بطری که خود به‌ خود پرآب می‌شود

استارت‌آپ استرالیالی Fontus در حال توسعه‌‌ی بطری آب جدیدی است که می‌‌‌تواند از هوا آب بگیرد، بله، درست است، این بطری از هوا آب می‌‌‌گیرد! مشابه چنین بطری تاکنون به بازار عرصه نشده است چرا که این بطری می‌‌‌تواند مستقیما از رطوبت هوا خود را از آب پر کند.

به دست آوردن آب از رطوبت هوا با بهره‌گیری از روش‌‌هایی همچون میعان آب سال‌ها است که به‌کار برده می‌شود. اما در سال‌‌های اخیر بهره‌گیری از چنین شیوه‌‌هایی به شدت مورد توجه قرار گرفته است چرا که این سازوکار به دست آوردن آب به ویژه برای کسانی که نیاز به آب همیشگی دارند، همچون دوچرخه‌سواران یا کوهنوردان حرفه‌‌ای یا افرادی که به آب نوشیدنی تمیز دسترسی کمی دارند بسیار مهم به شمار می‌‌‌آید.

این ابزار که یکی از فینالیست‌‌های جایزه‌‌ی Dyson سال ۲۰۱۴ نیز به شمار می‌‌‌آید، از انرژی به دست آمده از صفحات خورشیدی برای به‌کار انداختن محفظه‌‌ی میعانی که بخار آب هوا را تبدیل به آب نوشیدنی می‌‌‌کند بهره می‌برد. با جریان پیدا کردن هوای حاوی رطوبت به درون دستگاه پس از گذر از فیلتری که ذرات گرد و غبار و حشرات احتمالی را جدا می‌‌‌کند و برخورد هوا به صفحات آبگریزی که در دستگاه قرار گرفته‌اند، رطوبت به صورت قطرات آب در می‌آید.

fontus-9_8533fاین شرکت ادعا می‌‌‌کند این بطری که قرار است در دو مدل Airo و Ryde (مخصوص دوچرخه سواری) عرضه شود می‌‌‌تواند در عرض ۱ ساعت حدود ۰٫۵ لیتر آب تولید کند. اخیرا، این شرکت که سرمایه خوبی از دولت استرالیا برای ادامه‌‌ی توسعه‌‌ی فناوری خود دریافت کرده است برنامه‌ریزی‌‌های لازم برای تولید انبوه را انجام داده است. البته هنوز راه زیادی از مرحله‌‌ی مسابقه و نمونه اولیه تا رسیدن به تولید انبوه وجود دارد به ویژه روشی که برای شروع توزیع محصول انتخاب شده جذب سرمایه عمومی است. همچنین این شرکت قصد دارد آزمون‌‌های بیشتری روی محصول خود انجام دهد که امیدوار است بتواند از سرمایه‌‌ی عمومی جذب شده برای این کار استفاده کند.

بدون مصرف هیچ‌گونه انرژی خارجی تولید آب از طریق جذب رطوبت هوا می‌‌‌تواند روش خوبی برای کشورهای کم آب باشد اگرچه این روش نیز مضرات خود را برای زیست بوم با کاهش رطوبت هوا در پی خواهد داشت، ولی به‌کارگیری چنین روش‌‌هایی در مواقع بحرانی بسیار مفید فایده خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.