آیا اندازه مغز در میزان بهره هوشی تاثیر گذار است ؟

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که هرچه اندازه مغز بزرگتر باشد میزان بهره هوشی نیز بیشتر خواهد شد. اما تحقیقات جدید نشان می‌دهد که اندازه مغز هیچ ارتباطی با میزان بهره هوشی ندارد. در ادامه با ما همراه باشید.

دانشمندان استرالیا، هلند و آلمان ۸۸ تحقیق مختلف را با یکدیگر ترکیب کردند. طبق این تحقیق‌ها که بیش از ۸۰۰۰ نفر شرکت‌کننده داشته و نتیجه آن در نشریه Neuroscience and Behavioral Reviews منتشر شده، میزان بهره هوشی ارتباطی با اندازه مغز ندارد.

جیکوب پایتچنگ از دانشگاه وین، در این رابطه می‌گوید:

اگرچه ارتباط خاصی بین اندازه مغز و میزان بهره هوشی مشاهده می‌شود؛ اما ظاهراً حجم مغز کمترین ارتباط عملی را دارد.

طبق نوشته این محققان، بیش از ۱۵۰ سال است که محققان فکر می‌کنند بین میزان بهره هوشی انسان‌ها و اندازه مغز ارتباطات مثبتی وجود دارد؛ اما چرا چنین چیزی که واقعیت ندارد، مدت درازی فکر محققان را مشغول کرده است؟

شاید این موضوع در اثر گرایش نشریات بوده است؛ به عبارت دیگر نشریات بیشتر نتایجی را منتشر می‌کنند که ارتباطات قوی بین موضوعات دارد تا ارتباطات ضعیف و بدون نتیجه. زمانی که این تیم تحقیقاتی خبرهای منتشر شده و منتشر نشده را بررسی می‌کردند، متوجه این موضوع شدند.

این محقق دانشگاه وین اضافه کرد:

ساختار و یکپارچگی مغز بیشتر به عنوان یک پایه زیست‌شناسی از بهره هوشی اهمیت دارد. این در حالی است که اندازه مغز به عنوان یکی از چندین مکانیسم متعادل‌کننده برای عملکردهای ذهنی عمل می‌کند.

این موضوع نشان می‌دهد چرا نتیجه تست بهره هوشی مردان که مغزهای بزرگ‌تری نسبت به زنان دارند، بهتر از زنان نیست.

منبع : گجت‌نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.