لنز هوشمند گوگل

 ویژگی‌هوشمند بودن با سرعتی فوق‌العاده در حال تسری یافتن در حوزه‌های لباس بوده و هر روز شاهد تولید نوع جدیدی از گجت‌های پوشیدنی هستیم که امکانات بیشتری را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. اما گوگل پا را فراتر نهاده و پس از گوگل‌گلس در حال تولید لنزی هوشمند است که پیش از پیش به بدن انسان نزدیک‌تر شده است. شاید پروژه‌ی آتی مربوط به تراشه‌ای باشد که در بدن انسان جای بگیرد.
گوگل به گجت‌های پوشیدنی علاقمند است و درصدد تولید محصول پوشیدنی تازه‌ای است. گوگل در حال توسعه‌ی لنزی هوشمند است که با استفاده از قطعات الکترونیک مینیاتوری و بسیار کوچک قادر است تا گلوکز موجود در اشک چشم را محاسبه کرده و وجود دیابت را بدون نیاز به آزمایش خون در اختیار کاربران قرار دهد. یک تراشه‌ی بسیار کوچک WiFi به‌همراه حس‌گر گلوکز بین دولایه‌ی لنز قرار داده شده. گوگل اعلام کرده است که در حال کار برای تعبیه‌ی یک LED به‌منظور آگاهی در برخی شرایط است.

معماری لنز
در پتنت اخیر گوگل، یک دوربین بسیار کوچک در هر یک از این لنزهای هوشمند تعبیه شده که به کاربر اجازه می‌دهد با استفاده از یک الگوی خاص که بر اساس پلک‌زدن کاربر تعریف شده، اقدام به تهیه عکس نماید. نکته جالب در این بین این است که برای عکاسی نیازی به لمس لنز یا انجام کار سخت دیگری نبوده و به راحت‌ترین شکل ممکن می‌توان عکاسی نمود.
معماری دوربین لنز
دیگر نکته‌ی جالب دراین رابطه، این است که دوربین به کار رفته در این لنز می‌تواند جهت حرکت چشم کاربر را دنبال کند و منطقه‌ای که وی به آن خیره شده را صرف نظر از حرکت افقی یا عمودی چشم تحت نظر داشته باشد و به سرعت دستورات لازم را اجرا نماید. همچنین نکته‌ی دیگر در مورد این فناوری این است که امکان استفاده همزمان از بیش از یک دوربین در این لنز چشمی وجود دارد.
این سیستم می‌تواند همچنین به عنوان سیستم بینایی برای افرادی که نابینا یا کم‌بینا هستند نیز مورد ستفاده قرار گیرد. به عنوان مثال چنانچه این لنز را از طریق بی‌سیم به تلفن هوشمند متصل نماییم، می‌توان از قابلیت تشخیص چهره آن استفاده نمود و تشخیص داد که کاربر اکنون در حال گفتگو با چه فردی است. البته این یکی از ده‌ها یا شاید هم صد‌ها قابلیتی است که می‌توان با استفاده از این محصول به دست آورد.
در سال‌های اخیر تلاش‌های فراوانی برای تولید لنزهای هوشمند تماسی صورت گرفته است، اما می‌توان پروژه‌ی گوگل را یکی از جدی‌ترین اقدامات صورت گرفته در این زمینه توصیف کرد. در واقع گوگل در حال ایجاد روش‌هایی برای استفاده‌ی کاربردی از آن است. گوگل هم‌اکنون در حال همکاری با کمپانی‌های داروسازی و فعال در ساخت تجهیزات پزشکی است تا محصول خود را مطابق با استانداردهای پزشکی راهی بازار کند. همچنین این کمپانی مذاکراتی را نیز با FDA  (سازمان غذا و داروی ایالات متحده) به انجام رسانده است تا این محصول را با قابلیت‌هاییی در حوزه‌ی پزشکی روانه‌ی بازار کند.

منبع:
زومیت

1 دیدگاه در “لنز هوشمند گوگل

  1. واقعا خارق العادس…به نظرم دیگه وقتشه که کشور ماهم در زمینه تولید تراشه و نهایتا ریز تراشه سرمایه گذاری کنه و این علم رو وارد کنه.پتانسیلش رو هم داریم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.