ساخت باتری گیاهی که از باکتری‌ها برق تولید می‌کند

نوعی باکتری وجود دارد که طی مکانیزم زیستی خود الکترون آزاد می‌کند. پژوهشگران پرو موفق شده‌اند از این باکتری برای تولید الکتریسیته و ذخیره‌سازی آن استفاده کنند.

حفظ زیربنا و تجهیزات ساختمان‌ها در مناطق جنگل‌های استوایی کار بسیار پرزحمتی است؛ چون منطقه سرشار از پوشش گیاهی بوده و کاملا در معرض سیل و رطوبت قرار دارد. در روستاهایی همانند روستای نئووو ساپوسوئا در پرو، شبکه‌های برق همواره توسط عوامل محیطی تخریب شده و ساکنان این مناطق برای کتاب خواندن و سایر کارها چاره‌ای ندارند مگر اینکه در ساعات روشنایی روز این کارها را انجام دهند یا اینکه از چراغ‌های نفتی استفاده کنند که در این حالت هم گاز و دود‌های آزاردهنده‌ی این چراغ‌ها مشکل دیگری را ایجاد می‌کند.

پژوهشگران پرو در دانشگاه مهندسی و فناوری این کشور (Universidad de Ingenieria Tecnologia) یک روش نوآورانه پیدا کرده‌اند:

لامپ LED که با یک گیاه خانگی روشن می‌شود. لامپ گیاهی دانشگاه مهندسی و فناوری (UTEC) در واقع بیشتر به عنوان یک لوله‌ برای باکتری‌ها مطرح است تا اینکه به عنوان یک سرخس برقی مطرح شود. پژوهشگران یک شبکه‌ی فلزی در یک منطقه بارانی ساختند که انرژی آزاد شده از نوعی باکتری به نام ژئوباکتر (geobacter) تغذیه می‌کند. مکانیزم زیستی این باکتری به گونه‌ای است که الکترون آزاد می کند.

این شبکه توان الکتریکی حاصل از باکتری را در یک باتری معمولی ذخیره می‌کند که این باتری می‌تواند روزانه بیش از دو ساعت یک لامپ را روشن نگه دارد. نور حاصل از این باتری مسلما از نور چراغ‌های نفتی که ساکنان روستای نوئووو ساپوسوئا پس از سیل اخیر مجبور به استفاده بودند، سالم‌تر و روشن‌تر خواهد بود. پژوهشگران تا کنون موفق به تولید ده نمونه‌ی اولیه‌ی کارآمد از این باتری شده‌ و آن‌ها را برای خانواده‌های روستا راه‌اندازی کرده‌اند.

منبع: زومیت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.