زمین امسال یکی از گرم ترین تابستان های تاریخ خود را تجربه کرد

بر اساس تحقیقات جدید ناسا و و اداره‌ی هواشناسی ژاپن، زمین امسال یکی از گرم‌ترین تابستان‌های تاریخ خود را تجربه کرده است. طبق این تحقیقات ماه جولای سال ۲۰۱۵، گرم‌ترین ماه سال از ۱۸۰۰ میلادی تاکنون بوده‌ است. تجهیزات ثبت دمای هوا، تقریبا از سال ۱۸۰۰ شروع به کار کردند.

طبق اطلاعات بدست آمده از ناسا که البته در هفته‌های آینده همچنان تحلیل‌های بیشتری بر روی آن صورت می‌گیرد، میانگین دمای هوا در جولای ۲۰۱۵، نسبت به جولای ۲۰۱۱، به اندازه‌ی ۰/۰۲ درجه‌ی سانتی‌گراد افزایش یافته است. البته فقط ماه جولای امسال گرم‌ترین نبوده و تقریبا دیگر ماه‌های سال ۲۰۱۵ نیز جزو گرم‌ترین ماه‌های تاریخ‌ بوده‌اند.

به طور کلی، ماه جولای که معادل تیر و مرداد ما می‌شود، گرم‌ترین ماه سال است. چرا که تابستان نیمکره‌ی شمالی زمین است و این نیمکره، دارای خشکی‌های خیلی بیشتری نسبت به نیمکره‌ی جنوبی است. هنوز «سازمان ملی جوی و اقیانوسی» (NOAA) اطلاعات ماهانه‌ی دمای هوا برای ماه جولای را منتشر نکرده است. با این حال در صورت انتشار، به نظر می‌رسد که حتی اگر جولای را گرم‌ترین ماه تاریخ نام‌گذاری نکند، ولی آن را حداقل جزو چهار جولای گرم تاریخ بداند.
ناسا، NOAA و دیگر آژانس‌های هواشناسی، از روش‌های متفاوتی برای آنالیز و محاسبه‌ی میانگین دمای ماهانه و سالانه استفاده می‌کنند. با این حال داده‌های مورد استفاده‌ی آن‌ها، معمولا اشتراک زیادی با یکدیگر دارد.
علاوه بر اطلاعاتی که از دستگاه‌های هواشناسی در ۲۱۵ سال گذشته بدست آمده، بررسی حلقه‌های تنه‌ی درختان، هسته‌ی یخ‌های قطبی و صخره‌های مرجانی در اقیانوس‌ها نشان می‌دهد که دست کم در ۴۰۰۰ سال گذشته، زمین در گرم‌ترین حالت خود به سر می‌برد.

درحالی دست کم در یکی از گرم‌ترین ماه‌های دو قرن اخیر به سر می‌بریم که دولت آمریکا، از یگان‌های ارتش خواسته برای خاموش کردن آتش‌ جنگل‌های غرب این کشور بسیج شوند. در ایران هم دست کم در یک ماه گذشته وضعیت بدی را از نظر آتش‌سوزی جنگل‌ها داشته‌ایم و آتش به طرز عجیبی به جان جنگل‌ها و مراتع ما افتاده است. در هندوستان، مصر و حتی اروپا نیز گرمای شدید هوا علت مرگ بسیاری از مردم قلمداد شده است. امسال گرمای هوا فقط در هند و پاکستان جان ۲۰۰۰ نفر را گرفته است.

دانشمندان، پدیده‌ی تغییر اقلیم را علت اصلی این گرما می‌دانند. قرار است که رهبران جهان، امسال در ۳۰ نوامبر در پاریس دور هم جمع شوند و توافق‌نامه‌ای جدید را برای محدود کردن تولید گازهای گلخانه‌ای امضا کنند. چند هفته‌ی پیش نیز باراک اوباما، طرحی را اجرا کرد که می‌تواند کمک زیادی به کاهش گازهای گلخانه‌ای تولید شده از ایالات متحده، که بزرگترین تولیدکننده‌ی گازهای گلخانه‌ای است بکند. اگر کاری برای کاهش گازهای گلخانه‌ای و گرمای هوا نشود، تا پایان قرن میانگین جهانی دمای هوا تا ۵ درجه‌ی سانتی‌گراد افزایش می‌یابد و این یک فاجعه‌ی تمام عیار است. فاجعه‌ای که می‌تواند وضعیت کره‌ی زمین و زندگی روی آن را کاملا دگرگون کند.

منبع : گجت نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.