دلایل داغ شدن لپ تاپ چیست و برای مقابله با آن چه باید کرد؟

اگر داغ شدن لپ‌تاپ یکی از بزرگترین معضلات شماست، ما در این مطلب به بررسی دلایل آن و راه کارهایی برای مقابله با آن خواهیم پرداخت.

بسیاری از لپ‌تاپ ها خیلی سریع‌تر از کامپیوترهای رومیزی یا همان دسکتاپ‌ها گرم می‌شوند. این می‌تواند در حالی‌که برخی چیزی متفاوت را تجربه می‌کنند، یک مقایسه مرسوم برای بسیاری دیگر از افراد باشد. هر چه که باشد، قطعا شما می‌خواهید دلیل این داغ شدن لپ‌تاپ را بدانید و با راه‌هایی برای کاهش سرعت داغ شدن آن و جلوگیری از آسیب دیدن کامپیوترتان آشنا شوید.

برای جلوگیری از داغ شدن لپ‌تاپ، در وهله نخست نیازمند آن هستید که دلیلش را بدانید و سپس از رخ دادن این اتفاق جلوگیری کنید. در این مقاله قصد داریم به همین موضوع بپردازیم. حتی اگر تا به حال با چنین مشکلی برخورد نکرده‌اید نیز این مطلب می‌تواند اطلاعات خوبی را در اختیار شما قرار دهد تا عمر لپ‌تاپ خود را افزایش دهید. در ادامه با ما همراه باشید.

لپ‌تاپ شما نیازمند تمیز شدن است

شما باید از دریچه‌های هوای لپ‌تاپتان مواظبت کنید تا گرد و غبار به داخل بدنه نفوذ نکند. اما در مورد فن چه کاری می‌توان کرد؟ جریان هوای ایجاد شده توسط فن این کار را برای شما خواهد کرد. به همین خاطر باید مطمئن باشید روزنه‌های فن تمیز هستند. اگر از پوشش محافظ بر روی لپ‌تاپتان استفاده می‌کنید، شاید باعث جلوگیری از جریان هوا و نفوذ آلودگی به داخل آن شود، اما به اجزای سخت‌افزار داخلی صدمه خواهد زد.

بنابراین، فن به خودی خود نیازمند مراقبت است. نه تنها باید فن دستگاهتان را تمیز کنید، بلکه شما باید درگاه‌های ورودی معمول روی لپ‌تاپ را نیز ترجیحا هر سه ماه یکبار تمیز کنید. پیشنهاد ما به شما بردن لپ‌تاپ به مراکز خدماتی برای انجام این امر است و نباید خودتان این کار را انجام دهید.

لپ‌تاپ شما در جای خنکی قرار ندارد

منظور ما این نیست که لپ‌تاپتان را بر روی تکه‌هایی از یک یخ بگذارید، اما باید یک محیط با دمای معتدل را برای کامپیوترتان بسازید. بنابراین باید مراقب باشید اتاقتان گرم نباشد.

ما می‌دانیم که شما مجبورید در محیط کاری خود از لپ‌تاپتان استفاده کنید، اما باید بدانید که آن نیازمند یک جای خنک است. یه اتاق مطبوع بهترین جایی‌است که می‌توانید نوت‌بوک را در آنجا قرار دهید. حتی اگر یک فضای مطبوع ندارید، شما باید دمای اتاقتان را تا حداقل ۳۵ درجه سانتیگراد پایین بیاورید.

سطحی که لپ‌تاپ بر روی آن قرار دارد، ناهموار است

اجازه دهید فرض کنیم که شما لپ‌تاپ را تمیز کرده‌اید، اما هنوز هم با مشکل داغی بیش از حد مواجه هستید. یکی دیگر از دلایل احتمالی داغ شدن لپ‌تاپ شما سطحی است که سیستمتان را بر روی آن قرار داده‌اید. همیشه لپ‌تاپ را بر روی یک سطح صاف و هموار که جریان هوا را محدود نمی‌کند قرار دهید. اشتباه رایج مردم استفاده از لپ‌تاپ بر روی پای خود و یا در تختشان است. هرچند معنی لپ‌تاپ به معنای «قرار گرفته جلوی زانو» است، اما اگر سطحی که کامپیوتر را بر روی آن قرار داده‌اید صاف نباشد، هیچ جایی برای عبور هوا باقی نمی‌ماند و در نتیجه آن بیش از حد داغ می‌شود.

پردازش‌های فشرده

به منظور حل داغ شدن لپ‌تاپ، شما باید بخش نرم‌افزاری را نیز در نظر بگیرید. اگر شما در حال اجرای یک بازی با بالاترین حد تنظیمات گرافیکی هستید، ممکن است لپ‌تاپ تمایل زیادی به بیش از حد گرم شدن داشته باشد. این اتفاق ممکن است در مواقع دیگری که مستلزم پردازش‌های فشرده هستند نظیر ساخت موسیقی، تدوین ویدیو و یا کار با فتوشاپ نیز رخ دهد.

اگر برای مدت طولانی است که از این دست نرم‌افزارهای مستلزم منابع زیاد سخت‌افزاری کار می‌کنید، بهتر است کمی به لپ‌تاپتان استراحت دهید. علاوه بر این، یک بدافزار در حال اجرا در پس‌زمینه نیز می‌تواند به همین شدت منابع کامپیوتر را مصرف کند که باید با یک نرم‌افزار خدمات دیسک آن را مرتفع کنید.

ممکن است طراحی لپ‌تاپ شما ضعیف باشد؛ پیش از خریدن به این قضیه دقت کنید

این نکته، می‌تواند مهم‌ترین دلیل برای گرم شدن لپ‌تاپ شما باشد. به طراحی لپ‌تاپ دقت کنید، منافذی که برای جریان هوا بر روی آن تعبیه شده تا آن خنک بماند. اگر دریچه هوا ضعیف طراحی شده باشد و در موقعیتی قرار داشته باشد که هوا محدودتر در حرکت باشد، منجر به داغ شدن بیش از حد کامپیوتر شما خواهد شد.

معمولا اگر منافذ خروجی در اطراف و یا پشت نمایشگر قرار داشته باشد این مشکل پیش خواهد آمد. دریچه‌ها اغلب در قسمت پایین قرار می‌گیرند، بنابراین سعی کنید لپ‌تاپی که خریداری می‌کنید از چنین وضعیتی برخوردار باشد. اگر بودجه‌ای بیش از ۹۰۰ دلار را برای خرید یک لپ‌تاپ در نظر گرفته‌اید، این قضیه را جدی‌تر بگیرید.

جمع بندی

بنابراین نکات بالا می‌توانند دلایل احتمالی داغ شدن لپ‌تاپ شما باشند. با درنظر گرفتن این نکات، شما می‌توانید به جلوگیری از این اتفاق کمک کنید. اما آیا اتفاقات دیگری نیز به نظر شما می‌تواند وجود داشته باشد که موجب داغی بیش از حد لپ‌تاپ ها شود؟ نظرات خود را در زیر همین مطلب با ما به اشتراک بگذارید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.