کدام سرویس دهنده ابری برای ذخیره سازی مناسب است؟

اگر شما قصد دارید محیطی مناسب برای ذخیره فایل‌ها، تصاویر، ویدیوها و غیره را در فضای ابری بر روی اینترنت قرار دهید نیازمند به یک تصمیم‌گیری مناسب است تا از خدمات مناسبی به لحاظ نیازمندی، کیفیت، هزینه بهره برد. که ما در اینجا به بررسی چندین نمونه مهم و محبوب از فضاهای سرویس دهنده ابری پرداختیم.

مایکروسافت در سال ۲۰۱۴ فضای ذخیره سازی خود با عنوان Sky Drive را که به مشکلات قانونی و مالیاتی بر میخورد به One Drive تغییر نام داد که این فرصتی بود برای اضافه کردن چندین ویژگی و قابلیت جدید در آن شد.

در جدول زیر ما به بررسی فضای ابری مختلفی پرداختیم که حتی ممکن است کاربران ویژه آنها نیز از برخی از این صفات بی خبر باشند.

سرویس دهنده ابری

OneDrive

Dropbox

Google Drive

Box

Copy

محدودیت حجم ۱ فایل

۲گیگابایت با استفاده از نرم افزار محدودیت ندارد ۱۰ گیگابایت ۲۵۰مگابایت برای اعضای رایگان۵گیگابایت برای اعضای ویژه خیر

فضای رایگان

۱۵ گیگابایت ۲ گیگابایت ۱۵ گیگابایت ۱۰ گیگابایت ۱۵ گیگابایت

کسب درآمد از اکانت

بله بله خیر خیر بله
هزینه اشتراک۱ماهه برای اعضای ویژه ۲دلار برای۱۰۰گیگابایت۴دلار برای ۲۰۰گیگابایت ۱۰دلار برای ۱۰۰گیگیابایت و ارتقا تا۵۰۰گیگابایت ۲دلار برای۱۰۰گیگابایت۱۰دلار برای ۱ترابایت ۱۰دلار برای ۱۰۰گیگابایت ۱۰دلار برای ۲۵۰ گیگابایت

سیستم عامل پشتیبانی شده

Windows, Mac, Android, iOS Windows, Mac, Linux, Android, iOS, Blackberry, Kindle Fire Windows, Mac, Android, iOS Windows, Mac, Android, Blackberry, iOS Windows, Mac, Linux, Android, iOS

 

OneDrive در ویندوز۸

2_SkyDrive_TileView_UploadInProgress

ابتدا به One Drive فضای ذخیره سازی ابری اختصاصی کاربران مایکروسافت می پردازیم . کسانی که از ویندوز۸ و ۸٫۱ استفاده می کنند می توانند به راحتی به One Drive دسترسی پیدا کنند و از طریق اکسپلورر ویندوز در کنار دسترسی به فایلهای هارددیسک رایانه خود ، فایل های دلخواه خود را بر روی فضای ذخیره سازی مایکروسافت آپلود کنند. برنامه ای برای دسکتاپ ویندوز و مک وجود دارد که کاربر به راحتی می تواند از این فضای اختصاصی استفاده کند. برنامه فوق برای کاربران آندروید،آی او اس ، ویندوز فون ، ایکس باکس و تبلت های ویندوزی وجود دارد.که می توانید با توجه به سیستم عامل خود آنرا از اینجا دانلود کرده و بر روی دستگاه خود نصب کنید. تصویر زیر گویای نحوه دانلود نرم افزار با توجه به سیستم عامل است.

One-drvie-300x181

شما می توانید هر نوع فایلی را در سرویس ذخیره سازی آپلود کنید از جمله عکس،فیلم،اسناد و غیره .سپس از طریق دستگاه ویندوزی و یا گوشی تلفن همراه خود در هر نقطه از زمین با اتصال به اینترنت به آنها دسترسی پیدا کنید . همچنین می توانید با استفاده از این فضا فایل های خود را سازماندهی و پوشه بندی کنید تا در پیدا کردن آنها در آینده دچارمشکل نشوید.

با نصب نرم افزار One Drive در دستگاه آندرویدی خود و بروز کردن برنامه می توانید از خاصیت ارسال اتوماتیک تصویر استفاده نمایید این بدان معنی است که هنگامی که یک عکس با دوربین تلفن همراه خود می گیرید بلافاصله این عکس بر روی فضای اختصاصی شما آپلود می گردد تا اگر زمانی گوشی خود را از دست دادید تصاویر شما در جای امنی قرار داشته باشند. این ویژگی نیز در iOS و Windows Phone وجود دارد. در One Drive ویژگی های دیگری نیز وجود دارد همانند اپلیکیشن های تحت وب که به شما آپلود فایل هایی با پسوند Docx.Doc.PPTمی دهد تا بتوان این فرمت فایل ها را تحت وب بر روی فضای ابری خصوصی خود تغییر و به اشتراک بگذارید.بعنوان مثال یک فایل در ویندوزفون خود را بااستفاده از Office 365 ایجاد می کنید و آنرا در فضای خصوصی آپلود کرده و سپس از طریق رایانه ای که نرم افزار آفیس بر روی آن نصب نگردیده است این فایل را تحت فضای اختصاصی خود به نمایش در آورده و تغییرات خود را در آن به آسانی انجام دهید.

مایکروسافت ایده های بی نظیری را نیز در نظر دارد تا از تصاویر آپلودی توسط کاربر با استفاده از فناوری هوش مصنوعی آنها را از هم دیگر تفکیک نموده و مرتب کند . بعنوان مثال زمانی که یک تصویر از پارکینگ خود،تصویری از بچه های خود و تصویری از یک وعده غذایی را می گیرید این فناوری تصاویر را از یکدیگر تشخیص داده و مهم ترین آنها را نگه داری می کند حتی ممکن است بعد از گم شدن اتومبیل خود با استفاده از این تصویر گرفته شده آن را پیدا کند.هنوز چیزهای مهم تری برای One Drive وجود دارد که ایده های بیشتری نیز در این فضای ابری دیده می شود.

از دیگر قابلیت‌های این سرویسامکان اشتراک گذاری لینک‌های عمومی، مشاهده لینک‌های خصوصی و مشاهده / ویرایش لینک‌های خصوصی است؛ امکاناتی که جزء نیازهای کاربران حرفه‌ای به شمار می‌رود. اما نقطه ضعف سرویس کلاد شرکت مایکروسافت عدم توانایی اشتراک‌گذاری با سیستم‌های مک و عدم بارگذاری فایل‌ها در حالت آفلاین در گجت‌های هوشمند است.

جهت استفاده ازOneDrive، شما باید برای یک حساب کاربری مایکروسافت، که به شما اجازه دسترسی را بدهد داشته باشید، ایکس باکس لایو، از دیگر خدمات مایکروسافت است که با ثبت نام می توان از این ویژگی ها استفاده کرد.

مناسب برای چه کسانی است: اگر شما از رایانه ویندوزی ، تبلت ، و گوشی تلفن همراه، استفاده می کنید و نیاز به دسترسی به داشتن محتویات ابری خود دارید برای شما مناسب است.

DropBox

Dropbox_Deskptop_021814_023839_PM

DropBox نیز از فضاهای ابری محبوب در بین کاربران است که قابلیت اعتماد و استفاده آسان و راه اندازی آسانی را برای زندگی ابری کاربران تبدیل کرده است که در هر زمان با دسترسی به وب سایت Dropbox و یا دسترسی از طریق اپلیکیشن آن می توانید به آن دسترسی داشته باشد. هم اکنون نسخه های متخلفی از برنامه برای ویندوز ، مک ، لینوکس (اوبونتو ، دبیان ، فدورا ) آی او اس اپل ، آندروید گوگل، بلک بری ، و کیندل فایر آمازون وجود دارد.

کاربرد DropBox همانند OneDrive است و می توانید از طریق اپلیکیشن فایل ها و تصاویر خود را آپلود کنید و با درگ و دروپ کردن از رایانه به فضای ابری و بالعکس به آسانی فایل های خود را آپلود کنید. هیچ محدودیتی برای اندازه فایل جهت آپلود وجود ندارد همچنین سرعت دسترسی برای آپلود و دانلود آن خیره کننده است.

۲گیگابایت برای کاربرانی که در سایت ثبت نام کنند به آنها اختصاص داده می شود.همچنین با معرفی به دوستان و همکاران خود می توانید از ۱۰۰ گیگابایت خریداری شده آنرا به ۵۰۰گیگابایت ارتقا دهید.همچنین اگر شما یکی از محصولات سامسونگ،اچ تی سی یا تی-موبایل را دارا باشید با نصب اپلیکیشین DropBox می توانید از ۴۸گیگابایت فضای اختصاصی بهره مند شوید.

بزرگترین قدرتDropbox به این است که همان اندازه که در رایانه های شخصی و مکینتاش، اندروید و iOS است عمل می کند .این سرویس بسیار ساده است و به زیبایی طراحی شده است که استفاده آسان را برای تمامی کاربران بهمراه دارد.

استفاده از Dropbox ویژگی هایی همچون تغییر در فایل های گوناگون و همچنین قابلیت به اشتراک گذاری را بهمراه دارد.

مناسب برای چه کسانی است: مناسب برای کسانی که می خواهند فایل های خود را با دیگران به اشتراک بگذارند.

Google Drive

Google_Drive_PC_2_021314_102013_AM

این سرویس از ۲۴ آوریل ۲۰۱۲ در دسترس قرارگرفت. این سرویس یکی از افزوده‌های برنامه گوگل داکس است که به کاربر اجازه نگهداری انواع فایل در سرور(های ابری) گوگل را می‌دهد.گوگل‌داریو، فایل‌های شما را با سرورهای ابری خود در میان می‌گذارد و از هر کامپیوتری می‌توانید این فایل‌ها را دریافت نمایید (بدون نیاز به جابه‌جایی فیزیکی). البته باید بر روی سیستم برنامه گوگل‌درایو کلاینت نصب شده باشد. این برنامه به سرور ابری گوگل متصل شده و فایل‌های شما را به آن کامپیوتر منتقل می‌کند.

سیستم‌عامل‌های کنونی که گوگل درایو آن‌ها را حمایت می‌کند عبارتند از:

  • ماکروسافت ویندوز ۷
  • ماکروسافت ویندوز xp
  • ماکروسافت ویندوز vista
  • اپل Mac Os
  • اپل iOs
  • گوگل اندروید

همچنین افزونه گوگل‌درایو نیز برای مرورگر کروم نیز طراحی و ساخته شده‌است.اگر آدرس docs.google.com را هم تایپ کنید به drive.google.com هدایت خواهید شد.

گوگل درایو برای هر کاربری در هر سطحی مناسب است. می توانید با همکلاسی خود به صورت آنلاین روی پروژه ای کار کنید و اسناد خود را روی گوگل درایو ذخیره کنید و یا برنامه سفر پیش رویتان را با دوستانتان روی گوگل درایو برنامه ریزی کنید.

گوگل درایو به هر کاربر ۵ گیگا بایت فضای رایگان می دهد.اپلیکیشن رسمی گوگل درایو را می توانید با توجه به سیستم عامل مدنظر خود  از اینجا دانلود کنید.

gd

در گوگل درایو می توانید فایل های خود را به هر فرمتی که می خواهید آپلود کنید. برای هر فایل سطح دسترسی مشخص کنید. اسناد را به راحتی به اشتراک بگذارید. دوستانتان می توانند برای فایل های به اشتراک گذاشته شما کامنت بگذارند. نکته جالب در کامنت ها این است که افراد محدود به کامنت های نوشتاری نیستند و میتوانند فایل و یا تصویر خاصی را به عنوان کامنت آپلود کنند. فرض کنید روی مقاله ای کار می کنید و آن را به اشتراک می گذارید. خوانندگان می توانند مقاله های خودشان را به عنوان پیشنهاد برای تان آپلود کنند.

گفتیم گوگل درایو نسخه پیشرفته گوگل داکز است. یعنی می توانید اسناد خود را به صورت آنلاین، سریع و بی درنگ بسازید، ویرایش کنید و ارائه دهید. سپس آنها را در فضایی امن ذخیره کنید.

ممکن است زمانی به اینترنت دسترسی نداشته باشید ولی به اسناد خود احتیاج داشته باشید. گوگل درایو امکان استفاده به صورت آفلاین را نیز دارد. در این حالت امکان ویرایش ندارید ولی می توانید اسناد خود را مشاهده کنید. کافی ست ابتدا نرم افزار گوگل درایو را نصب کنید. به سایت مراجعه کنید. روی گزینه چرخ دنده کلیک کنید و گزینه Setup Docs Offline را انتخاب کنید.

درایو برای کاربران ۵ گیگا بایت فضتی پیش فرض رایگان قرار داده است. کاربران می توانند با مبالغی این فضا را تا ۱۶ ترابایت افزایش دهند. لازم به ذکر است هزینه خرید از گوگل نسبت به سایر ارائه دهندگان فضای آنلاین پایین تر است.

در مجموع گوگل ۱۶ گیگا بایت در اختیار کاربرانش قرار داده است. ۵ گیگا بایت در گوگل درایو، ۱۰ گیگا بایت در جیمیل و ۱ گیگا بایت در پیکاسا.

قسمت هیجان انگیز گوگل درایو مجهز بودن آن به سیستم OCR است. که با استفاده از آن گوگل کلمات درون فایل های پی ‌دی ‌اف شما را شناسایی و در نتایج جستجوهایتان نمایش خواهد داد. همچنین عکس ها و تصاویر مربوط به مکان های خاص تا حد امکان شناخته و درصورت جستجوی نام آن مکان توسط کاربر ، در نتایج جستجو قابل دسترسی خواهند بود.

فناوری OCR در اسکنرها برای تبدیل تصاویر گرفته شده از متون به نوشته های text استفاده می شود

برای مثال اگر در تصویری برج ایفل وجود داشته باشد و آن را در گوگل درایو آپلود کنید، گوگل برج ایفل را شناسایی می کند و اگر عبارت برج ایفل را سرپ کنید، عکسی که آپلود کرده اید در نتیجه جستجوها قرار می گیرد. فناوری OCR در اسکنرها برای تبدیل تصاویر گرفته شده از متون به نوشته های text استفاده می شود.

گوگل در ادغام سرویس های خود و یکپارچه سازی آنها استاد است. به این ترتیب اگر عکسی را در گوگل درایو آپلود کرده باشید به راحتی می توانید آن را در گوگل پلاس منتشر کنید. گوگل قول داده است به زودی این امکان را فراهم کند که بتوانید فایل های آپلود شده در گوگل درایو را به جیمیل پیوست کنید.

ویژگی جالب دیگر امکان مشارکت توسعه‌دهندگان ثالث است. به این ترتیب توسعه‌دهندگان دیگر می‌توانند سرویس‌هایی برای ویرایش عکس و ویدئو یا حتی ایجاد شبه‌سایت با استفاده از این فضا ارائه دهند. در حال حاضر اپلیکیشن‌هایی برای گوگل کروم برای کار با گوگل درایو وجود دارد که آنها را می‌توانید در اینجا ببیند.

برای مثال برای ویرایش تصاویر در درایو می‌توانید افزونه ‌Pixlr را نصب کنید. با نصب این افزونه می‌توانید بر روی تصاویر موجود در درایو کلیک کرده و گزینه ویرایش با این نرم‌افزار را انتخاب کنید.

یکی دیگر از امکانات جالب گوگل درایو امکان دسترسی به نسه های پیشین است. فرض کنید روی یک فایل word کار می کنید. در طی چندین روز بارها نسخه مورد نظر را ویرایش کرده اید و در آن تغییر ایجاد کرده اید. اگر بعد از یک هفته به نسخه دو روز پیش نیاز داشته باشید چه می کنید؟

گوگل درایو با داشتن امکان See revision history می توانید هر نسخه را تا ۳۰ روز برای شما نگه دارد.

به نظر می رسد آینده درخشانی برای گوگل درایو در پیش روست. گوگل درایو می تواند زمینه ساز سیستم عامل های ابری باشد.  به سایت   drive.google.com  سر بزنید. اگر هنوز این گزینه برای اکانت شما فعال نشده است نگران نباشید. در چند روز آینده این سرویس برای تمامی اکانت ها فعال می شود.

لطفاً نظرات و تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

منبع: www.worldit.ir

1 دیدگاه در “کدام سرویس دهنده ابری برای ذخیره سازی مناسب است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.