خانه های آینده قادرند خود را تعمیر کنند!

سازمان پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفتهٔ دفاعی آمریکا، DARPA، به تازگی در تحقیقاتی برای توسعه فناوریهای ساختمانی سرمایهگذاری کرده است. این فناوریها به مواد ساختمانی اجازه خواهند داد درهنگام نیاز گسترش یابند و در صورت هرگونه آسیبی خود را بازسازی کنند.

به گزارش تک شات، در حال حاضر تولید، حمل و سرهمبندی مواد ساختمانی روندی دشوار است، و در نهایت هم این مواد فرسوده شده و از بین میروند. دارپا قصد دارد این مواد را با مواد جدیدی جایگزین کند که قادرند به اشکالی از پیش تعیین شده تغییر یابند، خود را تعمیر کنند و حتی با توجه به شرایط محیطی تغییر کنند و خود را با شرایط وفق دهند. ماموریت جدید دارپا برنامه Engineering Living Materials نام دارد.

این ایده ممکن است به نظر خیلی غیرواقعی برسد، اما مواد خودترمیم پیشتر هم ساخته شدهاند. دانشمندان اخیراً بافتهای زنده را از طریق چاپ سهبعدی تولید کردهاند، بنابراین استفاده از این فناوری برای تولید مواد ساختمانی ارگانیک خیلی دور از ذهن نیست. مزایای بالقوه این طرح عبارتند از: ساختمانهایی که قابلیت ترمیم خود را دارند میتوانند قرنها و بدون نیاز به تعمیرات عمر کنند، یک ساختمان را میتوان از پایه تا کامل شدن با استفاده از مقدار کمی از مواد و بدون هیچگونه هزینه حمل و نقل رشد داد و بسیاری دیگر.

مدیر این پروژه، جاستین گالیوان، در مصاحبهای گفت:

هدف این برنامه ایجاد امکان رشد مواد در محلها و مواقع موردنیاز است. تصور کنید به جای آنکه مواد را به محل موردنظر منتقل کنید، کافی خواهد بود که ماده پیشرو را به آنجا ببرید و بعد آن را در محل رشد دهید.

شاید هدف اصلی این برنامه تولید موادی باشد که خود را با محیط اطراف سازگار و منطبق می کنند. به‌عنوان مثال، دارپا صفحاتی را برای سقف خانه پیشنهاد داده که می‌توانند جریان هوا را کنترل کنند و بدون نیاز به تنظیم ترموستات خانه را در تابستان خنک و در زمستان گرم کنند.

البته کاملا واضح است که نتایج این پروژه به این زودی‌ها روانه بازار نمی‌شود، اما از آنجایی که دارپا سابقه خوشی در جامه عمل پوشاندن بر طرح‌های خود دارد، می‌توان به آینده این طرح نیز خوش بین بود.

منبع: بیتوته

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.