۷ عادت سازنده برای افزایش بهره وری در زندگی

سرگرمی‌ها و تفریحات سازنده کمک می‌کنند که خلاقیت ما رشد پیدا کند و به دنبال آن اعتماد به نفس ما افزایش یابد. گاهی اوقات ممکن است بعضی مهارت‌ها را دست کم قلمداد کنیم، حال آن که آن‌ها می‌توانند نقش سازنده‌ای در بهره‌وری ما ایفا کنند. در ادامه با ما همراه باشید.

آیا می‌توانید تصور کنید که یک زندگی، بدون لذت و سرگرمی چگونه است؟

در دنیای امروز، فرهنگ سازمانی در وهله‌ی اول توسط بهره‌وری هدایت می‌شود. به‌طوری که هر قدر خلاق‌تر باشید به همان نسبت، احترام، شهرت و پیشرفت بیشتری هم در محیط کاری کسب می‌کنید. کاهش بهره‌وری به‌طور مستقیم با میزان استرس ارتباط دارد. استرس می‌تواند شما را به شرایطی مانند بیماری‌ها و عوارض ناشی از استرس مبتلا کند.

یکی از بهترین راه‌ها برای سپری کردن اوقات فراغت‌، دنبال کردن یک سرگرمی است. چنانچه سرگرمی‌های گوناگونی که دنبال می‌کنید همراه با شادی و انرژی باشند، شما را از اثرات مخرب جسمی و روحی-روانی استرس دور نگه می‌دارد. اگرچه که ممکن است این سرگرمی‌ها تاثیری در وضعیت مالی شما نداشته باشند و پول بیشتری به زندگی‌تان وارد نکنند اما قطعا در افرایش میزان اعتماد به‌نفس، یادگیری و تجربه‌های شما نقش به‌سزایی خواهند داشت.

دنبال کردن یک سرگرمی یا فعالیت متفرقه، اوقات شاد و سرشار از آرامشی را درزندگی‌تان به همراه خواهد داشت. داشتن یک سرگرمی تنها به این معنی نیست که تنها زمانی را سپری کرده و کاری متفاوت نسبت به فعالیت‌های روزانه‌مان انجام دهیم، بلکه این سرگرمی‌ها می‌توانند سطح کلی کیفیت زندگی‌ ما را بهبود دهند. با استفاده از روش‌های ساده‌ای مانند تمدد اعصاب و ریلکسیشن می‌توانید به فرصت‌های زیادی برای آشنایی با افراد جدید دست پیدا کنید و خلاقیت خود را آشکار سازید. چه در محیط بیرون منزل فعال باشید و چه در داخل منزل مشغول باشید، به هرحال داشتن یک سرگرمی خوب، بهترین راه برای دور بودن از مشغله‌های پرهیاهوی زندگی روزانه است.

فعالیت‌های داخل منزل

مدیتیشن

ad0cadbc-26d6-41fa-b473-d670d7843712یکی از مشهورترین و در عین حال ساده‌ترین روش‌هایی که در منزل خود می‌توانید انجام دهید تا بتوانید احساس رهایی را تجربه کنید، تمرین هنر مدیتیشن است. این روش نه تنها کمک می‌کند که زمان خود را به بهترین شکل سپری کرده و شما را سالم‌تر نگه می‌دارد، بلکه میزان تمرکز و عملکرد سیستم ایمنی بدن‌تان را هم بالا خواهد برد. علاوه بر این مدیتیشن به از بین بردن اضطراب، افسردگی، احساس‌های منفی و استرس کمک بسیاری می‌کند. تمامی این مزایا در واقع به بهبود سطح کلی کیفیت زندگی شما منجر می‌شود.

چندان مهم نیست که حتما زمان مشخصی از شبانه‌روز را برای این تمرینات اختصاص دهید. این زمان می‌تواند بسته به شرایط شما بین ۵ دقیقه تا ۱ ساعت متغیر باشد. در واقع هر مقدار زمانی که برای این تمرین مفید اختصاص می‌دهید به آرامش درونی‌تان کمک خواهد کرد.

در ابتدا بهتر است که قبل از شروع مدیتیشن، محیط اطراف خود را آرام کنید. برای این منظور می‌توانید موسیقی ملایمی را انتخاب کرده و یا شمع روشن کنید و به شکل مناسبی بر روی تشک یوگا قرار گرفته تا حس مناسب را پیدا کنید. به مجرد این که بتوانید روش صحیح و موقعیت مناسب برای این تمرینات را هماهنگ کنید، از انجام این روش لذت خواهید برد.

اگرچه که ممکن است مشغول بودن شما به این نوع فعالیت‌ها چندان به مذاق والدین و یا همسرتان خوشایند نباشد اما این سرگرمی قطعا به کاهش استرس‌های روزانه‌تان کمک خواهد کرد. بازی‌های ویدئویی هم به افزایش قدرت انعطاف‌پذیری و تصمیم‌‌گیری در زندگی واقعی‌تان کمک می‌‌کند و این بهبود نه تنها درحیطه‌ی بازی‌ها و این نوع سرگرمی‌ها است بلکه باعث می‌شود راندمان کاری خود را در محیط کاری خود بهبود بخشیده و بهتر بتوانید گردش کاری خود را مدیریت کرده و تصمیمات را سریع‌تر اتخاذ کنید.

قلاب‌دوزی

d3b413e6-ef36-454e-9153-47ed3f6bf38bقلاب‌دوزی هم درحقیقت می‌تواند یک بازی فکری باشد. چه باورکنید و چه نکنید مردمی هم هستند که از بازی با قلاب‌دوری و بافتن یک گل یا حتی یک نوشته و نقل‌قول، احساس لذت و شادی می‌کنند. می‌توانید به هرجایی که می‌روید قلاب‌دوزیتان را همراه خود داشته باشید و در حینی که بازی کودکان خود را تماشا می‌کنید آن را هم انجام دهید.

قلاب‌دوزی مهارتی نسبتا ساده، مقرون به صرفه و لذت‌بخش است. راه‌های مختلفی برای تزیین قسمتی از پارچه مانند استفاده از مهره، نخ، مروارید، سوزن و پولک وجود دارد. قلاب‌دوزی با تمرین قدرت خلاقیت به شما کمک می‌کند که با استفاده از دستان‌تان لباس‌های کهنه را به لباس‌های نو تبدیل ‌کنید.

تمام آنچه که برای شروع قلاب‌دوزی نیاز دارید یک جفت قیچی کوچک، یک حلقه‌ی قلاب‌بافی و نخ و سوزن است. سایت‌های آنلاین مختلفی هم در این زمینه وجود دارند که نحوه‌ی ایجاد اشکال، طراحی به‌وسیله نخ و سوزن را به شما آموزش می‌دهند.

صنایع دستی

cff295ec-db5d-4f23-a8ae-b0a888748f7fآیا تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که با کمک اشیای به ظاهر بی‌استفاده‌ی پیرامون خود، بهترین نتیجه و محصول را به دست آورید؟ بله تبدیل اشیای به ظاهر اضافی به اشیای مفید هم می‌تواند جالب باشد. این هنر می‌تواند به ‌طور موثری خاصیت درمانی طبیعی داشته باشد و به کاهش اضطراب و دردهای مزمن و افسردگی کمک فراوان کند و مسئله‌ی مهم‌تر این که برای آن نیازی نیست که به هرجایی بروید تا آن را انجام بدهید.

محل کارتان می‌تواند محیط آرام خانه‌تان باشد و نخ و سوزنی برداشته و زباله‌های اطراف‌تان را به گنج‌هایی تبدیل کنید که تا همیشه برای‌تان بمانند. شاید باور آن برای‌تان سخت باشد اما به زودی خواهید دید که به‌راحتی گرفتار و معتاد این سرگرمی و هنر خواهید شد.

اشیا و وسایلی که از آنها استفاده نمی‌کنید را انتخاب کرده و از خود بپرسید که آیا من می‌توانم این شی را به وسیله‌ای مفید تبدیل کنم؟ و به دنبال یافتن ایده‌ای مناسب برای تبدیل آن به وسیله‌ای مفید و کاربردی و خلاق باشید.

فعالیت های بیرونی

پیاده‌روی و کوهنوردی

c7d1b184-e355-4b82-b86c-189a8fd062a4انجام پیاده‌روی و کوه‌پیمایی الزاما به این معنا نیست که شما باید یک کوهنورد حرفه‌ای باشید. بلکه در حقیقت این فعالیت‌ها می‌توانند بخشی از سرگرمی تعطیلات آخر هفته شما باشند که با توجه به میزان سختی و فشار قابل تحمل برای شخص شما، به سایر برنامه روزانه‌تان اضافه شود. به مرور می‌توانید میزان سختی راه را با تغییر مسیر افزایش دهید.

باور عمومی بر این است که پیاده‌روی و کوه‌پیمایی میزان بهره‌وری شخصی شما را افزایش می‌دهد. نه تنها زیبایی‌های طبیعی محیط زیست را به شما نمایان می‌کند بلکه ذهن شما را از همه‌ی نگرانی‌ها و استرس‌های روزمره زندگی روزانه رهایی می‌بخشد و همچنین به عنوان یک ورزش عالی، سطح استقامت و قدرت بدنی شما را بهبود می‌بخشد.

دوچرخه‌سواری

f4ba0fc2-c188-4c09-aace-cac0288d7199یکی دیگر از فعالیت‌های خارج از خانه که می‌توانید دنبال کنید، دوچرخه‌سواری است. جدای از مزایای سودمند فیزیکی و جسمانی آن، ثمرات بسیار زیاد روحی و روانی همراه دوچرخه سواری وجود دارد.

دوچرخه‌سواری در مجاورت طبیعت یک روش بسیار عالی برای رهایی از محیط پراسترس است. باور عمومی بر این است که دوچرخه‌سواری قدرت حافظه را به وسیله‌ی ساخت سلول‌های جدید مغزی در ناحیه هیپوتالاموس مغز بهبود می‌بخشد. علاوه بر این، دوچرخه‌سواری به شما کمک می‌کند که از انرژی خود به شکل موثرتری بهره‌مند شوید. کارشناسان سلامتی بر این باور هستند که یک جلسه دوچرخه‌سواری تند در ساعات اولیه‌ی عصر به طرز چشم‌گیری میزان بهره‌وری شما در ساعات بعدازظهر را بهبود می‌بخشد.

علاوه براین دوچرخه‌سواری به شما کمک می‌کند که خلاقانه‌تر فکر کنید. از بازیگران گرفته تا موسیقیدان‌ها و نویسنده‌ها و در حقیقت بسیاری از افرادی که از یک چالش روحی و روانی رنج می‌برند، با دوچرخه‌سواری در دل طبیعت و لذت هوای تازه، مهارت‌های حل مسئله و خلاقیت خود را بهبود می‌بخشند.

سنگنوردی

a17b77fa-b1f0-48b0-9d3f-e705ae0e74f3سنگنوردی هم یکی دیگر از روش‌های دفع کردن استرس است. حتما لازم نیست که یک صخره یا کوه واقعی را برای صعود پیدا کنید. بلکه شما می‌توانید به مراکز سنگ‌نوردی داخل سالن رفته که البته ممکن است چشم‌انداز خیره‌کننده‌ای نداشته باشند اما به اندازه‌ی صخره‌ی واقعی کاربردی هستند.

سنگ‌نوردی به عنوان یک تمرین کامل بدنی در نظر گرفته می‌شود. این سرگرمی نه تنها به شما این امکان را می‌دهد که سطح مناسب آمادگی جسمانی خود و توانایی‌های شناختی بیشتری را حفظ کرده، بلکه ثمرات احساسی و روانی مرتبط بسیاری هم به همراه خود دارد.

سنگ‌نوردی کمک می‌کند که اهداف خود را تنظیم کرده و به عنوان یک مسکن استرس بزرگ عمل می کند و به بهبود اعتماد به نفس، کمک فراوان می‌کند به طوری که با صعود به یک کوه می‌توانید برای بقیه‌ی عمر به این عمل خود افتخار کنید.

منبع: زومیت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *