تقویت مغز و قدرت ذهن با این ۸ ماده غذایی

برای فعال‌سازی و تقویت قدرت مغز، تنها ورزش‌های ذهنی کافی نیست؛ باید مواد غذایی مناسبی برای مغز خود انتخاب کرده و در سبد غذایی روزانه جای دهید. مواد غذایی نه تنها در افزایش کارایی مغز اهمیت دارند، بلکه مغز را برای رشد سلول‌های جدید، بهینه‌سازی توانایی حافظه و حل مشکلات روزانه، به چالش می‌کشند. از آنجا که آمار مبتلایان به آلزایمر افزایش یافته است و همچنین سنین دچار شدن به فرسایش مغز پایین آمده، در ادامه ۸ ماده‌ی غذایی که برای تقویت مغز و قدرت ذهن مفید هستند را معرفی خواهیم کرد.

جینکو و تقویت مغز

ginkgo-biloba-bio-620x344این گیاه بیشتر به‌علت بهبود گردش خون در مغز و کمک به قدرت حافظه، مشهور است. هنگامی که جینکو به‌عنوان یک مکمل طبیعی که قدرت مغز را افزایش می‌دهد شناخته شد، جایگاه خوبی پیدا کرد. در تحقیقی که در مجله‌ی Phytotherapy Research منتشر شد، داوطلبان بزرگسالی که جینکو مصرف کردند در مقایسه با گروهی که دارونما خوردند، از نظر چندین مقیاس حافظه، پیشرفت بیشتری داشتند. برای مقابله یا جلوگیری از زوال حافظه و حواس‌پرتی، روزانه ۱۲۰ تا ۲۴۰ میلی‌گرم از عصاره‌ی استاندارد آن را مصرف کنید. معمولا چندین ماه طول می‌کشد تا نتایج آن را ببینید.

خوراکی‌های حاوی آنتی‌اکسیدان‌

paleo-superstar-antioxidant-save-life-800x600-620x431احتمالا در مورد فواید بی‌نظیر آنتی‌اکسیدان‌ها شنیده‌اید. آنتی‌اکسیدان‌ها در طیف گسترده‌ای از منابع غذایی مختلف یافت می‌شوند. این مولکول‌های غذایی، عامل اصلی سالم نگه‌داشتن بدن و ذهن هستند، زیرا آنتی‌اکسیدان‌‌ها سلول‌ها‌ و رگ‌های خونی بدن را تقویت می‌کنند و آسیب ناشی از رادیکال‌های آزاد را که در یک سری واکنش‌های زنجیره‌ای موجب مرگ سلول‌ها می‌شود، کاهش می‌دهند. آنتی‌اکسیدان‌ها معمولا در بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات متنوع یافت می‌شوند که همگی بخشی از یک برنامه‌ی غذایی سالم را تشکیل می‌دهند.

روغن ماهی غنی از DHA بخورید

fish-plate-with-lemon-slices-620x344هنگامی که صحبت از رژیم غذایی سالم می‌شود، اسید‌های چرب امگا ۳ شبیه چیزی به نظر می‌رسند که باید از آن‌ اجتناب کرد ولی اشتباه نکنید! امگا ۳ در حقیقت یک مکمل غذایی مفید است که به مغز ما کمک می‌کند به بهترین بازده و عملکرد خود دست پیدا کند و پردازش‌های حافظه‌ افزایش دهد. معمولا پیشنهاد می‌شود در یک رژیم غذایی خوب و مغذی باید حداقل هفته‌ای ۳ بار از ساردین، سالمون و امثال آنها استفاده کرد تا بتوان از فواید اسید چرب DHA (دوکوسا-هگزانوئیک اسید) موجود در ماهی بهره برد. DHA برای رشد و حفظ عملکرد حافظه‌ی یادگیری ضروری است.

از تخم‌مرغ غافل نشوید

easy-to-peel-hard-boiled-eggs-2-1024x683-620x413حتما در زندگی همه‌ی ما روزهایی بوده است که سر میز صبحانه بنشینیم و تخم‌مرغ آب‌پز بخوریم. از قضا تخم‌مرغ‌ یکی از منابع اساسی کولین به شمار می‌رود. کولین نوعی ماده‌ی مغذی ‌است که به چگونگی عملکرد مغز و حافظه‌ی ما کمک می‌کند و برای رشد حافظه لازم است. ماده‌ی مغذی کولین برای تولید استیل کولین مورد استفاده قرار می‌گیرد که خود یک انتقال‌دهنده‌ی عصبی ضروری در حافظه‌ می‌باشد. بنابراین تخم‌مرغ پخته برای صبحانه و ماهی برای ناهار دو ترکیب غذایی سالم است که می‌تواند عمکرد مغز را در طول روز به بالاترین حد خود برساند.

بیشتر گردو بخورید

walnuts-whole-and-shelled-facebook-620x301معمولا مردم نظرهای بسیار متفاوتی نسبت به گردو دارند، یا خیلی آن را دوست دارند یا اصلا از آن خوششان نمی‌‌آید. ولی اگر به شما بگوییم گردو و مغزهای مشابه آن نقش بسزایی در داشتن مغزی سالم‌تر و عملکرد حافظه‌ی بهتر ایفا می‌کنند، چطور؟ گردو درست مثل ماهی دارای اسید‌های چرب امگا ۳ است. به‌علاوه این خوراکی بی‌نظیر حاوی نوعی آنتی‌اکسیدان‌ قوی است که تخریب و مرگ سلول‌ها‌‌ بر اثر واکنش‌های زنجیره‌ای رادیکال‌های آزاد را به حداقل می‌رساند. پس دفعه‌ی بعد که برای خرید می‌روید، یک بسته گردو بردارید و آن را امتحان کنید.

تقویت‌کننده‌ی مغز آیورودا مصرف کنید

brahmi-620x344به احتمال قوی قبلا چیزی در این مورد نشنیده‌اید، ولی کاری که Brahmi (نوعی تقویت‌کننده‌ی مغز آیوروِدا) انجام می‌دهد برای بهبود گردش خون در مغز ضروری است که این نیز به نوبه‌ی خود قابلیت‌های حافظه‌ی کوتاه‌‌مدت و بلند‌‌مدت را افزایش می‌دهد. تحقیقات همچنین نشان می‌دهد که مصرف روزانه یک دوز ۴۵۰ میلی‌گرمی از ‌عصاره‌ی بِرَهمی می‌تواند در بهبود عمکرد‌های شناختی و کاهش اضطراب در بزرگسالان موثر باشد. ‌برهمی که از خانواده‌ی گیاهان دارویی است، به شکل قرص عرضه می‌شود و می‌توان روزانه آن را مصرف کرد. بنابراین اگر به دنبال یک ماده‌ی مقوی برای مغز خود هستید، برهمی می‌تواند گزینه‌ی مناسبی باشد.

روغن رزماری بسوزانید

rosemary-essential-oil-bottle-620x413روغن رزماری یکی از روغن‌هایی است که به صورت گسترده‌ در رایحه‌درمانی (aromatherapy) به کار می‌رود، ولی شما می‌توانید از آن برای افزایش عملکرد مغز و حافظه نیز استفاده کنید. روغن رزماری را می‌توان در شمع‌ها و روغن‌سوز‌ها سوزاند یا حتی در آشپزی از آن استفاده کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.