صفحه آبی مرگ (Blue Screen of Death) چیست؟

صفحه “آبی مرگ” یا همان خطای صفحه آبی یکی از رایج‌ترین خطاهای سیستم‌عامل ویندوز است. این خطای ویندوزی به دلایل مختلفی ممکن است روی دهد. با ما همراه باشید.

اختلال سخت‌افزاری

اولین علت و مهم‌ترین عاملی که باعث قفل و مرگ ویندوز می‌شود تصادم سخت‌افزاری است. هر قطعه سخت‌افزاری برای ارتباط با سخت‌افزارهای دیگر، از کانال درخواست وقفه (IRQ) استفاده می‌کند و برای هر قطعه باید یک IRQ تخصیص داده شود. برای این که دریابید سیستم دچار تصادم سخت‌افزاری شده است به DeviceManger مراجعه کنید.

معمولا سخت‌افزارهایی که این مشکل را دارند، با علامت تعجب زرد رنگ مشخص می‌شوند که در این صورت می‌توانید با انتخاب Properties سخت‌افزار مربوطه، یک IRQ جدید به آن اختصاص داده و مشکل را برطرف کنید.

خرابی رم

RAMها هم می‌توانند باعث ایجاد این مشکل شوند که معمولا با Exception Fatal Error مشخص می‌شود. نکته مهم این است که Fatal Error فقط در مواقعی که مشکل جدی سخت‌افزاری وجود دارد مشاهده می‌شود. در مورد رم، Fatal Error ممکن است در اثر عدم همخوانی ماژول‌های نصب شده یا تراشه‌های آن‌ها به وجود آید. لازم است بدانید که رم‌های جدید به دو دسته تقسیم می‌شوند: ECC و غیر ECC که بهتر است این دو نوع در یک سیستم استفاده نشود.

 تنظیمات BIOS

یکی از تراشه‌های مهم ماردبورد BIOS نام دارد که می‌توانید با فشار دادن کلید Del یا F2 هنگام روشن کردن کامپیوتر، وارد تنظیمات آن شوید. یکی از مشکلات معمول در آن CAS Legacy است. تنظیمات نادرست در BIOS باعث ایجاد صفحه آبی می‌شود. به خاطر داشته باشید که ویندوز بهتر از BIOS می‌تواند IRQها را بین سخت‌افزارها تقسیم کند. پس بهتر است در تنظیمات BIOS برای تخصیص (IRQ) گزینه Auto را انتخاب کنیم.

 هارددیسک‌ها

یکی دیگر از دلایل ایجاد صفحه آبی به مشکلات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری هارددیسک مربوط می‌شود. ابتدا از سلامت سخت‌افزاری هارددیسکت و تمیزی اتصالات سوکت آن مطمئن شوید. سپس با Defrag و یا فرمت کردن هارددیسک، مشکلات احتمالی آن را برطرف نمایید

 ویروس‌ها

ویروس‌ها هم با ایجاد اختلال در رابط سخت‌افزار و نرم‌افزار عامل بزرگی در این مورد به حساب می‌آیند. اگر با اینترنت سر و کار دارید حتما سعی کنید از یک آنتی‌ویروس مناسب و به‌روز شده استفاده نمایید.

 نرم‌افزارها

نصب بیش از حد نرم‌افزارهای غیر کاربردی و همچنین عدم نصب صحیح نرم‌افزار‌ها می‌تواند در برخی موارد باعث بروز خطای صفحه آبی گردد. بالاخص از کاربرد نرم‌افزارهایی که موجب افزایش سرعت و به اصطلاح اورکلاک شدن سخت‌افزار می‌شود، پرهیز نمایید.

 گرمای بیش از حد

گرم شدن بیش از حد قطعات کامپیوتر علاوه بر آسیب‌رسانی به سخت‌افزارها، عمر آن‌ها را نیز کوتاه می‌کند و حتی تاثیر منفی روی نرم‌افزارهای در حال اجرا خصوصا Kernel می‌گذارد. برای حل این مشکل سعی کنید همیشه فضای داخل کیس را خنک نگه دارید.

 مشکلات منبع تغذیه

مشکلات منبع تغذیه را جدی بگیرید چرا که گاهی مجبور می‌شوید کل سیستم را عوض کنید. اگر به طول عمر و کارایی سیستم خود اهمیت می‌دهید حتما سعی کنید یک محافظ برای آن تهیه کنید. منبع‌ تغذیه به دلیل ارتباط مداوم با نوسانات برق، گرمای تولیدی و موارد دیگر، یکی از قطعات پر استهلاک دستگاه است و بنابراین اغلب مشکلاتی که پس از یکی دو سال بروز می‌کنند، به دلیل ایرادهای این بخش هستند. ضمن این که گاهی این ایرادها به‌طور ناگهانی بروز می‌کنند.

منبع: http://www.worldit.ir

1 دیدگاه در “صفحه آبی مرگ (Blue Screen of Death) چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.