آموزش ساخت کانال تلگرام

کانال‌های تلگرام را می‌توان به جرات یکی از مهمترین اتفاق‌های سال ۹۴ در ایران دانست که از همان شروع فعالیت مورد استقبال فوق‌العاده‌ی کاربران قرار گرفت. در این پست با آموزش قدم به قدم ساخت کانال تلگرام با ما همراه باشید.

یک جستجوی ساده در تلگرام افراد مختلف کافی‌است تا به محبوبیت و جاافتادگی کانال‌ها در بین کاربران پی برد. در حال حاضر شاهد کانال‌های بزرگی با اعضای چندصدهزار نفری یا حتی میلیونی هستیم که روز به روز نیز به تعداد اعضای آن‌ها افزوده می‌شود. کانال‌ها در واقع نسخه‌ای حرفه‌ای‌تر از گروه‌ها‌ هستند که با چند تفاوت مهم که در ادامه به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت موفق شده‌اند تا تریبونی محبوب و کاربردی را به وجود بیاورند.

  • اولین تفاوت این است که در کانال تنها Admin توانایی ارسال پست خواهد داشت و مابقی اعضا تنها نقش خواننده را خواهند داشت. این امر نکته‌ی مثبت فوق‌العاده‌ای است که مانع نشر مطالب غیرضروری و اسپم در کانال می‌شود و مسیر کانال همیشه در جهتی ثابت ادامه پیدا خواهد کرد.
  • تفاوت دوم کانال با گروه نحوه‌ی عضویت در آن است. برای پیوستن به یک گروه باید از سوی یکی از اعضای فعلی گروه دعوتنامه دریافت کنید اما کانال‌ها مانند پیج‌های عمومی اینستاگرام آزاد گذاشته شدند و کافی‌است تا با مراجعه به آن‌ها و لمس گزینه‌ی Join به عضویت کانال در بیاید.
  • تفاوت سوم در تعداد اعضا است به طوری که ظرفیت گروه‌ها نهایتا ۵۰۰۰ نفر خواهند بود در حالی که کانال‌ها حتی تا میلیون‌ها عضو نیز می‌توانند داشته باشند.
  • تفاوت چهارم در مشاهده‌ی لیست اعضا است که برخلاف گروه‌ها که هر شخصی قادر به مشاهده‌ی دیگر کاربران عضو گروه بود، در کانال‌ها تنها ادمین این قابلیت را دارد و از همین جهت مزاحمت‌های احتمالی نیز به حداقل می‌رسد.

تفاوت‌های بالا باعث شده است تا ساخت کانال برای اشخاص معروف، خبرگزاری‌ها، برندها و … بسیار ایده‌آل باشد و بعضا افرادی نیز هستند که بیشتر از پیج رسمی خود در اینستاگرام در کانال تلگرامی خود فعال هستند که البته دلایل آن نیز تا حدودی مشخص است. ارسال پست در تلگرام فوق‌العاده سریع‌تر و ساده‌تر از هر شبکه‌ی اجتماعی دیگری است، محدودیتی در تعداد کاراکترهای متن، زمان ویدئو و فرمت فایل‌های ارسالی وجود ندارد، تعداد بازدید هر پست زیر آن نوشته می‌شود و باید اعتراف کرد که کانال تلگرام یکی از ایده‌آل‌ترین گزینه‌ها برای راه‌اندازی یک صفحه‌ی شخصی در دنیای مجازی است. نکته‌ی نه چندان جالبی نیز در این بین وجود دارد که به دلیل رفتار نامناسب عده‌ای از کاربران شبکه‌های اجتماعی، بسیاری از بازیگران یا خوانندگان معروف به جهت آن‌که کانال تلگرام قابلیت کامنت‌گذاری و ایجاد حاشیه‌های مختلف را ندارد ترجیح می‌دهند تا بیشتر در این فضا فعالیت داشته باشند تا شبکه‌های اجتماعی دیگر.

اما کانال تلگرام به هیچ وجه به افراد معروف یا برندها و خبرگزاری‌ها محدود نمی‌شود و تقریبا هر قشری که دسترسی به تلگرام داشته باشد قادر به ساخت کانال است و اتفاقا بزرگ‌ترین کانال‌های ایرانی از لحاظ تعداد عضو نیز به همین قشر غیرمعروف خلاصه می‌شوند که با راه‌اندازی کانال‌های سرگرمی، شوخی، آموزشی، آشپزی و … محبوبیت فوق‌العاده‌ای را در بین کاربران پیدا کرده‌اند. کمی جستجو در میان کانال‌های تلگرامی کافی‌است تا متوجه شویم که تقریبا هر موضوعی که فکرش را کنید در میان کانال‌ها پیدا می‌شود که باعث می‌شود کاربران تلگرام انتخاب‌های بسیاری برای سرگرم شدن و گذراندن اوقات خود در اختیار داشته باشند. علاوه بر کانال‌های تفریحی، کانال‌های بسیاری نیز در زمینه‌های آموزشی، خبری و … وجود دارد که برای کاربران بسیار مفید و آموزنده بوده و کاربران نیز به شدت از آن‌ها استقبال کرده اند.

به این موضوع هم باید اشاره کنیم که در صورتی که تعداد اعضای بالایی در کانال تلگرام خود داشته باشید حتی می‌توانید توسط تبلیغات درآمدزایی نیز کنید به طوری که کانال‌هایی وجود دارند که با تعداد اعضای بالا ماهانه چندین میلیون درآمد دارند. اگر این پتانسیل درآمدزایی و امکان ارائه‌ی مطالب شخصی یا عمومی به مخاطب شما را هم برای داشتن یک کانال وسوسه کرده است می‌توانید در ادامه‌ی متن، نحوه‌ی ساخت کانال تلگرام را بیاموزید و اقدام به تاسیس کانال شخصی خود کنید.

آموزش ساخت کانال تلگرام

۰d0ba935-0d98-4aa3-9dd3-d855b91ee6a6برای ساخت کانال ابتدا باید منوی کناری تلگرام را باز کنید و گزینه‌ی New Channel را انتخاب کنید. همانند عکس بالا با صفحه‌ای رو به رو خواهید شد که باید نام، عکس و توضیحات کانال مورد نظرتان را وارد کنید. تمامی این موارد در آینده قابلیت ویرایش را دارند و می‌توانید اقدام به تغییر دادن آن‌ها در هر زمانی کنید.

بعد از پر کردن نام و توضیحات و تعیین عکس مورد نظر برای آواتار کانال، با لمس گزینه‌ی تیک در منوی بالا به مرحله‌ی بعد بروید. در این بخش از شما پرسیده می‌شود که قصد دارید کانال خود را به صورت Public تاسیس کنید یا Private که البته حتی بعد از ساخت کانال نیز قادر به تغییر حالت خصوصی یا عمومی کانال خواهید بود. این دو حالت دارای تفاوت‌های کوچکی با یکدیگر هستند که در ادامه به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت.

  •  تفاوت اول: کانال‌های عمومی در نتایج جستجوی تلگرام نمایش داده می‌شوند اما کانال خصوصی از محدوده‌ی سرچ خارج خواهد بود و برای عضویت در آن‌ها “باید” لینک دعوت آن را در اختیار داشته باشید. در کانال‌های عمومی شما می‌توانید با مراجعه به کانال بدون عضو شدن در آن به مرور پست‌ها بپردازید اما در کانال‌های خصوصی ابتدا باید عضویت در کانال را تایید کنید تا بعد از آن وارد محیط کانال شده و قادر به مشاهده‌ی پست‌ها باشید. البته این موضوع اهمیت چندانی ندارد چرا که می‌توانید با مراجعه به تنظیمات کانال، گزینه‌ی قرمز رنگ Leave را زده و کانال را ترک کنید.
  • تفاوت دوم: در کانال‌های عمومی تعداد اعضا یا ممبر‌های کانال زیر نام آن نوشته شده است و شما می‌توانید از تعداد اعضای کانال‌ها مطلع شوید. اما در کانال‌های خصوصی این تعداد به شما نمایش داده نخواهد شد و تنها از میزان بازدید پست‌ها می‌توانید تعداد اعضای کانال را حدس بزنید.
  • تفاوت سوم: اما مهمترین تفاوتی که کانال‌های عمومی و خصوصی با یکدیگر دارند نحوه‌ی عضو شدن در آن‌ها است. کانال‌های عمومی قادر به ساخت یک آیدی و لینک کوتاه برای خود هستند. برای مثال آیدی کانال دانشگاه مهرآستان mehrastan84 است که با قرار دادن علامت @ در ابتدای آن، می‌توانید با وارد کردن آن در چت‌های مختلف تلگرام به کانال دانشگاه مهرآستان لینک دهید. در خارج از دنیای تلگرام نیز می‌توانید با استفاده از لینک کوتاه https://telegram.me/mehrastan84 کاربران را به کانال خود دعوت کنید. این موضوع در کانال‌های خصوصی امکانپذیر نیست و شما قادر به تعیین آیدی یا لینک کوتاه برای کانال خود نخواهید بود و لینک اشتراکگذاری شما چیزی شبیه به https://telegram.me/joinchat/ABUjtz2O-cIkbFXqqx-4tg خواهد بود که قطعا اشتراکگذاری آن را به خصوص در اسناد چاپی مشکل خواهد کرد.

بعد از مشخص کردن حالت خصوصی یا عمومی و تعیین آیدی تلگرام (برای حالت عمومی) به مرحله‌ی بعد خواهید رفت که مربوط به دعوت Contactهای خود به کانال است. شما می‌توانید از بین افرادی که در لیست مخاطبین شما وجود دارند افراد مورد نظر را به عضویت در کانال دربیاورید. در صورتیکه چنین قصدی ندارید بدون انتخاب هیچ کاربری، گزینه‌ی تیک منوی بالا را لمس کنید تا کانال شما ساخته و آماده‌ی استفاده شود.

حال کافی‌است تا متناسب با نوع کانال خود، اقدام به اشتراک‌گذاری آی‌دی یا لینک عضویت آن کنید تا اعضای کانال خود را بالا ببرید. نحوه‌ی ارسال پست در کانال نیز مشابه با چت‌های خصوصی و عادی بوده و تنها گزینه‌ای اضافه به شکل یک زنگ در اختیار خواهید داشت که با روشن یا خاموش کردن آن می‌توانید مشخص کنید که پیام‌های ارسالی هنگام رسیدن به اعضای کانال به حالت صدادار، یا بی‌صدا تحویل داده شوند. برای تعیین Admin‌های بیشتر نیز کافی‌است تا به تنظیمات کانال، و سپس به بخش Administrator مراجعه کنید و اقدام به اضافه کردن شخص مورد نظر کنید.

منبع: زومیت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.