کارت ملی‌ هوشمند با قابلیت اسکن اثر انگشت در راه است

پروژه‌ی هوشمندسازی کارت‌های ملی مدت‌هاست که آغاز شده و هرچند با سرعتی آهسته و با تاخیرهای فراوان به پیش می‌رود، ولی خبرهای جدید مانند چندمنظوره بودن این کارت‌ها و مجهز شدن به سیستم احراز هویت از طریق اسکن اثر انگشت، نوید آینده‌ای جذاب و مدرن را برای این کارت‌ها می‌دهد.

سیدعلیرضا آوایی، رئیس سازمان ثبت احوال، با اشاره به اجرای پروژه کارت هوشمند ملی در کشور اظهار داشت:

تاکنون حدود ۳ میلیون کارت هوشمند ملی در کشور صادر شده است و بنا داریم براساس تقاضای مراجعهکنندگان، تا پایان امسال این تعداد را به ۸ میلیون کارت افزایش دهیم.

رئیس سازمان ثبت احوال با بیان اینکه از زمان ثبت تقاضا و پیش ثبت نام تا زمان صدور کارت هوشمند بیش از ۲ ماه زمان میبرد خاطرنشان کرد:

هم اکنون حدود ۳۰۰ هزار نفر در استان‌های مختلف در نوبت دریافت کارت هوشمند هستند و پیش‌بینی می‌شود براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، تا ۳ سال آینده حدود ۶۰ میلیون کارت هوشمند ملی برای هموطنان صادر شود.

وی با تاکید بر لزوم فراهم کردن زیرساختهای فنی و ارتباطی برای اجرای این طرح خاطرنشان کرد:

قرار است کارت هوشمند ملی به مرور زمان و پس از افزودن قابلیت‌های جدید به کارت چندمنظوره تبدیل شود. کارت هوشمند ملی با افزودن تراشه‌های مختلف، برای هر فرد مانند یک کامپیوتر شخصی عمل خواهد کرد و به تدریج، امکانات مختلفی از جمله کارت بانکی، دفترچه بیمه و گذرنامه بر روی آن تعبیه می‌شود. پروژه‌ی کارت هوشمند چندمنظوره، نیاز به امکانات و زیرساخت‌های وسیعی دارد که باید با آمادگی سازمان‌ها و دستگاه‌های مرتبط پیگیری شود. این کارت قرار است جای تمامی کارت‌های خدماترسانی به مردم را بگیرد.

آوایی با اشاره به احراز هویت بر مبنای اسکن اثرانگشت بر روی کارت هوشمند ملی اضافه کرد:

در صورت فراهم شدن زیرساختهای فنی، امکان توزیع این کارتها به درب منازل افراد نیز وجود دارد؛ اما این موضوع مستلزم آن است که سامانه‌های آنلاین شرکت پست به پایگاه ثبت احوال متصل شده و بتوان اثر انگشت متقاضی کارت هوشمند را با دریافت‌کننده کارت مطابقت داد. در این کارتها تراشه‌ی کامپیوتری طراحی شده است که امکان احراز هویت را بر مبنای اسکن اثر انگشت، امضای الکترونیکی و مطابقت با سنسور اطلاعاتی، ممکن میکند.

وی با بیان اینکه هم اکنون متقاضیان میتوانند برای تعویض کارت ملی خود به کارت ملی هوشمند از طریق سایت سازمان ثبت احوال اقدام کنند تاکید کرد در آینده نزدیک، ارائه و صدور کارت هوشمند ملی به صورت اولویت‌بندی اقشار مختلف مردم انجام خواهد شد.

منبع: زومیت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.