ربات توانبخش بیماران سکته مغزی با الهام از پای قورباغه ساخته شد

تعدادی از دانشجویان مقطع کارشناسی مکانیک دانشگاه غیرانتفاعی خیام مشهد با الهام از ساختار پای قورباغه، موفق به طراحی و ساخت یک ربات توانبخش شدند.

مسعود غلامزادگان از اعضای گروه طراح و سازنده ربات ‘خیام فیزیو’ روز دوشنبه  به توضیح جزییات بیشتر درباره عملکرد این ربات پرداخت و گفت:

ربات خیام فیزیو، یک ربات نور و فیزیوتراپ است که برای کمک به افرادی که سکته مغزی کرده‌اند ساخته شده است.

دانشجوی مهندسی مکانیک دانشگاه غیرانتفاعی خیام مشهد افزود: برخی از بیماران سکته مغزی به دلیل عارضه‌ای که در مغزشان ایجاد می‌شود دچار ناتوانی یا کم‌توانی حرکتی در ناحیه دست می‌شوند که ما در این ربات توانبخش، توانستیم بازی درمانی را با روش‌های فیزیوتراپی سنتی تلفیق کنیم.

وی با بیان این‌که ربات خیام فیزیو از دو بخش نرم‌افزاری و مکانیکی تشکیل شده است، توضیح داد: در بخش نرم‌افزاری ربات، بازی‌هایی به صورت مرحله‌ای طراحی شده که بیمار حین انجام بازی و با در دست گرفتن یک بازوی مکانیکی و حرکت آن در صفحه مختصات در جهت x و y (شرق – غرب و شمال – جنوب) و حرکت دایره‌ای (چرخشی)، روند بازی را طی می‌کند.

غلامزادگان افزود: در پایان هر بازی، نتایج آماری از وضعیت بیمار از جمله نمودار مسیر حرکت دست برای ارائه به پزشک و تکمیل پرونده بیمار ایجاد می‌شود که دراختیار پزشک قرار می‌گیرد و همچنین در بخش اطلاعات بازی‌ها ذخیره می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: به مرور، انجام بازی روی ذهن بیمار تاثیر می‌گذارد و بخش‌های آسیب‌دیده مغز دوباره فعال می‌شود و بیمار قادر خواهد بود به صورت نسبی از یک تا صد درصد، دست خود را حرکت بدهد.

این پژوهشگر جوان بیان داشت: بخش مکانیکی ربات نیز شامل انجام فیزیوتراپی‌های معمولی خواهد بود و مانند این فیزیوتراپی‌ها هرچقدر تعداد جلسات بیشتر باشد بازتوانی بهتری انجام خواهد شد. به گفته وی برای طراحی بازوی مکانیکی این ربات از مدل پای قورباغه الهام گرفته شده که نزدیک‌ترین مکانیزم به حرکت دست انسان در مختصات صفحه۰إای است.

غلامزادگان ادامه داد:

بازوی ربات به گونه‌ای طراحی شده که بیمار بتواند دستش را روی آن قرار دهد که به محض این اتصال، یک بازو در بازی رایانه‌ای برای بیمار ایجاد می‌شود و با تکان دادن بازوی ربات می‌تواند بازی را انجام دهد و حرکاتی در جهت x (راست به چپ) و یا در جهت y (بالا به پایین) در صفحه مختصات و یا به صورت چرخشی داشته باشد.

کار تحقیق و مطالعات و طراحی بازی‌ها و ساخت ربات خیام فیزیو در مدت شش تا هفت ماه به سرپرستی دکتر هادی کلانی استاد مکانیک دانشگاه غیرانتفاعی خیام مشهد صورت گرفته است. یک تیم ۱۰ نفره متشکل از دانشجویان مکانیک این دانشگاه در مقطع کارشناسی، کار طراحی و ساخت این ربات توانبخش را برعهده داشته اند.

بنابر این گزارش؛ مدل اولیه ربات خیام فیزیو در نمایشگاه خلاقیت سومین کنفرانس بین المللی رباتیک و مکاترونیک ایران که هفته گذشته به میزبانی دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد به نمایش درآمد و موفق به کسب عنوان سوم این نمایشگاه شد. به گفته غلامزادگان، مرحله بعدی تکمیل ربات فیزیو، ساخت نمونه صنعتی است که باید به مدت شش ماه بر روی بیماران سکته مغزی آزمایش شود.

منبع: بیتوته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.