تکمیل فناوری برداشت اطلاعات از مغز، با استفاده از میمون ها

گروهی از محققان دانشگاه استنفورد ایالات متحده با استفاده از یک رابط ذهن ماشینی میمون‌ها را قادر به نوشتن ۱۲ کلمه در هر دقیقه ساخته‌اند. هرچند این نخستین باری نیست که از فناوری برداشت اطلاعات از مغز استفاده می‌شود؛ اما به دست آوردن نرخ تعداد کلمات نگاشته شده در هر دقیقه می‌تواند از پیشرفت بسیار مناسب این ماشین خبر دهد.

یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه استنفورد با استفاده از یک ایمپلنت مغزی یک رابط ذهن ماشینی را توسعه داده که اجازه می‌دهد میمون‌ها با نرخ بسیار مناسب ۱۲ کلمه در دقیقه به نوشتن متن از طریق مغز خود بپردازند. این سیستم در نهایت می‌تواند در جهت کمک به افراد مبتلا به اختلالات جنبشی کمک شایانی کند تا ارتباطات موثرتری را برقرار کنند.

این تکنولوژی جدید توسط کریشنا شنوی (Krishna Shenoy) و پائول نویوجوکیان (Paul Nujukian)، دو محقق از دانشگاه استنفورد توسعه‌یافته است و به میمون‌ها اجازه می‌دهد تا با حرکت دادن یک نشانگر روی کیبورد و بدون نیاز به انگشتانشان کلمات را انتخاب کنند. بنا بر گزارش نیویورک تایمز این حیوانات موفق شده‌اند تا در هر دقیقه ۱۲ کلمه را رونویسی کنند.

این نخستین باری نیست که دانشمندان از یک رابط ذهن ماشینی (BCI) جهت فعال کردن اراده کنترل نوشتن استفاده می‌کنند؛ اما این روش جدید در تازه‌ترین تست‌های صورت گرفته می‌تواند خیلی بهتر از تکنیک‌های گذشته پاسخگوی نیازها باشد. برای این آزمایش محققان یک آرایه چند الکترود را در مغز دو میمون رزوس کاشته‌اند. این دستگاه سیگنال‌ها را از یک منطقه مغزی که به‌طور معمول کنترل دست و حرکات بازو را بر عهده دارد می‌خواند. نویوجوکیان در بیانیه‌ای اشاره می‌کند:

رابط ما دقیقا همان چیزی است که یک انسان از آن استفاده می‌کند. آنچه که ما پیش از این هرگز به آن دست نیافته بودیم، نرخ تایپ کردن بوده است.

نکته مهمی که در این پروسه وجود دارد این است که میمون‌ها در شرایط ایده‌آلی قرار داشته و متن‌‌هایی را به آن‌ها نشان داده‌اند که هیچ درکی از آنها نداشتند. این محققان انتظار دارند که انسان‌ها به احتمال زیاد با سرعت آهسته‌تری از میمون‌ها به این کار بپردازند. گفته می‌شود این سیستم قابلیت‌هایی نظیر تکمیل خودکار کلمات را نیز دارد که مطمئناً در نسخه‌ی مخصوص انسان‌ها (همانند کیبورد گوشی‌های هوشمند امروزی) از آن استفاده می‌شود.

خوشبختانه آرایه‌های چند الکترود به صورت جراحی در مغز کاشته شده است؛ با این اوصاف می‌توان آن‌ها را ایمن و بادوام برای هر دو گروه انسانی و حیوانی دانست. براساس گفته‌ها این تکنولوژی راهی طولانی را برای ورود به دنیای واقعی نخواهد داشت و باید گفت که این دستگاه می‌تواند افراد معلول را قادر سازد تا تنها به واسطه ذهن خود به نوشتن بپردازند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.