عجیب ترین میوه های جهان (بخش دوم)

در قسمت قبلی عجیب‌ترین میوه‌های جهان، میوه‌هایی همچون کلاودبری، گیلاس برزیلی، سیب آکی را به شما معرفی کردیم. این میوه‌ها با اسم‌های عجیب، و اشکال مختلف، فواید بسیاری برای بدن دارند و بسیاری از آنها‌ تا حد زعفران گران‌قیمت هستند. حتی حدس زدن مزه‌ی این میوه‌ها هم سخت است و گاها ترکیبی از چند میوه‌ی معمولی است. با قسمت دوم این مقاله، با ما همراه شوید.

عجیب‌ترین میوه‌های جهان (بخش دوم)

موز صورتی (Musa Velutina)

sementes-musa-velutina-banana-rosaornamental-504001-MLB20251574863_022015-F-620x414موز صورتی«Musa Velutina» گیاهی از خانواده موز و دارای بذر می‌باشد. میوه‌های این گیاه به رنگ صورتی و کرکدار هستند. گل آذین‌های آن نیز به رنگ صورتی می‌باشند. یکی از ویژگی‌های این گیاه این است که پوست میوه‌های آن در حالت کاملا رسیده از آن جدا شده و به سمت پایین برمی‌گردند. از این گیاه به دلیل زیبایی گل‌ها و میوه‌ها، در باغ‌ها به عنوان گیاه زینتی نیز استفاده می‌شود. این گیاه بومی هند و بخش‌هایی از جنوب شرقی آسیا است. این گیاه اغلب به عنوان گیاهی زینتی کشت می‌شود ولی میوه‌های آن نیز خوراکی، شیرین و نرم می‌باشند. بذرهای این گیاه به حدی سخت هستند که می‌توانند دندان‌ها را بشکنند. همچنین میوه‌های این گیاه خوراکی با طعمی شیرین و گوشتی نرم می‌باشد که به عنوان میوه‌ای خوراکی نیز کاربرد دارد.

Musa_vel7-620x465

رامبوتان (Rombutan)

maxresdefault11-620x413رامبوتان «Rombutan» که چومچوم هم نامیده می‌شود، احتمالا جذاب‌ترین میوه لیست عجیب‌ترین میوه‌های جهان لقب خواهد گرفت. این میوه پرزهایی رنگارنگ داشته که علی‌رغم ظاهرشان، کاملا بی‌خطر هستند. درون این میوه درشت، آبدار بوده و مزه‌ای شبیه به لایشی (lychee) (نوعی میوه آسیایی) دارد. می‌توانید به راحتی پوستش را درآورده و آن را نوش جان نمایید. این میوه علاوه بر موثر بودن در کاهش وزن، برای افراد عاشق شیرینی که نمی‌خواهند چاق شوند نیز مناسب است. میوه رامبوتان شکلی تقریبا کروی دارد و مودار است. نام رامبوتان نیز به زبان مالزیایی معنی «میوه مودار» می‌دهد. موهای پوسته رامبوتان نازک و نرم بوده، خارمانند نیستند و به پوست و دست آسیب نمی‌رسانند. اندازه هر میوه بالغ بر نصف کف دست است. این میوه سرشار از ویتامین C و کلسیم بوده و همچنین دارای آهن و فیبر است، به همین جهت خوردن آن برای افراد دارای کم‌خونی ناشی از فقر آهن هم توصیه می‌شود. برای رفع اسهال و اسهال خونی مناسب می‌باشد و یک داروی ضد کرم است.

vit-c-620x413

لیچی (Lychee)

۵۵۷٫۷۵۰x0-620x782این میوه یکی از عجیب‌ترین میوه‌‌های جهان و بومی جنوب چین می‌باشد. این میوه توسط پوسته‌ای خارمانند به رنگ قرمز یا صورتی پوشیده شده است. ظاهر این میوه بسیار شبیه به میوه بوته کرچک است. داخل این پوسته که به راحتی جدا می‌شود، میوه سفید رنگ و بسیار لذیذ لیچی قرار دارد. مزه این میوه ترکیبی از مزه انگور و یک طعم دلپذیر دیگر است. این میوه سرشار از ویتامین است که در آفریقای جنوبی رشد می‌کند. این میوه طعم شیرینی دارد. شکل قلب و به رنگ قرمز یا صورتی است. بافت داخل پوست سفید و آبدار که دارای یک هسته سیاه است. این میوه منبع غنی از ویتامین C، کلسیم، پتاسیم و فسفر است. این میوه برای درمان سرفه، زخم‌های گوارشی و استحکام بدن پیشنهاد می‌‌شود.

۶۳۱۹۳۹-lychee-has-a-floral-smell-620x465

Fresh-lychee-in-bowl-on-a-wooden-background-620x413

دست بودا (Buddha’s hand)

buddhas_hand_on_tree-620x623دست بودا یک نوع مرکبات معطر است که میوه‌اش در قسمت‌های انگشت‌مانند آن قرار دارد. دست بودا، میوه‌ی بزرگ، سنگین با پوست ضخیم است که مانند دست بودا ظاهر می‌شود. جزو میوه‌های شیرین است. برگ‌های بزرگ و بلند مستطیل شکلش به رنگ سبز کم‌رنگ می‌باشد. گل‌های سفیدش از قسمت بیرون رنگ‌مایه‌ی بنفش دارد و به صورت خوشه‌های خوش‌بو ظاهر می‌شود. این میوه دارای پوست ضخیمی است و قسمت خوردنی‌اش مقدار کمی اسید دارد. این میوه بی‌آب است و گهگاه دانه‌ای هم ندارد. این میوه بسیار خوشبوست و در چین و ژاپن از آن برای خوشبو کردن اتاق‌ها و وسایل شخصی مانند لباس استفاده می‌کنند. این درخت نسبت به خشکی و گرمای زیاد حساس است. عطر و طعمی شبیه لیمو دارد. شکل این میوه بسیار عجیب و غریب است، اما پوست این میوه‌ی چینی چاشنی بسیار خوبی برای طعم‌دار کردن غذا است.

buddhas-hand-cut1-620x476

توت فرنگی آناناسی (Pineberry)

pl2000018084_card2_lgتوت فرنگی آناناسی را می‌توان یک توت فرنگی نگاره‌گر نامید. این میوه بافتی سفید رنگ دانه‌های قرمزی دارد و با وجود این‌که از انواع مختلف توت فرنگی محسوب می‌شود، به‌طور شگفت‌آوری مزه‌ی آناناس می‌دهد. توت‌فرنگی آناناسی یا (Pineberry) یک رقم (کولتیوار) توت‌فرنگی است با مزه‌ی شبیه آناناس، رنگ سفید و تخم‌های قرمز که در آوریل ۲۰۰۹ در آلمان به عموم معرفی شد. این میوه ترکیبی از توت‌فرنگی ساحلی آمریکای جنوبی و توت‌فرنگی ویرجینیای آمریکای شمالی است. رنگ این میوه از سفید تا نارنجی کمرنگ متفاوت است، بسیار خوشبو است و کمی مزه‌ی آناناس دارد.

Are-Pineberries-the-New-Strawberries-620x413

سالاک (Salak)

تا حالا میوه مار خوردید؟ سالاک (Salak) میوه‌ای استوایی با ظاهری عجیب و غریب است که پوست فلس‌مانند و قهوه‌ای رنگ آن شبیه پوست مار است و به همین دلیل مردم محلی آنرا میوه مار یا میوه پوست مار نیز می‌نامند. برای پوست کردن سالاک باید نوک آنرا فشار دهید و پوست آنرا تکه‌تکه جدا کنید. گوشت میوه کرم رنگ با دانه‌های بزرگ سیاه است و بافت آن شبیه سیب ترد و کمی آبدار می‌باشد. طعم میوه نارس ترش است اما رسیده آن طعمی شیرین و کمی اسیدی شبیه آناناس دارد. این میوه معمولا تازه مصرف می‌شود و می‌توان از آن ترشی نیز درست کرد.

vanilla_tour_salak_fruit-620x413در بازارهای محلی تایلند این میوه را پوست کنده می‌فروشند و برای خوردن ابتدا آن‌را در مخلوطی از شکر و نمک می‌زنند. جالب است بدانید محلی‌ها معتقدند مصرف بیش از حد این میوه سبب ایجاد یبوست می‌شود. سالاک به دلیل داشتن پتاسیم و پکتین بالا میوه تقویت حافظه نامیده می‌شود. همچنین میزان بتاکاروتن این میوه بیشتر از هویج بوده و در نتیجه برای سلامت چشم و تقویت بینایی نقش بسزایی دارد. سالاک دارای کلسیم، فلاونوئید و املاح معدنی مختلفی است که به تقویت دستگاه گوارش کمک می‌کند و در بهبود بیماری‌هایی چون اسهال موثر است. این میوه همچنین سرشار از آنتی‌اکسیدان و ویتامین C می‌باشد که سبب جوانی و شادابی پوست و مو می‌گردد.
۴fc90bf2180ff23b8963104dc87b686a-620x477

خیار شاخ‌دار آفریقایی (African horned cucumber)

اگر بگوییم خیار آفریقایی جالب‌ترین خیار در لیست عجیب‌ترین میوه‌های جهان است، اشتباه نگفته‌ایم. این خیار با ظاهری جذاب و طعمی نزدیک به لیمو و موز طرفداران زیادی در دنیا دارد و یکی از عجیب‌ترین میوه‌های جهان به شمار می‌رود. خیار شاخدار میوه‌ای استوایی است و در فصل گرم می‌تواند رشد و نمو کند. این میوه فواید بالایی دارد و مهم‌ترین آن کمک به عملکرد بهتر قلب و سیستم عصبی، شیمیایی بدن است.

maxresdefault-21-620x413

خیار آفریقایی که با نام‌های ملون شاخدار، ملون ژله‌ای، کیوانو، و کدوی خاردار هم شناخته می‌شود، یک میوه خوش‌رنگ است که در قسمت داخلی خود ترکیبی از رنگ‌های سبز و زرد و در خارج خود رنگ نارنجی روشنی دارد. این میوه از صحرای کالاهاری نشئت گرفته است– که از بوتسوانای مرکزی تا قسمت غربی مرکز آفریقای جنوبی گسترده شده است– اما در حال حاضر در کالیفرنیا و نیوزیلند هم پیدا می‌شود. مزه آن با خیار و کدو سبز، یا ترکیبی از موز، خیار، و لیموترش  مقایسه شده است و معمولاً برای تزئین سینی‌ها، یا به عنوان ماده اولیه در بستنی‌ها و اسموتی‌ها استفاده می‌شود. این میوه‌ها حاوی ویتامین ث و فیبر بسیاری است. مصرف این میوه‌ها به همراه شکر، به طور قابل ملاحظه‌ای طعم آنها را بهبود می‌بخشد. این میوه‌ها سرشار از ساپونین نیز می‌باشند. که ارزش دارویی دارد.

kiwano-melon-ftr-620x413
چایوت (Chayote)

امروزه این گیاه در استرالیا و آسیا پرورش داده می‌شود و به طور عمده از کاستاریکا به اتحادیه اروپا صادر می‌شود. میوه معمولاً به شکل گلابی و با شیارها، برجستگی و فرورفتگی‌های پوست همراه است و رنگ پوست سبز بوده ولی انواع کمرنگ و زرد نیز وجود دارد، پوست به گوشت میوه چسبیده است. قوام میوه رسیده بین سیب‌زمینی و خیار است. این میوه‌ گوشتی و شبیه به گلابی، که بومی مکزیک است، با نام گلابی علفی، چوچو، میرلیتون و کریستوفین هم شناخته می‌شود، و هم‌خانواده ملون، خیار، و کدو است.

chayote-620x465

این میوه که اصالتاً بومی آمریکای مرکزی است (باور بر این است که به‌طور خاص بومی گوآتمالا باشد) میوه‌ای به رنگ سبز روشن است که الان  در سراسر مکزیک و بخش‌هایی از آمریکا کشت می‌شود. هر میوه می‌تواند وزنی بین ۱۷۰ گرم تا ۱٫۳۶ کیلوگرم داشته باشد و گوشتی دارد که شبیه به شاه‌بلوط آبی است. این میوه را می‌توان به چند شیوه، از جمله آب‌پز کردن، پوره کردن، ترشی انداختن، و سرخ کردن، آماده کرد و در همه چیز، از آب میوه گرفته تا مربا، استفاده می‌شود.

۵۳۸-۶۲۰x341

میوه ستاره‌‌ای یا کارامبولا (carambola)

maxresdefault-11-620x413

میوه ستاره‌‌ای، اثرات ضدپیری دارد و برای محافظت از پوست و مو مناسب است، همچنین در پیشگیری از بیماری‌‌های قلبی، دیابت، فشارخون، آرتریت روماتوئید، نقرس و … موثر می‌باشد. میوه ستاره‌‌ای که در علم گیاه‌‌شناسی با عنوان Averrhoa carambola شناخته می‌شود، میوه‌‌ای است که بر روی درخت کارامبولا می‌روید. علاوه بر کشورهای جنوب شرقی آسیا مانند فیلیپین، مالزی، اندونزی، سریلانکا، بنگلادش و نیز هند که خواستگاه اصلی این گیاه می‌باشند؛ این گیاه در نقاط دیگر جهان نیز می‌روید. علت نام‌‌گذاری این میوه با نام میوه ستاره‌ای شباهت فراوان آن به ستاره است، مخصوصا وقتی به صورت عرضی برش می‌خورد. این میوه وقتی کاملا رسیده می‌شود، به رنگ زرد درمی‌آید و طعم ترش و شیرین مطلوبی پیدا می‌کند.

starfruitse-620x413در حقیقت ترکیبی از مزه‌های آناناس، گلابی، سیب و مرکبات است؛ اما میوه نرسیده آن ترش‌مزه می‌باشد و مزه‌ای مشابه با سیب سبز دارد. میوه ستاره‌ای سرشار از فیتونوترینت‌ها و فلاونوئیدهای پلی‌فنولیک مانند اپی‌کاتکین، کوئرستین و گالیک اسید است که آنتی‌اکسیدان‌های فعالی هستند. در هر ۱۰۰ گرم از میوه ستاره‌ای ۱۴۳ میلی‌گرم پلی‌فنل‌ با خاصیت آنتی‌اکسیدانی وجود دارد. مصرف میوه ستاره‌ای به علت وجود ظرفیت بالای آنتی‌اکسیدانی آن، فرآیند پیری را به تأخیر می‌اندازد، زیرا علت اصلی فرآیند پیری و فرسودگی، آسیب ناشی از رادیکال‌های آزاد به سلول‌ها می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.