بالن اینترنت گوگل با استفاده از هوش مصنوعی می‌تواند هفته ها در جای خود مستقر بماند

پروژه لون (Loon) یک پروژه تحقیق و توسعه است که توسط گوگل طراحی شده و هدف آن رساندن اینترنت به نقاط دوردست و محروم جهان است. این کار با استفاده از بالن اینترنت گوگل انجام خواهد شد که در ارتفاع ۲۰ کیلومتری از سطح زمین مستقر شده و اینترنت بی‌سیم با سرعتی در حد سرعت اینترنت نسل سوم را ارائه می‌دهد.

بالن اینترنت گوگل در قالب پروژه لون جهت اینترنت‌رسانی به نقاط دوردست طراحی شده است.

زمانی که گوگل پروژه لون را معرفی کرد، بالن‌های اینترنت این پروژه با استفاده از الگوریتم‌های ایستایی می‌توانستند تغییر ارتفاع داده و در مکان موردنظر خود مستقر شوند. با این‌که این کار بسیار هوشمندانه بود، اما محدودیت‌هایی نیز داشت. گوگل نمی‌توانست خود را با تغییرات ناگهانی الگوهای هواشناسی که در ارتفاعات چند کیلومتری جو زمین اتفاق می‌افتادند، تطابق دهد؛ اما اکنون داستان فرق می‌کند.

تیم تحقیقاتی پروژه لون نشان دادند که بالن اینترنت گوگل از هوش مصنوعی (و به طور خاص، یادگیری ماشین) جهت تغییر رفتار بالن و استقرار در مکانی خاص به مدت طولانی استفاده می‌کند. در تستی که از بالن اینترنت گوگل در آسمان کشور پرو انجام گرفت، این بالن در لایه استراتوسفر زمین (ارتفاع ۱۶ تا ۳۰ کیلومتری سطح زمین) و در وزش باد بسیار شدید و وضعیت آب و هوایی بسیار نامناسب، با بهره‌گیری از هوش مصنوعی به مدت ۹۸ روز در جای خود ثابت ماند.

براساس اخبار منتشر شده، این الگوریتم در حال حاضر از مقادیر زیادی دیتا جهت فراگیری الگوهای مختلف هواشناسی استفاده می‌کند. در یک مورد، بالن اینترنت گوگل موقتا بر روی اقیانوس آرام و در مسیر تندبادها معلق ماند. این بالن همچنین قدرت تقویت یادگیری را نیز دارد. به این صورت که پس از پیش‌بینی این‌که در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد، می‌تواند رفتار خود را بهبود بخشد. طبق شنیده‌ها، بالن اینترنت گوگل در طول ۱۴ هفته‌ای که در آسمان پرو معلق بود، بیش از ۲۰ هزار ترفند را جهت ماندن در مکان خود به کار بست و این رقم در طول یک روز به ده‌ها مورد می‌رسید.

بالن اینترنت گوگل با استفاده از هوش مصنوعی نه تنها می‌تواند به مدت طولانی در مکان خود ثابت بماند، بلکه قادر است از هزینه‌های گوگل کاسته و پوشش اینترنت را نیز گسترده‌تر کند. گوگل دیگر مجبور نخواهد بود از تعداد زیادی بالن جهت اینترنت‌رسانی به مکانی وسیع استفاده نماید. این یعنی این‌که این شرکت علاوه بر کاهش حجم ناوگان خود، مکان‌های وسیع‌تری را نیز تحت پوشش اینترنت قرار خواهد داد. در هر صورت، این پروژه یک خبر خوب برای کسانی است که قصد دارند از این طریق به اینترنت دسترسی داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.