آپارات چگونه شکل گرفت؟

محمدجواد شکوری‌مقدم، دانشجوی برق الکترونیک دانشگاه امیرکبیر پس از پنج ترم تحصیل در این رشته، به دلیل عدم علاقه به رشته تحصیلی و علاقه زیاد به برنامه‌نویسی، درس را رها کرده و به سراغ برنامه‌نویسی می‌رود.
وی از ۱۹‌سالگی متاهل شده و در دوران دانشجویی برای گذران زندگی برنامه‌نویسی می‌کند. در همان سال‌ها یعنی سال ۸۳، شبکه اجتماعی اورکات در ایران بسیار طرفدار داشته و محمدجواد شکوری‌مقدم با هدف داشتن شبکه اجتماعی فارسی، «کلوب» را راه‌اندازی می‌کند. پس از جا افتادن کلوب برای توسعه سرویس‌ها، میهن‌بلاگ را خریداری می‌کند. به درخواست کاربران آنها تصمیم به اضافه کردن سرویس ویدئو در کلوب می‌گیرند اما بعدتر به این نتیجه می‌رسند که خود سرویس ویدئو می‌تواند مستقل عمل کند و آپارات را به عنوان سرویس به اشتراک‌گذاری ویدئو در سال ۸۹ راه‌اندازی می‌کنند.
امروزه آپارات بیش از چهار میلیون نمایش ویدئو در روز و ۱۴ میلیون آی‌پی واحد بیننده در ماه را تجربه می‌کند و یکی از موفق‌ترین سایت‌های پخش ویدئو است. چندی قبل اکونومیست ارزش این شرکت را بالغ بر ۳۰ میلیون دلار اعلام کرده بود.

• خود را معرفی کنید؛ سطح تحصیلات و بقیه موارد؟
در دانشگاه امیرکبیر برق می‌خواندم و آن موقع برنامه‌نویسی هم می‌کردم و به برنامه‌نویسی علاقه داشتم. بعدها احساس کردم در برنامه‌نویسی می‌توانم موفق‌تر و موثرتر باشم، درس را رها کردم و رفتم سراغ برنامه‌نویسی.

•  چند ترم خواندید؟
پنج یا شش ترم خواندم اما درس خواندنم خیلی موفقیت‌آمیز نبود. من کار برنامه‌نویسی می‌کردم و از دیدن نتیجه‌اش احساس بهتری نسبت به الکترونیکی که هیچ نتیجه عملی از آن نمی‌دیدم، داشتم.
•  چرا از آن زمان کار می‌کردید؟
هم علاقه به برنامه‌نویسی داشتم و هم در ۱۹‌سالگی ازدواج کرده بودم و برای تامین زندگی باید کار می‌کردم. در واقع کارمند بودم. بعضی از ترم‌ها حتی کتاب درس‌ها را هم نمی‌گرفتم، حال بماند که چطور امتحان می‌دادم. بعد به این نتیجه رسیدم که ۱۰‌ساله لیسانس گرفتن با این وضعیت اصلاً خوب نیست، یعنی یا باید درست درس خواند یا رهایش کرد.
•  آیا آینده خیلی روشنی بیرون از دانشگاه برای خود تصور می‌کردید که تحصیل در امیرکبیر را رها کردید؟
نه، لزوماً این‌طور نبود. آن هم در آن سن و سالی که من تصمیم به این کار گرفتم. مهم این بود که آدم برای خودش هدفی مشخص کند. البته آن زمان فضا مثل الان راه‌اندازی یک استارت‌آپ و فکر پولدار شدن نبود اما می‌دانستم اگر بخواهم شماره یک در کاری باشم باید روی آن تمرکز کنم. این‌طور بود که یک روز از سر کلاس آزمایشگاه فیزیک درس را رها کردم.
موضوع سختی درس نبود، مهم انگیزه بود که برای ادامه تحصیل نداشتم، سر کلاس زجر می‌کشیدم اما برای کارم روزی ۱۷ تا ۱۸ ساعت وقت می‌گذاشتم و لذت می‌بردم. آن موقع فقط می‌خواستم تمرکزم را روی برنامه‌نویسی بگذارم و برنامه‌نویس خوبی شوم.
•  کار را چگونه شروع کردید؟
حدود دی‌ماه سال ۸۳ اورکات که شبکه اجتماعی معروف آن زمان بود در ایران بسیار گل کرده بود و ما کشور سوم در استفاده از اورکات بودیم. به همین دلیل ما پروژه کلوب را به عنوان نمونه فارسی این شبکه اجتماعی راه‌اندازی کردیم. آن موقع سرویس‌های اینترنت ایران تنها وبلاگ‌ها بودند و مردم از اینکه می‌توانستند در این فضا بنویسند و بازخورد بگیرند بسیار خوشحال بودند.
از سرویس ما هم به دلیل اینکه آن موقع مای‌اسپیس و فیس‌بوک رواج نداشت استقبال شد.
در حقیقت دنیای شبکه‌های اجتماعی این‌گونه که الان می‌بینید نبود. ضمن اینکه فارسی بودن کلوب برای مردم بسیار مهم بود. سه چهار سال بعد شرکت ما کمی بزرگ‌تر شده بود و ما شرکتی به نام صبا ایده تاسیس کرده بودیم.
حدود سال ۸۶ میهن‌بلاگ را از دو نفر که صاحب آن بودند، خریدیم. آن زمان میهن‌بلاگ جزو سه بلاگ برتر ایران بود و ما می‌خواستیم کارمان را توسعه دهیم اما خیلی مدل خاصی در ذهن‌مان نبود، احساس می‌کردیم با ارتباط دادن این سرویس‌ها به یکدیگر بسته خوبی برای کاربران تهیه می‌شود.
حدود ۴۵ روز به شکل شبانه‌روزی روی میهن‌بلاگ کار کردیم و توسعه‌اش دادیم و امروز بیش از یک میلیون بازدید دارد. رفته‌رفته به چالش‌های مالی خیلی جدی برخوردیم، زیرا به همان نسبت که این سرویس‌ها بزرگ می‌شوند و احتیاج به سخت‌افزارهای گران‌قیمت دارند، باید درآمدها هم زیاد شود، این بیشتر شدن درآمد تنها به استعداد و خلاقیت ما بستگی نداشت، بلکه به فرهنگ جامعه هم مربوط می‌شد. به عنوان مثال جامعه، تبلیغات در اینترنت و فضای وب را چقدر می‌فهمند. ما آن موقع خیلی روی تبلیغات تمرکز نداشتیم اما به خاطر همین تامین هزینه مجبور شدیم به تبلیغات با تمرکز بیشتری نگاه کنیم. آژانس تبلیغات صبا را راه‌اندازی کردیم و با چند شرکت قرارداد بستیم و هزینه‌ها را تامین کردیم.

به خاطر تمرکز بنده روی بخش فنی کار و تمرکز برادرم در بخش بازرگانی ما توانستیم موفقیت‌هایی را کسب کنیم اما به دنبال سودآوری نبودیم

• آپارات چگونه شکل گرفت؟ ایده آن از کجا آمده بود؟
ما در بهمن ۸۹ تصمیم گرفتیم سرویس پخش ویدئو را به درخواست کاربران، به کلوب اضافه کنیم. رفتیم سراغ چند تا از سرویس‌های نوپای آن موقع که به ما سرویس بدهند و تعاملی با آنها ایجاد کنیم. اما به نتیجه‌ای نرسیدیم و تصمیم به ایجاد این سرویس توسط خودمان گرفتیم. در جلسات تصمیم‌گیری برای این سرویس به این نتیجه رسیدیم که پتانسیل این سرویس از زیرسرویس بودن بالاتر است. این بود که سرویس را به عنوان یک سرویس جدا ایجاد کردیم و آن را آپارات نامیدیم.
در ابتدای کار پهنای باند چالش بسیار بزرگی برای ما بود و یک سال و نیم تقریباً این مشکل را داشتیم تا اوضاع پهنای باند اندکی بهتر شد. در دو ماه اول آپارات ۴۰ مگابایت بر ثانیه پهنای باند ایجاد کرده بود که البته در حال حاضر ما به صورت میانگین ۱۰ گیگابایت بر ثانیه پهنای باند داریم.
•  به نظر شما آیا آپارات هم مانند یوتیوب در زمینه‌های فرهنگی و البته در ایران تأثیرگذار بوده است؟
ببینید اگر در مورد ابزار و محتوا صحبت کنیم باید بگویم قطعاً. زیرا هم ابزار و هم جنس محتوا مشابه یوتیوب است. هم در اینجا و هم در خارج از کشور تأثیر‌پذیران انسان هستند، ساختار هم که همان ساختار است، ترافیک و استفاده مردم از آپارات در ایران هم آن اندازه‌ای است که می‌شود گفت تأثیر همه‌گیر دارد.
•  به لحاظ فنی وضعیت خود را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
باید بگویم ما به لحاظ فنی هم محدودیت‌هایی نسبت به خارج از کشور داریم. مثلاً در یوتیوب چهار طبقه فقط مشغول تبدیل ویدئوها و بالا بردن کیفیت و کم کردن حجم هستند، اما ما اینجا چنین امکاناتی نداریم به خصوص با مشکلات شبکه داخلی ایران. حال بعضی از سرویس‌ها مانند همین میهن‌بلاگ یا کلوب در هر درخواست کاربر ۱۰۰ تا ۲۰۰ کیلوبایت باز می‌شود اما برای استفاده از آپارات ۵ تا ۳۰ مگابایت دانلود می‌طلبد. این باعث می‌شود شما در منزل گاهی سرویس ما را خوب نگیرید و همین باعث می‌شود برند آپارات ضربه بخورد.
ما هم‌اکنون ۱۲ درصد ترافیک‌مان از خارج از کشور است که اگر سرویس شبکه خوبی به خارج از کشور داشته باشیم این رقم می‌تواند به ۲۰ درصد هم برسد.
•  آیا نرم‌افزارهای پخش ویدئو و از این دست را خریداری کرده‌اید؟
خیر، تمامی برنامه‌ها توسط خودمان نوشته شده است و تاکنون مجبور به خرید لایسنس یا نرم‌افزار از خارج از کشور نشده‌ایم و البته الان اگر مجبور شویم این کار را می‌کنیم که به کارمان خللی وارد نشود. در واقع یک تیم اگر درست کار کند می‌تواند به تمام نتایجی که می‌خواهد، برسد. ما دائم در حال توسعه هستیم مثلاً کانورتور ویدئوی اولیه‌مان را بعد از دو ماه عوض کردیم و بعدی را پس از هفت ماه و همین‌طور به جلو می‌رویم. این مسیری است که دائم باید در آن پیش برویم.
•  پشتوانه مالی اولیه از کجا بود؟
به هر حال ما مدتی بود که کار می‌کردیم و هم اینکه به دلیل سابقه قبلی قرابت فامیلی که با شرکت ایران‌سیستم داشتیم، از آنها امکانات سخت‌افزاری و جا در حد یک اتاق برای کار گرفتیم که در هزینه‌های ما بسیار صرفه‌جویی شد. که البته به عنوان یکی از سهامداران اصلی ما همچنان هستند. اما به خاطر تمرکز بنده روی بخش فنی کار و تمرکز برادرم در بخش بازرگانی ما توانستیم موفقیت‌هایی را کسب کنیم اما به دنبال سودآوری نبودیم.
• سرمایه‌گذاران فعلی شما چه شرکت‌ها یا کسانی هستند؟
ما هیچ‌گاه سرمایه‌گذار جدیدی نداشتیم در نتیجه سهامداران از همان ابتدا چند شخص حقیقی و از جمله مدیران ایران سیستم بودند.
• ویدئوهای روی سایت چگونه کنترل می‌شوند؟
اولاً باید بگویم یکی از چالش‌های بسیار جدی در سرویس‌های محتوا‌محور نه فقط در ایران بلکه در دنیا همان محتواست. حتی یوتیوب هم خط قرمزهایی برای خودش دارد. البته باید بگویم برخلاف انتظار اولیه ما که تصور می‌کردیم با محتوای نامناسب مشکل بزرگی داشته باشیم باید بگویم با توجه به فرهنگ ما بسیار‌بسیار کم اتفاق می‌افتد ویدئوهای نامناسب روی آپارات قرار بگیرد.
شاید هفته‌ای دو یا سه درصد ویدئوی نامناسب قرار بگیرد‌. ما با دو روش محتوا را کنترل می‌کنیم. یکی اینکه کل محتوا با توجه به گزارش کاربر کنترل می‌شود.
ما هم‌اکنون بیش از ۱۶ میلیون دقیقه ویدئوی آپلود‌شده روی آپارات داریم که نمی‌شود یکی‌یکی آنها را نگاه کرد. بنابراین گزارش کاربر در تمام دنیا مهم‌ترین شیوه کنترل است.
اما به خاطر اینکه با توجه به فرهنگ ایران ما از سرویس‌هایی استفاده می‌کنیم که تصویر را پردازش می‌کنند که اگر خدای‌ناکرده محتوای نامناسبی قرار گرفت

 سریع در توری بیفتد که بتوانیم سریع آن را حذف کنیم و خدا را شکر همین دو روش جواب داده است و کلیت محتوای آپارات را اگر نگاه کنید مورد نامناسبی مشاهده نمی‌کنید.

البته ما تا چند روز آینده سرویسی با نام آپارات‌کودک اضافه خواهیم کرد که والدین می‌توانند قفل کنند و فرزندان‌شان تنها به کارتون‌ها دسترسی داشته باشند. نه به عنوان اینکه محتوای بدی بدون قفل وجود دارد بلکه بعضی صحنه‌های خشونت‌بار مناسب سن کودکان نیست. با این قفل فضا کودکانه می‌شود و کارتون‌های موجود کاملاً دیده شده است.
•  چند درصد ویدئوها روی سایت شما ایرانی هستند؟
نمی‌دانم. زیرا دانستن اینکه چند درصد ایرانی و چند درصد خارجی هستند لازمه‌اش این است که ویدئوها کامل دیده شوند.
•  در روز چند ویدئو روی آپارات آپلود می‌شود؟
بیش از چهار هزار ویدئو در حال حاضر روزانه آپلود می‌شود. البته این تعداد در حال رشد است.
• تا چه حجمی ویدئو می‌توان آپلود کرد؟
تا ۱۰۰ مگابایت برای کاربران معمول امکان‌پذیر است و برای بعضی کانال‌های رسمی تا ۲۵۰ مگابایت نیز دسترسی برای آپلود ویدئو وجود دارد.
• فکر می‌کنید فیلتر بودن یوتیوب چقدر در پیشرفت آپارات موثر بوده است؟
خیلی زیاد. راستش را بخواهید ما باید واقع‌بین باشیم، صراحت داشته باشیم و به خودمان دروغ نگوییم. اما به هر حال فیلتر بودنش برای ما موثر بوده است. به هر حال نیازی وجود داشت و فرصتی بود که ما شناسایی کردیم و رویش کار کردیم و به اینجا رسیدیم. ما هم‌اکنون ۱۶ میلیون دقیقه ویدئو روی آپارات داریم.
• این ۱۶ میلیون دقیقه ویدئو که دارید مربوط به چه تعداد ویدئو است؟
باید عددش را در آمارها ببینم زیرا الان حضور ذهن ندارم که رقمش را به شما بگویم. ما به آمار اینجا خیلی دقت داریم اما باید بدانید روی کلوب تعداد عضو مهم است، اما روی آپارات بازدید ویدئو، مدت زمان ویدئو، زمان توقف روی سایت و مواردی از این دست اهمیت دارد.
ما در حال حاضر روی آپارات ۲۱ سال در روز نمایش ویدئو داریم. این همان چیزی است که برای ما اهمیت دارد. اینکه از این مخزن چقدر استفاده می‌شود. از سطحش استفاده می‌شود یا از عمقش هم استفاده می‌شود؟
•  رقیب ایرانی ندارید؟
این‌طور نیست که بگویم نداریم یا به رقیب کاری نداریم. متاسفانه یا خوشبختانه سرویس‌هایی در دنیا هستند که وقتی به سطحی از گستردگی و محتوا می‌رسند، تقریباً جامعه به نوعی است که اگر کسی می‌خواهد ویدئویش را روی این سرویس بگذارد، جایی می‌گذارد که دیده شود.
• سرویس‌های به اشتراک‌گذاری ویدئوی خارجی همه در ایران فیلتر هستند؟و این برای شما خوب است؟
بله، البته چیزی که مهم است این است که باید همواره جایگاه واقعی خودمان را بدانیم و بتوانیم تصمیم درست بگیریم. اگر می‌خواستیم بگوییم آپارات همین است و بس، دیگر نه احتیاجی بود رویش کار کنیم، نه کیفیت‌مان را بهتر می‌کردیم، اصلاً شرکتی که وارد این فضا شود به نظر من باید هر روز در حال توسعه باشد.

• یوتیوب ۴۵ درصد از درآمد تبلیغات را خودش برمی‌دارد و ۵۵ درصد را به آپلود‌کننده می‌دهد. شما هم همین کار را می‌کنید؟
فکر نمی‌کنم درصدی که می‌فرمایید این‌گونه باشد ولی ما در آپارات در حال برنامه‌ریزی روش مشابه دیگری جهت درآمدزایی کانال‌های خاص هستیم. این روش کمک خواهد کرد تا بخشی از ویدئوهای غیر‌رایگان کانال‌های طرف قرارداد آپارات با دریافت اشتراک ماهانه در اختیار کاربران قرار گیرد.
مثلاً موسساتی که ویدئوهای آموزشی تولید می‌کنند یا شرکت‌هایی که در ساخت کلیپ‌های کوتاه فعال هستند می‌توانند برای دسترسی به این محتوا در آینده‌ای نزدیک اشتراک ماهانه دریافت کنند. عرف نسبت تسهیم درآمد ۳۰ درصد پلتفورم و ۷۰ درصد صاحب محتوا خواهد بود.
مثلاً الان در یوتیوب بیش از یک میلیون کانال پولی است اما نه به همین راحتی که هرکسی بتواند کانال پولی راه بیندازد. پروتکل خیلی دقیقی برای این کار وجود دارد که محتوا و ارزش پولی بودن را دارد یا خیر؟ مثلاً الان خیلی از کمدین‌ها یا برنامه‌های آموزشی در یوتیوب پولی هستند. خیلی از آژانس‌های تبلیغاتی هستند که فیلم‌های خاصی تولید می‌کنند و در یوتیوب قرار می‌دهند. ما هم‌اکنون بیش از ۳۵۰ کانال رسمی در ایران داریم.
• شرکت‌های بزرگی هستند که محصولات‌شان را برای فروش به آپارات بدهند؟
این مسئله که شما می‌فرمایید روی پروژه دیگری است. اینکه شما می‌گویید مربوط به «آپارات تی‌وی» است که شبیه به Netflix است که روی دامنه دیگری قرار است راه بیفتد. آن فضا و آن چیزی که شما گفتید فرق می‌کند آن فضا فروش فیلم است که یکسری توزیع‌کننده وجود دارد، تهیه‌کننده فیلم و بقیه موارد، اینها فیلم‌شان را روی این دامنه می‌گذارند و آماده پخش است.
در حال حاضر ۱۱۰۰ فیلم آماده برای این کار داریم و قرار است این تعداد به سه هزار برسد. تمامی کارها برای این پروژه انجام شده است و تا کمتر از یک ماه آینده آغاز به کار خواهد کرد.

راه‌اندازی آزمایشی هم تا دو ماه سرویس رایگان خواهد داد. شما در منزل با توجه به هر نوع اینترنتی که دارید بدون بافرینگ و وقفه می‌توانید فیلم را تماشا کنید و در ازایش یک حق عضویت ماهانه می‌پردازید.

• نت‌فلیکس در ابتدا جدای فروش، چند سریال خیلی خاص هم خودش تولید کرد. آیا شما به این فضا هم می‌خواهید وارد شوید؟

می‌دانیم چه کار کرده‌اند. اما هر چیزی جایگاهی دارد، الان درستش این است که ما با ناشران ارتباط خوبی برقرار کنیم تا هر موقع هر ویدئویی را که کاربر خواست در اختیارش قرار دهیم.
• در دسته‌بندی‌های موجود در آپارات کدام‌ها بیشتر مورد استقبال مردم است؟
ورزش و سرگرمی دو دسته‌بندی پرطرفدار در سرویس ماست.
• آموزش در رتبه‌بندی در رده چندم است؟
راستش را بخواهید، طبیعتاً این سرویس‌ها انعکاس دقیق جامعه‌اند. دقیق‌تر از چیزی که آمارها و نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند. اما فضای ویدئویی با مطالعات فرق دارد. خیلی از آموزش‌ها که می‌خواهید استفاده کنید فقط ویدئو است. به خصوص هرچقدر جامعه به سمت عجله و سرعت پیش می‌رود، ویدئو نگاه کردن کاربردی‌تر و محبوب‌تر می‌شود.
اکثر ویدئوهایی که مردم می‌بینند یا یک رخداد اجتماعی است یا ورزشی و از این دست. در یوتیوب هم بعدها دانشگاه‌ها اضافه شدند.
• از ویدئوهای آموزشی پربازدید چیزی در خاطرتان هست؟
اگر فیلم آموزش چگونه در سایت رایانه ثبت‌نام کنید را آموزشی حساب کنیم باید بگویم این فیلم در سه روز بیش از ۳۰۰ هزار بازدید داشته است.
• راجع به گزارش اکونومیست توضیح دهید. ابتدا شما در لیست نبودید و بعد اضافه شدید.
بله، نمی‌دانم این اتفاق چطور افتاده بود. ما حتی متوجهش هم نشده بودیم. بعد خود آنها با ما تماس گرفتند و از ما اطلاعات خواستند، ما ابتدا اطلاعات ندادیم، بعد می‌خواستیم صبا را بیاوریم که دیدیم کسی نام صبا را نمی‌شناسد، لذا آپارات را معرفی کردیم. اما به طور کل برای ما واقعاً خیلی مهم نبود. ما الان در ایران ۱۵ میلیون ساعت ترافیک در ماه داریم. اصطلاحاً یا شما در دستانتان گردو دارید یا ندارید. اگر دارید که چه بگویند دارید چه ندارید در واقع شما دارید.
اگر هم بگویند ندارید بازهم شما دارید. ما سرمان به کار خودمان است و خیلی علاقه به ورود به این مسائل نداریم. حال باید بدانیم مبانی ارزش‌گذاری بسیار مختلف است و آپارات پنج ماه پیش با آپارات امروز خیلی متفاوت است؛ آن موقع ما دو میلیون پخش ویدئو در روز داشتیم الان چهار میلیون را رد کرده‌ایم. خود آپارات‌تی‌وی که به‌زودی راه‌اندازی می‌شود می‌تواند در حد آپارات بزرگ شود و جای رشد دارد و پتانسیل آن هم می‌توانست در ارزشگذاری آپارات موثر باشد که این اتفاق نیفتاد.
• تا به حال فیلتر هم شده‌اید؟
ما را زیاد فیلتر کرده‌اند. زمانی که شروع کردیم، کلوب واقعاً خیلی جدید بود. شبکه اجتماعی هم که اصلاً جرم نابخشودنی بود. حالا وبلاگ باز مقداری بهتر بود. اما الان خیلی فضا بهتر شده است. کلوب تقریباً پنج بار فیلتر شد و بیشترین زمانش ۴۰ روز بود.

• آپارات و میهن‌بلاگ چطور؟
نه، وقتی آپارات آمد یعنی سال ۸۹، فضا خیلی عوض شده بود. شما الان می‌بینید، وزیر می‌گوید شبکه اجتماعی داخلی ایجاد کنید. اما سال ۸۳ اصلاً نگاه به شبکه‌های اجتماعی این‌گونه نبود.
وبلاگ هم فضایش فرق می‌کرد. آن موقع سه تا سرویس بودیم. اگر قرار بود برخوردی انجام شود، با هر سه ما انجام می‌شد. در زمان آپارات هم سایت ساماندهی راه‌اندازی شده بود.
سایت خودت را که ثبت می‌کردی، دیگر کلاً فیلترت نمی‌کردند. با ای‌میلی که آنجا داده بودید، ارتباط برقرار می‌کردند. در هر حال به خاطر اینکه این مکانیسم‌ها درست شده بود، سر آپارات اتفاق خاصی اصلاً نیفتاد.

• کیفیت سرویسی که شما ارائه می‌دهید با مشابه‌های خارجی آن، قابل قیاس است؟
اگر بخواهم کیفیت را با یوتیوب مقایسه کنم، باید بگویم پردازشگر ما با پردازشگر یوتیوب اصلاً قابل قیاس نیست. ما دانش را خودمان کسب کرده‌ایم و همین طوری سیستم را راه‌اندازی کرده‌ایم. خیلی روی آن کار کرده‌ایم که با توجه به وسعت نمایش در ایران سرویس قابل قبولی است.
اما بالاخره نمی‌توانیم، در برابر پردازشگرهای آنها حرفی برای گفتن داشته باشیم. اما چیزی که هست، این است که سرعت پیشرفت این امور در مجموعه ما، بسیار بالاست. چیزی که الان ما داریم روی آپارات‌تی‌وی پخش می‌کنیم، تقریباً تکنولوژی‌ای است که یک سال و نیم پیش در نت‌فلیکس داشت اجرا می‌شد.

• تاکنون یوتیوب در آموزش، تبلیغات، بازاریابی و مخصوصاً خبرنگاری خیلی تاثیرگذار بوده است. فکر می‌کنید آپارات در ایران چقدر روی این موارد موثر بوده است؟
صحبت اولم را مقداری بیشتر می‌شکافم. اگر ما قبول کنیم این ابزار شبیه آن ابزار است. حالا این ابزار را اگر چکش فرض کنیم، مثلاً اگر سرش طلایی است و دسته‌اش چوبی یا بالعکس، کاری که دارد می‌کند و محتوایی که دارد ارائه می‌دهد، یکسان است.
فقط اینجا این ایرانی‌ها هستند که حالا دارند محتوا می‌گذارند. یعنی اگر قرار بوده ایرانی مطلبی را بگذارد و یوتیوب در ایران باز بود، همین محتوا را در یوتیوب می‌گذاشت. این‌گونه نبود که بگوید من برای آپارات این محتوا را می‌گذارم برای یوتیوب محتوای دیگری را می‌گذارم.
در نتیجه من تاثیراتش را از این زاویه، خیلی شبیه هم می‌دانم. اما اگر راجع به مسائل فنی بخواهیم صحبت کنیم فواصل زیادی وجود دارد. ما الان آدم‌هایی داریم که خودشان شخصی فیلم در خصوص مسائل اجتماعی می‌سازند و آپلود می‌کنند.
مثلاً برنامه استعدادیابی سال گذشته آمریکا روی یوتیوب بود. ما برنامه استعدادیابی آنلاین را در ایران برگزار کردیم. دو نفر از کسانی که در استعدادیابی ما برگزیده شدند، به استعدادیابی ترکیه دعوت شدند. با این اتفاق می‌خواهم بگویم به نظرم آن سمت دنیا هم آپارات دارد دیده می‌شود.
حتی شرکت‌های خارجی مثل لوفت‌هانزا، الان ای‌میل می‌زنند که از کانال رسمی‌شان در آپارات برای اهداف تبلیغاتی‌شان استفاده کنند.‌ شخصیت‌های سیاسی استفاده می‌کنند، شخصیت‌های اجتماعی استفاده می‌کنند. یعنی اگر می‌بینید این اتفاق‌ها آن طرف دنیا افتاده است، اینجا هم مشابهش در حال رخ دادن است. به این خاطر که این یک نیاز کلی است و از آن استفاده می‌شود. ما هم داریم روی فرهنگ‌سازی‌اش کار می‌کنیم. ما می‌خواهیم کانال‌های رسمی بیشتری ایجاد کنیم و آنها را در دسته‌بندی‌های متفاوت قرار دهیم. مثلاً کانالی رسمی برای آموزش داشته باشیم که محتوای آموزشی ارجینال روی آن قرار گیرد.
• در فرهنگ‌سازی،یا مثلاً در مستندسازی برنامه‌ای دارید؟
اولین کار ما از این دست همان برنامه استعدادیابی بود که ما در آپارات برگزار کردیم.
• برنامه آینده برای شرکت شما چیست؛ همین راه را ادامه می‌دهید؟
تمرکز روی آپارات تی‌وی و توسعه زیر‌سرویس‌های تخصصی مانند آپارات‌کودک که البته ابعادشان خیلی متفاوت است. امیدواریم بتوانیم سرویس‌های جدید را خوب ارائه دهیم. برنامه‌های دیگری هم داریم که الان قابل بیان نیستند.
• چه تعداد بازدید روزانه، ماهانه یا غیره دارید؟
در روز بیش از چهار میلیون نمایش ویدئو داریم. بیش از ۲۵۰ میلیون بازدید صفحه و بیشتر از ۱۴ میلیون آی‌پی واحد در ماه از آپارات دیدن می‌کنند.
میزان بازدید آپارات با استفاده از نرم‌افزارهای بومی موبایلی حدود ۳۰ درصد میزان کل بازدیدهاست. ۱۲ درصد هم ترافیک خارج از کشور داریم. میانگین زمان توقف در سایت هم ۱۵ دقیقه است.
• چند کاربر رسمی ثبت‌نام شده دارید؟
نزدیک به ۵۰۰ هزار کاربر ثبت‌نام شده داریم. اما باز هم باید بگویم در آپارات آمار تعداد عضویت کاربران در درجه دوم اهمیت قرار دارد و آمار بازدید ویدئو در درجه اول اهمیت.
• میزان درآمدتان چقدر است؟
به نظر من اگر روزی شرکتی بخواهد وارد بورس یا چیزی شبیه به آن شود باید گزارش مالی ارائه دهد.
• نظر شما در مورد تحصیلات آکادمیک چیست؟
در خصوص تحصیلات آکادمیک، نظر منفی ندارم. به نظرم هر زمان آدم راهی به هدفش بیابد که نزدیک‌تر باشد، باید به سمت هدفش برود. نباید درگیر اعتبارات شد. مثلاً دیپلمه سواد ندارد و از این حرف‌ها. البته این را می‌پذیرم که بالاخره تحصیلات، راه مطمئنی است. اما دانشگاه‌ها، حداقل در ایران، هیچ انگیزه جدی به آدم نمی‌دهند. ارتباط با صنعت‌شان خیلی ضعیف است. به نظرم اگر ارتباط با صنعت بیشتر می‌شد، دانشگاه اوضاعش بهتر می‌شد. مثلاً در خصوص این فضاهای استارت‌آپی که الان در ایران درست شده است، باید گفت استارت‌آپ کلاً چیز قشنگی است. گرفتنش هم قشنگ است. اما به نتیجه رساندنش یک استقامت جدی می‌خواهد. انسان باید تحمل دو دفعه شکست جدی یا سنگ روی یخ شدن یا بحران‌هایی را که در تیم‌های انسانی شکل می‌گیرد داشته باشد.
آجر به آجر باید صبر کنید برای اینکه یک کسب و کار جا بیفتد.
• از چه سنی شروع به کار کردید، و روزی چقدر کار می‌کنید؟
از حدود ۱۷‌سالگی به صورت پاره‌وقت برنامه‌نویسی می‌کردم و بعد از اینکه متاهل شدم به صورت تمام‌وقت.
• یعنی چندسالگی متاهل شدید؟
۱۹سالگی.
• چند فرزند دارید؟
دو فرزند‌؛ یکی ۱۰‌ساله و یکی هفت‌ساله، در کل ازدواج را مثبت می‌دانم. از حدود ساعت ۸ یا ۹ صبح تا ۸ شب شرکت هستم و گاهی هم که درگیر یک پروژه جدید هستیم خیلی بیشتر.
• تعدادتان تغییر خواهد کرد؟
هیچ‌گاه بیشتر از ۱۰۰ نفر نخواهیم شد. برای اینکه ما این مدل و اندازه از شرکت را دوست داریم. اینجا شرکتی است با طراوت و چابکی و راندمان بالا که لازمه یک شرکت دانش‌بنیان مثل ماست و این خیلی برایمان مهم است. غلو نیست اگر بگویم بعضی‌ها اینجا جای دو نفر فکر و کار می‌کنند.
گاهی بچه‌ها تا ساعت ۱۱ شب روی پروژه‌های جدید کار می‌کنند و این به خاطر صمیمیت و انسجام تیم ماست که سرمایه اصلی شرکت است. ما حتماً در سال دو کمپ تفریحی پاییزه و بهاره برای چند روز به جهت تیم‌سازی در خارج از تهران داریم‌.
• پروژه‌های جدید، یعنی آپارات‌تی‌وی و آپارت‌کیدز تا آخر ماه می‌آید؟
ان‌شاءالله. امیدوارم که تا آخر ماه بیاید.

منبع: ایتنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.