دوران نوجوانی ۱۱ فرد موفق و ثروتمند دنیا چگونه گذشت؟

بسیاری از بزرگان دنیای امروز ما، کار و تلاش‌شان را از دوران نوجوانی آغاز کردند. برخی با خواندن کتاب و پرورش قوه تخیل خود، و برخی هم با فعالیت در مشاغل مختلف توانستند دورانی پر رونق برای خود رقم بزنند و آماده‌ی آینده‌ای پر فراز و نشیب شوند.

برخی مثل بیل گیتس، کد نویسی را از همان سنین آغاز کردند و برخی هم مثل وارن بافت، موفق‌ترین سرمایه‌دار جهان، در سن ۱۶ سالگی ۵۳ هزار دلار (معادل دلار کنونی) درآمد داشتند. برخی هم مثل جف بزوس، موسس و مدیرعامل آمازون، صرفا کارگری ساده بودند.

شما در دوران نوجوانی خود چه کرده‌اید؟ شاید بعد از خواندن سرگذشت بعضی از این افراد شناخته شده، امید بیشتری به خودتان پیدا کنید.

bill-gates-was-falling-in-love-with-computers
بیل پیش از اینکه وارد کالج شود در مدرسه‌ای بسیار معتبر شروع به درس خواندن کرد و در همان سنین متوجه علاقه خود به علوم کامپیوتر، کدنویسی و دیجیتالی کردن بازی دوز شد. گیتس و Paul Allen، دیگر موسس مایکروسافت، در سن ۱۵ سالگی وارد تجارت و کار شدند و برنامه‌ای برای تشخیص میزان ترافیک در منطقه طراحی کردند. پس از مدرسه، وی به دانشگاه هاروارد رفت اما تحصیل را رها کرد تا به صورت تمام وقت روی موفقیت مایکروسافت کار کند و همین باعث شد که وی ثروتمندترین مرد جهان شود.

warren-buffett-had-multiple-revenue-streams
وارن بافِت، درآمدزایی را از سنین کودکی آغاز کرد و نهایتا به جایی رسید که با تاسیس Berkshire Hathaway به یکی از موفق‌ترین سرمایه‌داران جهان بدل گشت. براساس برآوردی که خودش ارائه داده، اگر دلار کنونی را هم‌تراز با دلار دوران کودکی‌اش در نظر بگیریم، بافت تا ۱۶ سالگی موفق به کسب درآمد ۵۳ هزار دلاری شده بود. وی روزنامه‌رسان Washington Post بود و در همان دوران شروع به فروختن توپ گلف، تمبر و بسیاری موارد دیگر شد. وی از کار کردن در دست پایین‌ترین مشاغل هیچ واهمه‌ای نداشت.

oprah-winfrey-worked-for-a-local-radio-stationکاریزمای شخصیت اپرا وینفری سبب شد تا وی در دوران تحصیل به محبوب‌ترین و دوست داشتنی‌ترین دختر مدرسه تبدیل شود. علاقه‌اش به سخنوری و صحبت کردن در نهایت سبب شد تا به تیم سخنرانی مدرسه بپیوندد و بعد از آن کار در رادیو را آغاز کند. در سن ۱۹ سالگی از یک تلویزیون محلی تماسی دریافت کرد و دانشگاه را رها کرد تا به طور کامل مشغول به کار شود. ریسک بزرگی بود اما جواب داد.

mark-zuckerberg-was-writing-computer-programsمارک زاکربرگ کارش را با کدنویسی آغاز کرد و در سن ۱۲ سالگی برای دفتر کار پدرش یک برنامه پیام‌رسان نوشت. چند سال بعد یک سرویس استریم موسیقی برای خود نوشت که نظر AOL و مایکروسافت را جلب کرد اما کار کردن برای شرکت‌های دیگر را نپذیرفت. سال دوم دانشگاه بود که ایده فیسبوک به ذهن‌اش رسید و سریعا آن را اجرا کرد، همان سال هم از هاروارد بیرون آمد تا زندگی خود را وقف فیسبوک کند و شکی نیست که تصمیم درستی بوده.
elon-musk-was-making-his-own-video-gamesایلان ماسک دوست‌داشتنی، مدیرعامل تسلا و SpaceX اولین بار وقتی که ده سال سن داشت یک کامپیوتر خرید. وقتی که ۱۲ سال بیشتر نداشت، کدهایی برای یک بازی کامپیوتری نوشت اما هیچ وقت آن را به یک بازی کامل تبدیل نکرد (در حقیقت یک کارمند گوگل، امسال پروژه ناقص ماسک را کامل نمود). دوران مدرسه را در آفریقای جنوبی (جایی که در آن به دنیا آمد) گذراند و سپس به کانادا مهاجرت کرد.

mark-cuban-got-his-start-selling-garbage-bagsمارک کیوبان، موسس Dallas Mavericks کار خود را با فروش کیسه زباله آغاز نمود. وی زنگ در خانه‌ها را در ۱۲ سالگی می‌زد و به مردم کیسه زباله می‌فروخت، آن هم با سود ۳ دلاری. اما این فقط شروع کار و تجارت میلیون دلاری کیوبان بود.

jeff-bezos-spent-his-summers-castrating-bulls-in-texasاز ۴ تا ۱۶ سالگی، تابستان‌های جف بزوس در مزرعه و دامداری پدربزرگ‌اش می‌گذشت. از تعمیر آسیاب‌های بادی گرفته تا اخته کردن گاوهای وحشی. زمانی هم که دست از اخته کردن گاوها کشید، شروع به کباب کردن آن‌ها در مک دونالد کرد. پس از کار برای مک دونالد، بزوس و دوستش تصمیم به راه‌اندازی انستیتو DREAM، کمپی ۱۰ روزه و آموزشی برای کودکان، گرفتند.

richard-branson-started-his-first-business-when-he-was-17وقتی ریچارد برنسون ۱۷ سال داشت، مجله‌ای به نام Student راه‌اندازی کرد در همان شماره اول به میزان ۸ هزار دلار درآمد کسب کرد. تلاش و پشت کار وی در نهایت سبب شد تا برنسون حالا عهده‌دار Virgin Groups باشد و به بیش از ۴۰۰ شرکت بزرگ دنیا سرویس ارائه دهد.

carl-icahn-used-poker-winnings-to-pay-for-college-housingکارل ایکان در دوران نوجوانی ابدا درآمدی نداشت و پول تو جیبی‌اش را حتی زمانی که در پرینستون درس می‌خواند از پدرش می‌گرفت. یک بار که برای انجام کاری در کلاب مشغول شد، متوجه استعداد خود در بازی پوکر شد. وی از این طریق هر تابستان مبلغی در حدود دو هزار دلار در می‌آورد و حالا وی ۲۴ میلیارد دلار درآمد دارد.

phil-knight-was-a-student-athleteفیل نایت در دوران نوجوانی یک دونده بود و تمرینات جدی داشت. دقیقا به همین دلیل بود که به کفش‌های با کیفیت بسیار اهمیت می‌داد و عاشق آن‌ها بود. در سال ۱۹۶۴، زمانی که برای دویدن و مسابقه دادن بیش از حد پیر شده بود، شرکت خود را تحت عنوان Blue Ribbon Sports تاسیس کرد که امروز آن را با نام نایکی می‌شناسیم.

janet-yellen-was-her-high-schools-valedictorian
جنت یلن که ریاست بانک مرکزی آمریکا را بر عهده دارد در دوران نوجوانی ریاضی‌دان برجسته‌ای میان هم‌دوره‌های خود بود. در سال ۱۹۶۳ در بالاترین رتبه، فارغ‌التحصیل و به عنوان دانشور کلاس معرفی شد. وی سردبیر روزنامه مدرسه نیز بود.

منبع: انتخاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.