آیا تا به حال به راهاندازی یک کسب و کار اینترنتی فکر کردهاید؟ آیا برای شما پیش آمده است ایدهای داشته باشید و بخواهید آن را به یک طرح تجاری تبدیل کنید اما امکان آن نبوده است؟ چهطور میتوان یک ایدهی راهاندازی یک کسب و کار اینترنتی را در ذهن به شکل درست و علمی رشد داد؟ جوابش ساده است شما نیز یک استارتآپی شوید!
استارتآپ ویکند یک همایش و رویداد آموزشی-تجربی در سراسر دنیا است که همانطور که از نامش پیداست معمولا در انتهای هفته برگزار میشود. در این برنامه شرکتکنندگان پرانگیزهای شامل برنامهنویسان، مدیران تجاری، عاشقان استارتآپ، بازاریابهای حرفهای و طراحان گرافیک گرد هم میآیند تا انتهای هفته طی ۵۴ ساعت ایده یا پروژههایی را مطرح و آماده نمایند.
ایده اولیه
گفته میشود ایده اصلی اینگونه رویدادها برای اولین بار در سال ۲۰۰۷ توسط فردی به نام اندرو هاید طرحریزی شد. در این گروه عدهای از افراد آخر هفته در مورد یک ایده کسب و کار همفکری میکردند تا آن را اجرایی سازند. پس از انتشار موفقیت آن همایش آخر هفته دیگری چند ماه بعد از آن، در ونکوور کانادا برگزار شد. سرانجام در سال ۲۰۰۹ اینگونه گردهماییهای آخر هفتهای به عنوان یک سازمان غیرانتفاعی ثبت شد.
همانطور که میدانید برای بررسی و عملی کردن یک ایده به مشورت و مشارکت افراد متخصص در رشتههای مرتبط نیاز است و از آنجایی که ایدههای استارتآپی در اینترنت متولد میشوند معمولا در این گروهها برنامهنویسها، طراحان، بازاریابها، مدیران محصول و مشتاقان کارآفرینی گرد هم آمده و ایدههایشان را به اشتراک گذاشته، تشکیل تیم میدهند و محصولی را ساخته و تجارت نوپایی را آغاز مینمایند.
معمولا به این شکل است که افراد ایدههای خود را بیان میکنند، سپس ایدههای برتر انتخاب میشود، گروههایی تشکیل داده و روی عملی کردن آن ایده کار میکنند، در نهایت در ساعات پایانی استارتآپیها، ایدههایی که روی آن کار شده بیان میشود، اگر یک دمو از آن آماده شده باشد نمایش داده میشود. در اینجا هم داوران حضور دارند و هم بعضی سرمایهگذران، که با توجه به پتانسیلی که ایده شما برای کسب بازار دارد، روی ایده شما سرمایهگذاری میکنند و ایدههای برتر انتخاب میشود.
ایده در حقیقت یک طرح ذهنی است. شاید بتوان ایده دادن را اولین گام برای حل یک مشکل یا برآورده کردن یک نیاز دانست. به عبارت دیگر ایده سادهترین راه حلی است که انسان در برابر یک مساله یا نیاز به آن فکر میکند. هر چند میتوان یک ایده را بسط داد و پیچیده کرد که افرادی که خلاقانه به محیط اطراف خود نگاه میکنند میتوانند ایدههای بهتری را برای تبدیل شدن به یک منبع کسب درآمد بدهند.
چه ایدهای میتواند استارتآپی باشد؟
قبل از اینکه شما یک ایده را در ذهن خود رشد دهید نیاز است چند موضوع مهم را همیشه مدنظر خود قرار دهید. مدل کسب و کار ایدهای که میدهید چگونه است یا به بیان دیگر ایدهی شما چگونه منابع مالی را در بازار هدف جذب میکند و به سوددهی میرسد. که معمولا افراد متخصص در کارآفرینی با انواع مدلهای کسب و کار (Business model) آشنا هستند که در برنامههای استارتآپی افراد متخصص در این زمینه میتوانند مشاورههای خوبی را در مورد ایده شما و مدلهای سرمایهگذاری بدهند. اما برای اینکه یک ایده بتواند در محیط وب سرآمد باشد لازم است این سه ویژگی را داشته باشد: «نوآوری، خلاقیت و ایدهپردازی».
طبق تعاریف علمی، خلاقیت یا آفرینندگی فرآیند ذهنی کشف ایدهها و مفاهیم، یا آمیزش ایدهها و مفاهیم موجود است که توسط فرآیند بینش خودآگاه یا ناخودآگاه تحریک میشود. در واقع خلاقیت یعنی بهکارگیری تواناییهای ذهنی برای ایجاد یا تبلور یک فکر یا مفهوم جدید که برخی نیز آن را به ترکیب ایدهها یا ایجاد پیوستگی بین ایدهها تعبیر نمودهاند.
نوآوری
بهکارگیری ایدههای نوین ناشی از خلاقیت است. در واقع به پیاده ساختن ایدهی ناشی از خلاقیت که به صورت یک محصول یا خدمت تازه ارائه شود، نوآوری گویند.
اختراع به معنای «پدید آوردن محصول جدید» است، اما نوآوری فراتر از آن است و به معنای «معرفی محصولی تازه» است که با ابداع و عرضه صورت میگیرد.
هدف استارتآپ ویکند آموزش و ترویج کارآفرینی در کشورهای جهان است. اما جدای از هدف آن شما در اینگونه گروهها یاد میگیرید چگونه درست فکر کنید و ایدهی خود را در جهتی درست و عملی شدن رشد دهید. با افراد و شریکهای جدیدی آشنا میشوید که میتوانند در پیشبرد ایده شما یا سرمایهگذاری روی آن به شما کمک کنند. فراموش نکنید بسیاری از شرکتهایی که در حال حاضر در دره سیلیکونی، قلب فناوری دنیا حضور دارند، ایدههای خود را به این شکل مطرح کردند و امروزه به ابر شرکتهای فناوری دنیا تبدیل شدهاند.
منبع: تبیان