشی‌هایی که از قابلیت بسیار پیشرفته‌ی فورس‌تاچ برخوردار نیستند، می‌توان گفت از تکنولوژی بهره‌ی زیادی نبرده‌اند.

androidpit-huawei-mate-s-force-touch-screen-w782

فورس‌تاچ چه امکاناتی می‌تواند داشته باشد؟

به‌طور کلی کاری که قابلیت فورس‌تاچ می‌تواند انجام دهد به توسعه‌دهنده‌ی نرم‌افزاری است که با آن همراه می‌شود. در نرم‌افزار ایمیل گوشی iPhone 6S شما با لمس کردن یک پیام می‌توانید آن را در پنجره‌ای دیگر ببینید و اگر این بار فشار بیشتری به نمایشگر وارد کنید مجددا به ایمیل یا صندوق ورودی هدایت می‌شوید. در گوشی‌های دارای قابلیت فورس‌تاچ همین عملیات را می‌توان در هر نرم‌افزار یا پیام دیگر انجام داد مثلا اگر کاربر در حال کار در محیط یک نرم‌افزار باشد وقتی پیام یا ایمیل دریافت می‌کنند می‌تواند آن پیام را بدون خارج شدن از نرم افزار مشاهده کرده و در همان صفحه باقی بماند.

hawei-mate-s-hero-4-w782
به عنوان مثال ،تصور کنید کسی موس کامپیوتر را به شما داده و بگوید که می‌توانید روی صفحه کلیک کرده و صفحه را به بالا و پایین بکشید و جابه‌جا شوید یا می‌توانید با قرار دادن دست خود بروی چرخ موس بازهم همان اعمال را انجام دهید تفاوت این دو ممکن است بسیار ناچیز به نظر برسد اما تجربه نشان داده دومی راحت تر است. و به همین صورت شاید کابرد فورس تاچ زیاد نشان داده نشود ولی این فناوری می تواند راه و روش اساسی کارکرد با گوشی های هوشمند را بسیار آسان تر کند.

آیا فورس تاچ “Force Touch”  همان لمس سه بعدی “۳D Touch” است؟

پاسخ این سوال از نظر تکنولوژی عدم وجود تفاوت بین این دو بوده و از نظر کاربرد و کارکرد تجربی “خیر” است. ماموریت آن‌ها در گوشی‌های هوشمند برابر است ولی در ساخت قابلیت لمس سه‌بعدی از آخرین نسخه‌های تکنولوژی استفاده نشده است و از توانایی درک میزان تغییرات فشاری را که فورس‌تاچ قادر به انجام آن است، برخوردار نیست. اما با این وجود هنوز معلوم نیست که تفاوت آن‌ها برای ما انسان‌ها به راحتی قابل تشخیص باشد یا مجبور شویم برای فهمیدن آن به اعداد ارقام و آزمایشات بپردازیم.

iphone_6s_3d_touch_2-w782

چگونه می‌توان فورس‌تاچ دار به‌دست آورد؟

شما برای داشتن و استفاده از فورس‌تاچ به یک گوشی هوشمند سازگار نیاز دارید. گرچه اندروید هنوز این‌گونه گوشی سازگاری را نداشته ولی در آینده مدلهای جدید دیگری آن را خواهند داشت. همه‌ی ما  انتظار داریم که سازندگان گوشی‌های اندرویدی از تکنولوژی بهره‌ی بیشتری برده و قابلیت فورس‌تاچ را در دستگاه‌هایی که قرار است در سال آینده رونمایی شوند مشاهده کنیم. مخصوصا بعد از این‌که گوشی های iPhone 6s و iPhone 6s Plus شرکت اپل با مجهز بودن به این قابلیت محبوب‌تر شدند.

iphone_6s_3d_touch-w782

آخرین نظرات

کم و بیش به نظر می‌رسد فورس‌تاچ کاربرد زیادی نداشته باشد و نیز مشکلات و سختی‌های بسیار زیادی در راه کامل کردن این فناوری وجود دارد که ممکن است باعث ناتمام رها کردن آن شود، ولی با این وجود به نظر می‌رسد که فورس‌تاچ با اعمال تغییرات ساده و افزودن امکانات و ابزارهای جدید باعث می‌شوند که کار کردن با گوشی‌های هوشمند بسیار ساده‌تر شوند. فرصت‌ها و توانایی‌هایی که توسط فورس‌تاچ ایجاد می‌شوند بسیار هیجان‌انگیز خواهند بود. و وقتی فناوری فورس‌تاچ فراگیر شده و گوشی۰إهای هوشمند با آن مجهز شوند،با خود فکر می‌کنیم که چگونه تاکنون بدون فورس‌تاچ می توانستیم از گوشی‌های هوشمند خود استفاده کنیم.

برداشت شما راجب فناوری‌های فورس‌تاچ و لمس سه‌بعدی چیست؟ آیا بی استفاده خواهند بود و یا در راه و روش استفاده ی از گوشی های هوشمند تغییر تحول ایجاد خواهند کرد؟

منبع: اندرویدزوم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.