چگونه استارتاپ خود را با هزینه کم گسترش دهیم؟

مدیریت هزینه و بازاریابی یکی از بخش‌های مهم هر شرکت بزرگ است که عموما استارتاپ‌ها اطلاعات آن‌چنانی از آن ندارند. تیم‌های تشکیل‌دهنده‌ی استارتاپ‌ها عموما جوان‌هایی هستند که تخصصی مشابه در زمینه‌ای فنی دارند و کمتر شرکت نوپایی را می‌شناسیم که در بدو تاسیس به دنبال مدیر بازرگانی باشد و اهداف بلندمدت و برنامه‌ریزی هزینه‌های خود را با روش‌های مدیریت بازرگانی ترسیم کند. اما راه‌های ساده‌ای هستند که به مدیران استارتاپ‌ها آموزش می‌دهند که چگونه در ابتدای کار با بودجه‌ی کم کار کنند و به نوعی نقش مدیر بازرگانی یا مدیر بازاریابی را خودشان به عهده بگیرند.

نقش مدیر ارشد بازاریابی که به اختصار CMO یا Chief Marketing Officer نامیده می‌شود، در شرکت‌های امروزی در حال پررنگ‌تر شدن است. بازاریابی دیگر تنها به معنای فروش نیست و مدیران بازاریابی باید ارتباط نزدیک با جامعه‌ی هدف محصول یا خدمت شرکت داشته باشند. آنها باید نیازهای رو به رشد جامعه‌ی هدف را به خوبی بیابند و حرکت شرکت را نیز در مسیر برآوردن آن نیازها تنظیم کنند.

۹cf056e8-e6a2-47ec-80b9-800f7838f234

بسیاری از شرکت‌های نوپا یا استارتاپ‌ها توان استخدام مدیر حرفه‌ای و باتجربه‌ی بازاریابی را ندارند و اکثرا به همین دلیل فعالیت شناخت بازار و ترسیم نقشه‌ی هدف مخارج شرکت را به زمانی دیگر موکول می‌کنند. اما مدیران همین شرکت‌های نوپا نیز می‌توانند با رعایت اصولی ساده، فعالیت ابتدایی در زمینه‌ی بازاریابی را انجام دهند و به‌علاوه کمترین هزینه را به تیم تازه‌ تاسیس خود وارد کنند. یکی از ابتدایی‌ترین فعالیت‌های بازاریابی برای یک استارتاپ، شناخت بازار است. مدیر تیم استارتاپی باید در ابتدا بازار هدف و خریداران بالقوه را شناسایی کند، شرایط زندگی و کار آنها را مطالعه کند و برنامه‌ریزی دقیقی برای کسب رضایت آنها داشته باشد. این فعالیت ابتدایی نیاز به هیچ هزینه‌ی اضافی به جز زمان ندارد. اما در ادامه به ۴ روش ساده و ارزان‌قیمت اشاره می‌کنیم که با کمک آنها استارتاپ‌ها می‌توانند مراحل رشد شرکت‌شان را سرعت ببخشند:

از سرویس‌های تبلیغاتی رایگان برای معرفی اولیه استفاده کنید

برای معرفی اولیه‌ی سرویس خود کافی است به جای هزینه‌های زیاد، از سرویس‌های تبلیغاتی رایگان استفاده کنید. استفاده از این سرویس‌ها و مطالعه‌ی بازخورد درج تبلیغات در آنها، می‌تواند به شما کمک کند تا هزینه‌های تبلیغاتی بعدی را هدفمند‌تر انتخاب کنید. به این نکته دقت داشته باشید که انتخاب سرویس رایگان مناسب نیز بسیار مهم است. باید از سرویس‌هایی استفاده کنید که مشتریان و کاربران آنها، مشتریان بالقوه‌ی استارتاپ شما محسوب می‌شوند. به طور مثال برای معرفی یک اپلیکیشن موبایل باید در وبلاگ‌ها و فروم‌هایی که مربوط به اپلیکیشن و بازی موبایل هستند، تبلیغ کنید.

خودتان با خبرنگاران و وبلاگ‌نویس‌ها ارتباط برقرار کنید

۲۷۳۷۰۸۳c-ef37-4b6b-a047-c95f4dd52ee0

استارتاپ شما به مرحله‌ای می‌رسد که نیاز دارید در مورد آن اخباری منتشر کنید. به احتمال زیاد شما در این مرحله توانایی پرداخت هزینه برای رپورتاژهای آگهی را ندارید. در این زمان می‌توانید با مراجعه به لیست خبرنگاران و وبلاگ‌نویسان که در اکثر وبسایت‌های خبری قابل مشاهده است، با آنها به‌طور مستقیم ارتباط برقرار کنید و با برگزاری یک کنفرانس خبری کوچک، آنها را با ارسال ایمیل به حضور در این مراسم دعوت کنید. در این مورد، زمان‌بندی برگزاری کنفرانس خبری بسیار مهم است. کنفرانس شما نباید در زمانی باشد که وبسایت‌های خبری در حال پوشش رویدادهای بزرگ‌تر هستند. هم‌چنین استارتاپ شما باید در مرحله‌ای باشد تا کمترین ایرادها را داشته باشد و خبرنگاران بعد از حضور در مراسم معرفی، کمترین نقد را در مورد آن بنویسند.

از شبکه‌ آشنایان خود برای تبلیغات استفاده کنید

۴f3e1e39-eaec-4006-a994-15927dfa6117

شما در ابتدای کار نمی‌توانید هزینه‌های تبلیغاتی زیادی متحمل شوید و در نتیجه نمی‌توانید افراد زیادی را در جریان رونمایی از استارتاپ خود قرار دهید. در این مرحله کافی است از شبکه‌ی دوستان و آشنایان استفاده کنید و با معرفی خدمت یا محصولتان به آنها، این خبر را به آرامی انتشار دهید. با توجه به این مورد به این مسئله پی می‌بریم که داشتن شبکه‌ی بزرگی از آشنایان و دوستان با سلیقه‌های مشترک، برای یک مدیر فعال استارتاپی بسیار مهم است.

از آزمون و خطا استفاده کنید

d5a4f1fa-5b4c-434e-bb4c-963a03d26ac7.jpg

A/B Testing نوعی روش آزمون و خطاست که در آن بازخورد کاربران در برابر دو نسخه‌ی مختلف از محصول آنالیز می‌شود و برای ارائه‌ی نهایی، از نسخه‌ای استفاده می‌شود که بهترین بازخوردها را از سمت کاربران داشته است. برای انجام چنین آزمایش‌هایی، بسته به سرویسی که ارائه می‌دهید، می‌توانید مدل‌های اولیه ایجاد کنید و در یک جامعه‌ی آماری کوچک این آزمایش‌ها را انجام دهید. به طور مثال برای آزمون طراحی یک اپلیکیشن خاص، می‌توانید دو نسخه‌ی ابتدایی از آن را به صورت رایگان با طراحی‌های مختلف منتشر کنید و با مطالعه‌ی بازخوردها و نظرات کاربران، نسخه‌ی نهایی را انتخاب کنید.

منبع: زومیت

1 دیدگاه در “چگونه استارتاپ خود را با هزینه کم گسترش دهیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.