افزایش کیفیت تصاویر به سبک فیلم‌های پلیسی در سیستم مبتنی بر هوش مصنوعی گوگل

احتمالا شما هم در فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی پلیسی و اکشن دیده‌اید که نیروهای پلیس با زوم کردن بر روی یک تصویر تار و بی‌کیفیت، رزولوشن را بالا می‌برند و به لطف قدرت نرم‌افزاری ناشناخته، می‌توانند چهره‌ی مجرم و یا دیگر مواردی که می‌تواند به حل پرونده کمک کند را تشخیص می‌دهند. حالا گوگل قصد دارد این قابلیت را برای کاربران عادی به ارمغان بیاورد تا دیگر این موضوع را تنها در فیلم‌ها شاهد نباشیم.

طبق بیانیه‌ای که به‌طور رسمی از سوی تیم گوگل برین (Google Brain) منتشر شده است، آنها موفق به توسعه‌ی سیستمی نرم‌افزاری شده‌اند که با بهره‌گیری از قابلیت‌های هوش مصنوعی، می‌تواند رزولوشن تصاویر بدون کیفیت را بالا ببرد و آنها را اصطلاحا شفاف‌تر کند. اما این قابلیت چگونه عمل خواهد کرد؟ به زبان ساده در فایل‌های تصاویر بی‌کیفیت، رزولوشن کمتری وجود دارد و این به معنای آن است که جزییات کمتری از تصاویر ذخیره شده است و پیکسل‌های کمتری در جریان نمایش تصاویر درگیر هستند. اما حالا به لطف شبکه‌های عصبی مبتنی بر هوش مصنوعی، این سیستم قادر است که با بررسی نمونه‌های دارای رزولوشن بالاتر، آن قسمت‌های نامشخص در تصاویر بی‌کیفیت را حدس زده و تکمیل نماید.

این به سیستم موردنظر ما اجازه می‌دهد که تشخیص دهد تصویر کامل، به چه شکلی باید می‌بوده است. بنابراین با وجود این‌که نقاشی کردن و در واقع پر کردن قسمت‌های خالی نمی‌تواند یک راه قابل اطمینان و یا بهترین راه برای افزایش کیفیت این‌گونه تصاویر باشد، اما سیستم هوش مصنوعی گوگل قادر است بازسازی تصاویر را تا آنجایی که صورت یک شخص، یک شی و یا یک موقعیت مکانی در آن تصویر قابل تشخیص باشد، ادامه خواهد داد.

هوش مصنوعی گوگل می‌تواند در اختیار پلیس و مراکز علمی قرار بگیرد

در تصاویر زیر می‌توانید چند نمونه از عکس‌های بسیار بی‌کیفیت که تشخیص آنها غیرممکن به نظر می‌رسد و توسط سیستم هوش مصنوعی گوگل به یک نقطه‌ی شفاف رسیده‌اند را مشاهده کنید تا در عمل با قدرت‌های فوق‌العاده کاربردی این سیستم آشنا شوید:

گوگل به‌طور عمومی تا همین‌جا به توضیحات درباره‌ی سیستم نرم‌افزاری جدید خود اکتفا کرده است، اما اگر شما عزیزان  علاقه دارید که جزییات فنی بیشتری از آن را بدانید و یا با نحوه‌ی عملکرد الگوریتم‌های پیچیده‌ی این روش آشنا می‌شوید، می‌توانید به مقاله‌ی رسمی آن که بر روی پایگاه آنلاین کتابخانه‌ی دانشگاه Cornell قرار دارد، مراجعه کنید.

1 دیدگاه در “افزایش کیفیت تصاویر به سبک فیلم‌های پلیسی در سیستم مبتنی بر هوش مصنوعی گوگل

  1. مطئنید این خبر درستِ ؟! یا اصلاً امکانش هست ؟!؟!
    از تو یه نقطه ی خاکستری چشم درآورد آخه !!!!! از یه صورتیِ ملایم لبِ سرخُ دندون در آورد !!!
    بیخیال خخخخخخ ./

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.