تولد ۱۳۰ سالگی خودرو

صنعت خودرو به تازگی تولد ۱۳۰ سالگی خود را جشن گرفت. کارل بنز در سال ۱۸۸۶ پتنتی را به ثبت رسانده است که به اعتقاد کارشناسان اولین خودروی تاریخ است. با ما همراه باشید.

 همواره از هنر فورد بداخلاق به عنوان پدر خودرو‌های بنزینی یاد می‌شود. اما اشتباه است؛ زیرا در واقع سال‌ها پیش خودرو‌های مجهز به پیشرانه‌های بنزینی تولید شده بودند. اما هیچ کدام مانند فورد خط تولید پیشرفته‌ای نداشتند و به صورت گسترده در بازار‌های مختلف عرضه نشدند. اگر بخواهیم دقیق‌تر به دنبال اولین تولید کننده‌ی خودروی بنزینی باشیم، با نام کارل بنز بر خواهیم خورد. خودروی سه چرخ مجهز به پیشرانه‌ی بنزینی وی در سال ۱۸۸۵ تولید شد و  در سال ۱۸۸۶ پتنت شد. 

benz-patent-motorwagen_d2e30کارل بنز با اعتماد به نفس از محصول خود، در ۲۹ ژانویه به دفتر ثبت پتنت در برلین مراجعه کرد و وسیله‌ی نقلیه‌ی خود را با نام  «خودروی بنزینی» تحت کد DRO 37435 به ثبت رساند. با این که افراد زیاد دیگری اعم از گوتلیب دایملر و جورج سلدن در زمان مشابه در حال کار بر روی خودرو‌های مجهز به پیشرانه‌های بنزینی بودند، اما پتنت بنز، وی را به عنوان تولیدکننده‌ی اولین نسل از خودرو‌های فعلی معرفی می‌کند.

عموما اختراع بنز را با نام موتور واگن یا موتور کار می‌شناختند. این خودرو به پیشرانه‌ی تک سیلندر به حجم ۹۵۴ سی‌سی مجهز بود که توانی کمتر از یک اسب بخار داشت. پیشرانه‌ی نام‌برده توانایی رسیدن به دور موتور ۴۰۰ دور بر دقیقه را داشت و سرعتی برابر با ۱۶ کیلومتر بر ساعت را برای خودرو به ارمغان می‌آورد. خودروی بنز از شاسی فلزی ساخته شده بود و از طریق زنجیر توان پیشرانه را به چرخ‌های بزرگ خود منتقل می‌کرد. شاید در آن زمان کسی فکرش را هم نمی‌کرد، اما اختراع بنز پس از یک قرن تبدیل به بزرگ‌ترین صنعت جهان شد. 

طبق اخبار منتشر شده بِرتا، همسر کارل بنز در توسعه‌ی پیشرانه‌ کمک شایانی به وی کرده بود. بنز توسعه‌ی خودرو را ادامه داد و سرانجام در سال ۱۸۸۸ توانست نسل سوم خودروی خود را با نام Model III عرضه کند. در ماه آگوست سال ۱۸۸۸ برتا به همراه پسران خود یوجین و ریچارد در همکاری با کارل بنز موفق به طی مسیر ۱۹۳ کیلومتری شدند تا از این طریق کاربردی بودن محصول خود را به همگان ثابت کنند. 

gottlieb-daimler-and-carl-benz_e2d0cسرانجام بنز با گوتلیب دایملر به شراکت پرداخت و خودروها را با همکاری یکدیگر توسعه دادند. همکاری دایملر و بنز باعث تولید یکی از برترین شرکت‌های خودروسازی شد که پایه‌ی توسعه و عرضه‌ی تکنولوژی‌های بی‌شماری را فراهم کردند. امروزه خودرو‌های پتنت شده بنز و دایملر در موزه‌ی شرکت مرسدس بنز در اشتوتگارت در معرض نمایش عموم قرار گرفته‌اند.

benz_cars_15defمنبع: زومیت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.