بزرگ ترین عدد اول کشف شد

GIMPS یا Great Internet Mersenne Prime Search بزرگ‌ترین عدد اول شناخته شده را اعلام کرد که مانند تمامی اعداد اول تنها بر یک و خودش بخش‌پذیر است. این رکوردشکنی به وسیله عدد اول عظیم ۲۲ میلیون رقمی اتفاق افتاد و ۵ میلیون از رکورد قبلی که آن هم متعلق به GIMPS بود و در ژانویه ۲۰۱۳ کشف شده بود، طولانی‌تر است.

رقم قبلی ۱۷ میلیون رقم بود، اما حال ۵ میلیون رقم به رکورد قبلی اضافه شده است. این افزایش پنج میلیونی و مدت زمان آن بسیار شگفت‌انگیز است. اگر شما کنجکاو هستید، بزرگ‌ترین عدد اول کشف شده با ۳ شروع می‌شود و با ۱ به خاتمه می‌یابد.

GIMPS در بیانیه مطبوعاتی خود اشاره داشت که بزرگ‌ترین عدد اول جهان در واقع بیش از حد بزرگ است و این باعث شده که استفاده عملی نداشته باشد. با این حال، کشف انجام شده یک ارزش سمبولیک دارد و توانایی محاسبات را ثابت می‌کند.

این عدد پس از «۳۱ روز محاسبات بدون وقفه» کشف شد. جالب توجه است که دستگاه به کار برده شده یک ابررایانه نیست. در واقع این کشف به وسیله پردازنده اینتل Core i7 به انجام رسیده است.

اکنون نیز افرادی به دنبال یافتن اعداد بزرگتری هستند. داوطلبانی برای انجام این جستجو اقدام کرده‌اند، به هدف این‌که بزرگ‌ترین عدد اول را با ۱۰۰ میلیون رقم پیدا کنند. جایزه این اکتشاف ۱۵۰.۰۰۰ دلار خواهد بود.

منبع: گجت‌نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.