تصاویر جدید از پلوتون خبر از چرخه آب و هوایی عجیبی می‌دهند

از هر زاویه‌ای که بنگریم پلوتون و زمین شباهت چندانی ندارند. یکی سیاره است و دیگری نیست (حداقل با تعریف مرسوم)، یکی قرمز است و دیگری آبی. حال تصاویر جدید نشان می دهند که چرخه‌ی آب و هوا در پلوتون نیز عجیب و غیرعادی است.

پلوتون و زمین شباهت چندانی ندارند. یکی کره‌ای یخی است و دیگری بیشترش را آب فرا گرفته است، یکی قرمز است و دیگری آبی. اما عکس‌های سیاه و سفید، بسیاری از این تفاوت‌ها را می‌پوشانند. در آخرین سری از عکس‌های دریافتی از فضاپیمای افق‌های نو، پلوتون همچون زمین خودمان به نظر می‌آید.

البته فریب عکس‌ها را نخورید. کوه‌هایی که در عکس بالا دیده می‌شوند مانند کوهستان‌های خودمان سنگی نیستند. آن‌ها از یخ جامد تشکیل شده‌اند. این سیاره به سختی می‌تواند جو نازک و مه‌آلودش را به خود نگاه دارد. نظرتان در مورد یخچال‌های طبیعی صافی که در عکس می‌بینید چیست؟ آن‌ها به جای آب از نیتروژن تشکیل شده‌اند.

AAepQM4از طرف دیگر، آخرین عکس‌های دریافتی مدارکی در اختیار ما گذاشته‌اند مبنی بر این که زمین و پلوتون شباهت‌های جالبی دارند، مانند: تغییرات سیستم آب و هوایی به صورت روزانه و چیزی شبیه به چرخه آب، تنها با این تفاوت که چرخه آب و هوایی پلوتون احتمالا با محوریت نیتروژن رخ می‌دهد.

تصاویر نمای نزدیک نشان می‌دهند در منطقه اسپاتنیک پلانوم، جریانات کوه‌های یخی الگوهایی را در دل دشت‌های یخی ایجاد کرده‌اند.

این پدیده‌ها احتمالا به دلیل تبخیر یخ از سطح اسپاتنیک پلانوم باشد، سپس این بخارات در کوه‌های ناحیه شرقی متراکم شده‌اند و دوباره به سمت دشت‌ها جریان یافته‌اند.

AAepGpXآلن هاوارد از تیم افق‌های نو در کنفرانسی خبری این‌گونه اظهارنظر کرده است:

ما انتظار نداشتیم نشانه‌هایی از چرخه آب و هوایی بر اساس یخچال‌های طبیعی، آن هم با محوریت نیتروژن در شرایط بسیار سرد، قسمت بیرونی منظومه شمسی را در پلوتون مشاهده کنیم. این چرخه که بر اساس نور ضعیف خورشید رخ می‌دهد را می‌توان با چرخه‌ی آب در کره زمین مقایسه کرد که در آن، یخچال‌های طبیعی به وسیله آب‌هایی که از سطح اقیانوس‌ها تبخیر می‌شوند و به صورت برف فرود می‌آیند، تغذیه می‌شوند و سپس این آب‌ها دوباره از طریق یخچال‌ها به دریا باز می‌گردند.

منبع: زومیت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.