بدترین اشتباهاتی که افراد جوان در زمان مصاحبه انجام می‌دهند (بخش اول)

بسیاری از افراد با این‌که شایستگی داشتن شغل مورد نظرشان را دارند اما به این دلیل که نمی‌توانند در جلسه‌های مصاحبه آن‌طور که لازم است، طرف مقابل خود را قانع به دارایی‌هایی‌های ذهنی خود کنند، خیلی راحت به‌خاطر یک یا چند اشتباه کوچک یک موقعیت خوب و شاید بزرگ را از دست می‌دهند. در ادامه، با ما همراه شوید تا دیگر به این اشتباه‌ها دچار نشوید.

۲۰. غلط املایی در رزومه، فرم درخواست شغل یا ایمیل

a793d539-de52-4bee-adc2-1b7d2f2f246eمی‌‌دانیم که غلط املایی داشتن در ایمیل، رزومه یا فرم درخواست شغلی شاید کوچک به نظر برسد اما در نشان دادن دانش و هوش شما نقش بزرگی بازی می‌کند. سعی کنید قبل از ارسال رزومه، ایمیل یا فرم درخواست شغل حتما یک بار همه متونی که نوشته‌اید را بازخوانی کنید و در کنار هر کلمه‌ای که رد شدید و در مورد تناسب آن با جمله یا املای آن تردید داشتید، با کمی جستجو جایگزین بهتر یا املای درست آن را پیدا کنید.

نکته: برای پیدا کردن شیوه نوشتن و املا یک کلمه کافی است آن را در گوگل جستجو کنید (هر چند غلط) تا شیوه صحیح نوشتن آن را مشاهده کنید.

۱۹. بوی بد دهان و نفس

۵f6c39cb-bb69-4bb7-aed1-bb4d46097d01.jpgهیچ‌گاه مصاحبه شغلی خود را بدون این‌که مسواک زده باشید شروع نکنید. بوی بد دهان می‌تواند نشان‌دهنده بی‌توجهی شما به نظافت و بی‌نظمی باشد و هر کسی را فراری دهد.

نکته: پیش از مصاحبه یک یا دو تکه آدامس را بجوید و ۵ دقیقه قبل از شروع مصاحبه آن را دور بیاندازید.

۱۸. تعریف نکردن یک داستان خوب

ebdb9253-a8a1-45f1-8f95-2a8b4daac02dشما چه کسی هستید، چه کاری را خیلی خوب انجام می‌دهید و می‌خواهید با زندگی خودتان چه کار کنید؟ مصاحبه‌کننده‌ها یک داستان شسته و رفته و سریع از زندگی شخصی و شغلی شما می‌خواهند. به طرف خود نشان دهید اهل ارتباط برقرار کردن هستید و ارتباطات نقشی کلیدی برای شما دارد. اگر نتوانید با صحبت‌های خود و گفتن یک داستان سریع، تمیز و صادقانه با شخص مقابل ارتباط برقرار کنید، آن شغل را نخواهید گرفت.

نکته: همان داستان شسته و رفته را برای خود بنویسید و با دوست خودتان هم در میان بگذارید و نظرش را بخواهید.

۱۷. نیش‌دار و منفی‌نگر بودن

۲۷a7318f-5d53-44c4-a6e8-69ebbf758926.jpgنمی‌گوییم قهقه‌زنان به جلسه مصاحبه بروید، اما چهره‌ای اخمو، عبوس، عصبانی و منفی‌نگر داشتن هم به هیچ وجه به روند استخدام شما کمکی نمی‌کند. سعی نکنید حرف‌هایی کنایه‌دار یا نیش‌دار بزنید و طرف مقابل را نسبت به خود رنجیده کنید.

نکته: مودب باشید، لبخند بزنید.

۱۶. تکبر داشتن

۷ff68bac-26b9-4bd1-9d55-03bd2a67f34dبعضی‌ها چنان به یک مصاحبه وارد می‌شوند که انگار یک شخص مشهور همه چیز تمام هستند که اگر شرکت مقابل وی را نداشته باشد تا چند وقت دیگر از هم خواهد پاشید. نه، چنین چیزی نیست، پاسخ‌ها و چهره‌ی همراه با غرور شما نشان‌دهنده شدت تخصص نیست.

نکته: به جلسه مصاحبه رفتن برابر با گرفتن شغل نیست، شما باید شخصیت مودب، اجتماعی و خوبی از خود نشان دهید.

۱۵. نداشتن اطلاعات کافی

۹۱ccbddb-b112-40a9-90be-84532204a46cاگر برای یک سمت رده بالا به مصاحبه می‌روید و برای مثال می‌خواهید در خط جبهه صنعت تکنولوژی وظیفه‌ای را در اختیار بگیرید پس باید انتظار سوالی مثل این: «به نظر شما جالب‌ترین بخش تکنولوژی چیست؟» را داشته باشید و علاوه بر این باید آمادگی برای جواب دادن به آن را هم داشته باشید.

نکته: آماده باشید! برخی از سوال‌ها و نکته‌های اصلی صحبت خود در جلسه مصاحبه را یادداشت کنید و پیش از رسیدن به محل مصاحبه آن را مرور کنید. قطعا این برگه در زمان پرسیدن سوال‌ها به کمک شما می‌آید.

۱۴. ارسال پیوست‌ در ایمیل

۲۷b8f20e-853a-4b93-907b-4cafd583031bدانلود کردن پیوست ایمیل‌ها برای بسیاری از شرکت‌ها با خطر‌هایی مثل داشتن ویروس‌های مخرب همراه است. در ارسال ایمیل‌های درخواست کار از متون و لینک‌ها برای نشان دادن رزومه و مشخصات خود استفاده کنید. به این شکل آن شخص مسئول در شرکت مقابل‌ هم با آسودگی بیشتر می‌تواند در گوشی یا لپ‌تاپ خود اطلاعات شما را مشاهده کند.

نکته: بهترین جایی که رزومه شما قابل نمایش است، حساب کاربری لینکداین (Linked In) شما است. نمونه کار‌های شما هم اگر با لینک درون ایمیل قابل نمایش باشند، کار را بسیار آسان‌تر می‌کنند.

۱۳. پوشیدن لباس نامناسب

۰۱b242ae-c843-49b6-8198-eb96aaa1e867می‌دانیم که جوان و تنوع‌طلب هستید، کسانی که وظیفه مصاحبه کردن را دارند هم به لباس‌های راحت و متنوع علاقه دارند، اما بگذارید شخص مقابل متوجه شود شما برای آشنایی با وی احترام قائلید و با لباسی مرتب، منظم و شیک به دیدار وی و کمپانی آن‌ها (و کمپانی آینده خودتان) رفته‌اید.

نکته: اهمیت پوشیدن لباس‌های منظم، مناسب و رسمی در جلسه‌های مصاحبه آنقدر زیاد است که حتی اگر به صورت گفتگوی ویدیویی تحت وب هم قصد مصاحبه دادن را دارید، بهتر است با کت و شلوار و اتو کشیده با شخص مقابل صحبت کنید.

۱۲. حرف از پول، آن‌هم در جلسه اول

۸c0bfb8f-d3aa-4171-9dc1-dda2e4295395هر دو طرف مصاحبه شونده و مصاحبه کننده دوست دارند تا در سریع‌ترین زمان ممکن مطمئن شوند کاری که قصد انجام آن با یکدیگر را دارند، وقت تلف کردن نباشد. اما پرسیدن درباره مقدار پول در همان جلسه و در همان سوالات اول نشانه‌ای نیست جز از اینکه شما تازه‌کارید.

نکته: به یاد داشته باشید که استخدام یک «روند» است. هر چقدر که این روند را بیشتر طی کنید، نشانه‌ای است که کارفرما علاقه بیشتری برای استخدام شما دارد، همه چیز وابسته به زمان است، پس کمی صبوری نشان دهید.

۱۱. عکس نامناسب در شبکه‌های اجتماعی

f7773f62-1b62-4b81-9b51-3fb81fff3a76اگر از یک ایمیل شخصی که آن را با یک عکس شخصی هم مزین کرده‌اید! برای ارسال رزومه استفاده می‌کنید پس زیاد انتظار جدی گرفته شدن نداشته باشید. 

نکته: تصویر و متونی که می‌خواهید برای درخواست شغل ارسال کنید را در ابتدا برای دوست خود ارسال کنید تا متوجه شوید، این متن و تصویر شما در نظر دیگران چگونه است. از تصاویر بد یا خیلی شخصی برای تصاویر حساب خود در شبکه‌های اجتماعی استفاده نکنید.

این مقاله بخش دوم خواهد داشت…

منبع: زومیت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.