تصاویر شگفت انگیز از ۱۰ دیتاسنتر بزرگ، زیبا و پاک دنیا

با گسترش روزافزون اینترنت، نیاز به دیتاسنترهای بزرگ هر روز بیشتر احساس شده و کمپانی‌های بزرگ اینترنتی و کامپیوتری به ساخت دیتاسنترهای بزرگتر ترغیب می‌شوند. در ساخت دیتاسنترها، مهم‌ترین مساله، امنیت ساختمانی آن‌هاست. با این وجود شرکت‌ها به زیبابودن طرح معماری ساختمان‌های خود نیز اهمیت زیادی قائل می‌شوند.

اما موضوعی که ما در این مطلب به آن می‌پردازیم، میزان پاک بودن این دیتاسنترها، به لحاظ تاثیرات زیست محیطی است. در عکس‌های پیش رو، ۱۰ دیتاسنتر پاک، بزرگ و زیبای جهان را به شما معرفی می‌کنیم.

در ادامه با ما همراه باشید.

دیتاسنتر پکن دیجیتال، پکن، چین

این دیتاسنتر در سال ۲۰۰۸ و قبل از شروع بازی‌های المپیک پکن ساخته شده که طراحی آن توسط استودیوی معماری پی-ژی انجام شد. این ساختمان علاوه براینکه به عنوان دیتاسنتر فعال است، در بازی‌های المپیک مدیریت مسائل فنی و تکنیکی بازی‌ها نیز در آن انجام می‌شد.

۲-۲

غیر از قدرت پردازش بالای اطلاعات در این مرکز، طراحی زیبای آن بسیار قابل توجه است. شکاف‌های روی دیوار آن که با نور روشن شده است، طرحی مشابه بارکد را تداعی می‌کند. ایده طراحی این ساختمان بر مبنای «المپیک سبز» بوده و به همین دلیل، لامپ‌های بکار رفته در آن از نوعی LED می‌باشد که ۶۰ درصد لامپ‌های معمولی انرژی مصرف می‌کنند. علاوه بر این دیواره‌های شیشه‌ای ویژه این ساختمان، از نفوذ حرارت به داخل جلوگیری کرده و مانع از هدر رفتن انرژی سرمایشی و البته گرمایشی می‌شوند. پس از اتمام بازی‌های المپیک ۲۰۰۸، این ساختمان علاوه بر کاربری دیتاسنتر خود، به موزه فناوری‌های مدرن تبدیل شد.

دیتاسنتر اپل، مایدن، کارولینای شمالی، ایالات متحده

اپل مدعی‌است همواره به دنبال کاهش مصرف انرژی و همچنین کاهش تاثیرات منفی زیست محیطی در ادارات و ساختمان‌های خود بوده است. براساس گزارش‌ها، در سال ۲۰۱۳، ۱۰۰ درصد دیتاسنترهای اپل و همچنین ادارات آن، با انرژی‌های تجدیدپذیر فعالیت می‌کنند.

۳-۲

این شرکت در حال حاضر به دنبال ایجاد شرایطی است تا نسبت به انرژی الکتریکی بی‌نیاز شده و به خودکفایی برسد. اطراف دیتاسنتر مایدن، از چهارصدهزار مترمربع پنل‌های انرژی خورشیدی پوشیده شده است. این پنل‌ها قادر به تولید سالیانه ۴۲ میلیون کیلووات ساعت انرژی الکتریکی هستند. این مقدار پاسخگوی ۶۰ درصد از مصارف این دیتاسنتر بوده و مابقی آن از طریق نیروگاه‌های نزدیک این دیتاسنتر تامین می‌شود.

دیتاسنتر سیتی گراپ، فرانکفورت، آلمان

در سال ۲۰۰۸، وقتی دیتاسنتر سیتی‌گراپ در فرانکفورت افتتاح شد، به سبزترین دیتاسنتر دنیا مشهور شد. این دیتاسنتر اولین ساختمان در آلمان است که موفق به اخذ گواهی بین‌المللی LEED شده است. این به این معنی است که این ساختمان به صورت کاملاً کارآمد از انرژی، آب، نور و هوا استفاده می‌کند، در حالی که محیطی کاملاً سالم را برای کارکنان خود نیز مهیا می‌کند و همچنین تاثیرات منفی زیست محیطی خود را به حداقل رسانده است.

۴-۱

در کنار این‌ها، این دیتاسنتر از طراحی بسیار زیبایی نیز بهره‌مند است. یکی از دیوارهای این ساختمان پوشیده از چمن است که علاوه بر زیبایی آن، محیطی آرام برای استراحت کوتاه کارکنان خود فراهم کرده است.

دیتاسنتر تله‌هاوس وست، لندن، انگلستان

فعالیت اصلی این دیتاسنتر، اجاره ظرفیت‌های سرورهای خود به شرکت‌های دیگر است. با وجود این‌که تله‌هاوس به دلیل امنیت بالای اطلاعات و اعتماد بسیاری که ایجاد کرده است شهرت فراوانی دارد، اما دلیل وجود این دیتاسنتر در این لیست، نحوه استفاده از انرژی در آن است.

۵

اطراف تله‌هاوس، هیچ نیروگاه خورشیدی و یا بادی برای خرید انرژی الکتریکی نیست. اما مدیران کمپانی با انتقال برق نیروگاه‌های خورشیدی و بادی و اتصال آن به ساختمان خود، از سال ۲۰۱۱، ۱۰۰ درصد انرژی خود را از طریق انرژی‌های تجدید شده و ذخیره شده بدست آورده‌اند. اکنون تمام تجهیزات این دیتاسنتر به وسیله انرژی به‌دست آمده توسط نیروگاه‌های خورشیدی و بادی فعالیت می‌کنند.

دیتاسنتر تلفونیکا، آلکالا دو هنارس، اسپانیا

در آلکالای اسپانیا و در زمینی به اندازه ۸ زمین فوتبال، که متعلق به تلفونیکا؛ بزرگترین شرکت ارتباطی اسپانیاست، دیتاسنتری بزرگ جهت خدمات ابر برای کاربران اسپانیا، انگلستان و آلمان ساخته شده است.

۶

سرورهای این دیتاسنتر ده‌ها کیلومتر مربعی، همچنین به اجاره شرکت‌های دیگر نیز داده می‌شود. این دیتاسنتر بزرگترین دیتاسنتر اروپا و همچنین سومین دیتاسنتر بزرگ دنیا محسوب می‌شود. تلفونیکا برای این دیتاسنتر گواهی طلایی LEED را نیز کسب کرده است که مهر تاییدی است بر ضریب اطمینان و کیفیت بالای خدمات این دیتاسنتر.

دیتاسنتر eBay، فونیکس ، ایالات متحده

«اگر ما بتونیم اینجا باشیم، یعنی همه جا می‌تونیم باشیم». این جمله دین نیلسون، مدیر ارشد eBay، پس از تصمیم به ساخت دیتاسنتر در صحرای آریزوناست. ساخت یک دیتاسنتر که نیاز حیاتی به سرد بودن دارد، در یکی از گرم‌ترین نقاط آمریکا، یک ریسک بزرگ محسوب می‌شد.

۷

دمایی بین ۱۸ تا ۲۶ درجه سانتیگراد زیر صفر، درجه حرارت ایده‌آلی برای فعالیت سرورهاست. اما مدیران eBay تصمیم گرفتند این کار را در دمایی نزدیک به ۴۶ درجه انجام دهند. روش اختراعی آن‌ها کاهش حرارت به وسیله آب بود. در این روش تجهیزات در ظروفی بزرگ شبیه به واگن قرار می‌گیرند که این ظروف دمای اطراف تجهیزات را به وسیله آب خنک کرده و به میزان مناسب برای کار آن‌ها می‌رساند. این شیوه باعث بهره‌وری ۹۵ درصدی انرژی شده و می‌توان گفت که تقریباً همان مقدار انرژی که باعث فعالیت تجهیزات می‌شود، برای خنک کردن تجهیزات نیز کافی‌است.

دیتاسنتر گوگل، هامینا، فنلاند

گوگل به لحاظ حجم داده (دیتا) در رتبه اول فهرست شرکت‌های کامپیوتری است. دیتاسنترهای این غول دنیای فناوری، در اقصی نقاط دنیا پراکنده بوده و تقریباً همه آن‌ها از استانداردهای «سبز» پیروی می‌کنند. اما دیتاسنتر هامینای فنلاند در کنار دریای بالتیک، در میان دیگر دیتاسنترهای گوگل مورد ویژه‌ای محسوب می‌شود.

۸

سرورهای این دیتاسنتر در ساختمانی که پیش از این کارخانه کاغذسازی بوده قرار گرفته‌اند و باید گفت که این ساختمان توسط معمار معروف فنلاندی آلوار آلتو طراحی شده است. گوگل برای خرید، تغییر کاربری و بازسازی این ساختمان ۳۵۰ میلیون دلار هزینه کرد که این مبلغ در نوع خود رکورد محسوب می‌شود، زیرا به طور مثال، دیتاسنتر بزرگ تلفونیکا در اسپانیا، ۲۰۰ میلیون دلار هزینه برداشت. در این ساختمان برای خنک کردن تجهیزات، از آب خلیج فنلاند که در کمترین دمای ممکن خود است، استفاده می‌شود.

دیتاسنتر ورن گلوبال، ریکاویک، ایسلند

این دیتاسنتر، به عنوان مرکز تحقیقات تئوری و عملی شرکت بزرگ خودروسازی بی ام دبلیو مورد استفاده قرار می‌گیرد. توسط ابررایانه‌های این مرکز، ایرودینامیک خودروهای جدید محاسبه شده و همچنین تست تصادفات در اینجا انجام می‌شود.

۹

با انتقال ابررایانه‌ها از آلمان به ایسلند و قرارگرفتن در این مرکز، از تولید سالیانه ۳۵۷۰ تن دی‌اکسید کربن جلوگیری شد. این مرکز به وسیله انرژی‌های برق‌ آبی و گرمای زمین تغذیه می‌شود. این انرژی‌ها از چشمه آب گرم نزدیک این مرکز که سالیانه ۱۰ مگاوات برق تولید می‌کند، به دست می‌آید. باید یادآور شویم که ریکاویک ایسلند مملو از چشمه‌های آب گرم است. این دیتاسنتر هیچ‌گونه تاثیرات مضر زیست محیطی نداشته و علاوه بر این، برق تولید کرده را به شرکت‌هایی که قصد استفاده از انرژی‌های پاک را دارند بفروش می‌رساند.

دیتاسنتر هیولت پکارد (HP)، بیلینگهام، انگلستان

آب و هوای بادخیز شمال انگلستان و همچنین بادهای دریای شمال، به دیتاسنتر HP این امکان را می‌دهد که در اغلب فصول سال، نیازی به تهویه هوا نداشته و در هزینه‌های خود ۴۰ درصد صرفه‌جویی کند.

۱۰

باد با عبور از دو فن غول‌پیکر و البته فیلتر، وارد ساختمان شده و از تجهیزات عبور کرده و دمای آن‌ها را در پایین‌تر از ۲۴ درجه سانتیگراد حفظ می‌کند. این سیستم که برای اولین بار در این ساختمان ابداع شده است، ۶ درصد بر کل هزینه ساختمان افزود که این هزینه با توجه به صرفه‌جویی صورت گرفته، پس از ۴ سال جبران شد. توربین‌ها، که از تکنولوژی خاصی برخوردارند، به صورت تمام وقت کار کرده و میزان کربن تولید شده را به نصف کاهش می‌دهند. از آب باران ریخته شده بر روی سقف، برای ایجاد رطوبت لازم داخل ساختمان استفاده می‌شود. علاوه بر این‌ها، با سفید کردن تمام دیوارهای این مجتمع، برای روشن کردن آن‌ها به هنگام تاریکی هزینه کمتری می‌شود.

دیتاسنتر IBM، سیراکیوس، نیویورک، ایالات متحده

این دیتاسنتر، در فضای دانشگاه سیراکیوس در نیویورک قرار دارد. مدیران IBM در صورتی راضی به ساخت این دیتاسنتر می‌شدند که طراحان آن بتوانند ساختمانی برای این دیتاسنتر طراحی کنند که در مقایسه با مورد مشابهش، ۵۰ درصد کمتر انرژی مصرف کند.

۱۱

این ساختمان در سال ۲۰۰۹ تکمیل شده و تبدیل به فرصتی برای دانشجویان شد تا از نزدیک در چند و چون کار یکی از بزرگترین‌های صنعت آی‌تی قرار گیرند. این دیتاسنتر به وسیله انرژی تولیدی خودش کار کرده، که این انرژی از گازی که در ۱۲ میکروتوربین برق تولید می‌شود به‌دست می‌آید. نوع ویژه انرژی تولیدشده این دیتاسنتر، نسبت به موارد مشابهش، دارای ۶۰ درصد بهره‌وری در مصرف انرژی است.

منبع: هزارسو

2 دیدگاه در “تصاویر شگفت انگیز از ۱۰ دیتاسنتر بزرگ، زیبا و پاک دنیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.