صنعت خودرو به تازگی تولد ۱۳۰ سالگی خود را جشن گرفت. کارل بنز در سال ۱۸۸۶ پتنتی را به ثبت رسانده است که به اعتقاد کارشناسان اولین خودروی تاریخ است. با ما همراه باشید.
کارل بنز با اعتماد به نفس از محصول خود، در ۲۹ ژانویه به دفتر ثبت پتنت در برلین مراجعه کرد و وسیلهی نقلیهی خود را با نام «خودروی بنزینی» تحت کد DRO 37435 به ثبت رساند. با این که افراد زیاد دیگری اعم از گوتلیب دایملر و جورج سلدن در زمان مشابه در حال کار بر روی خودروهای مجهز به پیشرانههای بنزینی بودند، اما پتنت بنز، وی را به عنوان تولیدکنندهی اولین نسل از خودروهای فعلی معرفی میکند.
عموما اختراع بنز را با نام موتور واگن یا موتور کار میشناختند. این خودرو به پیشرانهی تک سیلندر به حجم ۹۵۴ سیسی مجهز بود که توانی کمتر از یک اسب بخار داشت. پیشرانهی نامبرده توانایی رسیدن به دور موتور ۴۰۰ دور بر دقیقه را داشت و سرعتی برابر با ۱۶ کیلومتر بر ساعت را برای خودرو به ارمغان میآورد. خودروی بنز از شاسی فلزی ساخته شده بود و از طریق زنجیر توان پیشرانه را به چرخهای بزرگ خود منتقل میکرد. شاید در آن زمان کسی فکرش را هم نمیکرد، اما اختراع بنز پس از یک قرن تبدیل به بزرگترین صنعت جهان شد.
طبق اخبار منتشر شده بِرتا، همسر کارل بنز در توسعهی پیشرانه کمک شایانی به وی کرده بود. بنز توسعهی خودرو را ادامه داد و سرانجام در سال ۱۸۸۸ توانست نسل سوم خودروی خود را با نام Model III عرضه کند. در ماه آگوست سال ۱۸۸۸ برتا به همراه پسران خود یوجین و ریچارد در همکاری با کارل بنز موفق به طی مسیر ۱۹۳ کیلومتری شدند تا از این طریق کاربردی بودن محصول خود را به همگان ثابت کنند.
سرانجام بنز با گوتلیب دایملر به شراکت پرداخت و خودروها را با همکاری یکدیگر توسعه دادند. همکاری دایملر و بنز باعث تولید یکی از برترین شرکتهای خودروسازی شد که پایهی توسعه و عرضهی تکنولوژیهای بیشماری را فراهم کردند. امروزه خودروهای پتنت شده بنز و دایملر در موزهی شرکت مرسدس بنز در اشتوتگارت در معرض نمایش عموم قرار گرفتهاند.
منبع: زومیت