اقدام تحسین برانگیز وزیر ارتباطات؛ پاسخ به شکایت اختلال در اینترنت یک کاربر در شبکه اجتماعی

دکتر محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در یک اقدام جالب و تحسین برانگیز (که کمتر در کشورمان دیده می‌شود) در پاسخ به شکایت یکی از کاربران در شبکه اجتماعی کلوب مبنی بر وجود اختلال در اینترنتش وی را به سامانه تلفنی ۱۹۵ ارجاع داده و از او خواسته است که حتما عنوان کند در شبکه اجتماعی وزیر پیغام گذاشته ام!

بالغ بر یکی دو هفته می‌شود که برخی سرویس‌های اینترنتی نظیر شبکه اشتراک عکس و فیلم اینستاگرام با اختلالات متعددی نظیر کندی در باز شدن صفحات، از دسترس خارج شدن کلی سرویس و باز نکردن بخش عمده‌ای از عکس‌های بدون مورد اخلاقی مواجه شده است.

پیش از این برای اولین بار سامانه فیلترینگ هوشمند روی این شبکه اجرایی شد و از همان زمان سرعت بارگذاری محتوای این شبکه پر استقبال جهانی با افت شدید روبرو شد؛ هر چند که اجرای فیلترینگ هوشمندانه چندان هوشمند هم نبوده و عکس‌های بدون مورد خاص فیلتر گسترده شده در حالی‌که برخی پیج‌های مستهجن همچنان باز است.

با این حال، ظاهرا پای اختلالات به اینترنت هم باز شده و صفحه اجتماعی وزیر ارتباطات مورد انتقادات بسیاری از جمله دلایل اختلال در زیرساخت، چرایی تأمین انحصاری پهنای باند توسط شرکت زیرساخت، دلیل پاسکاری توپ اختلالات در زمین شرکت زیرساخت و اپراتورهای اینترنتی و … قرار گرفته است.

یکی از کاربران کلوب خطاب به محمود واعظی گفته است:

آقای وزیر ارتباطات الان یک هفته‌ای می‌شود که اینترنت مختل شده است؛ چندین بار از شرکت‌های وب درباره دلیل چنین موضوعی جویا شدم که فرمودند مشکل از زیرساخت است. آنان معتقدند گیت‌وی‌های خروجی کشور مشکل دارند. آقای وزیر قرار بود آخر این ماه (آذر) پهنای باند دو برابر بشه، این بود وعده شما؟

وزیر ارتباطات برای اولین بار پیج اجتماعی خود را ملاک رسیدگی به امور قرار داده و در پاسخ گفته است:

دوست عزیز در روزهای اخیر هیچ‌گونه مشکل یا اختلال سراسری که زمینه پایین آمدن کیفیت اینترنت نسبت به گذشته شود، نداشتیم. در نتیجه این یک بهانه یا توجیه است. ضمنا شما در صورت داشتن شکایت یا دریافت پاسخ‌های این چنینی از طرف شرکت ارایه کننده خدمات اینترنتی که دلایل افت کیفیت مجموعه خود را به موضوع پهنای باند نسبت می‌دهند با سامانه تلفنی ۱۹۵ تماس گرفته و موضوع را در میان بگذارید. لطفاٌ به کارشناسان آن سامانه اعلام نمایید که موضوع را در این شبکه اجتماعی و در این صفحه مطرح نموده و برای بررسی و دریافت دلایل واقعی به آن سامانه معرفی شدید. بنده را در جریان پیگیری قرار دهید.

همین پاسخگویی موجب شد تا کاربری دیگر با زبانی خودمانی‌تر به گفت‌وگو با وزیر ارتباطات بپردازد. او این‌طور نوشته است:

 جناب وزیر پاسخگو (البته از شخصی که کامنت‌ها رو می‌گذارد می‌خواهم این را هم اگر می‌تواند جواب دهد). چرا می‌گویید مشکل نداریم؟ مگر فرق می‌کند؟

فرض کنیم شما می‌خواهید مشکل را بیندازید گردن ISPها، مگر ISP دلش می‌خواهد برای خودش اختلال درست کند؟ او دارد سودش را از همین فروش در می‌آورد، چرا باید اختلال ایجاد کند؟ مگر غیر از شرکت زیرساخت، چه کسی پهنای باند کشور را تامین می‌کند؟ مگه انحصارش دست شما نیست؟

محمود واعظی این‌بار، چنین پاسخ داد:

دوست عزیز بنده هیچ وقت نگفتم مشکل نداریم و همه چیز عالی و استاندارد است، بنده در پاسخ به کامنت‌هایی که در آن گفته شد “زیرساخت باز مختل شده آقای وزیر” و “می‌گویند گیت‌وی‌های خروجی مشکل دارد” عرض کردم که در حال حاضر اختلالی به بنده گزارش نشده است و از نظر زیرساختی مشکلی وجود ندارد.

وقتی اختلال از حوزه زیرساختی نباشد یا به عبارتی اختلال سراسری یا منطقه‌ای نداشته باشیم پس مشکل احتمالی مربوط به بخش توزیع است. البته هیچ وقت شرکت یا اپراتوری به عمد ایجاد اختلال نخواهد کرد و در حوزه فناوری وقوع اختلال‌های موقتی امری کاملا طبیعی است که باید بررسی و رفع گردد.

بهتر است نگاه‌مان به مسایل اطراف منصافانه‌تر باشد و همواره جنبه‌های مثبت یک ماجرا را ببینیم.

منبع: گجت‌نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.