شیوه‌هایی که افراد سالم، شاد و موفق بر طبق آن زندگی می‌کنند – قسمت دوم

زندگی شادتر، سالم‌تر و موفق‌تر آرزوی هر انسانی است. در قسمت قبل ۱۶ مورد از توصیه‌هایی که راه شما را برای رسیدن به احساس موفقیت و سلامتی هموار می‌کرد، ذکر شد. برای مطالعه‌ی قسمت دوم این مطلب با ما همراه باشید.

توصیه‌های بسیاری برای کسب موفقیت در عرصه‌های مختلف زندگی اجتماعی و کاری توسط افراد موفق در آن عرصه ارائه شده است. شاید پیروی از این روش‌ها و توصیه‌ها برای رسیدن به موفقیت کافی نباشد؛ اما قطعا بهره‌مندی از آن‌ها برای شروع اثربخش خواهد بود. در ادامه‌ی مطلب ۱۶ مورد دیگر از این توصیه‌ها ذکر شده است.

۱۷. از دیگران به خاطر کارهایی که برای شما انجام می‌دهند، تشکر کنید

دیدن این‌که کسی صادقانه و صمیمانه از شما تشکر می‌کند واقعا حیرت‌آور است. این تشکر صمیمانه و صادقانه ممکن است خیلی برای ما اتفاق نیافتد. انسان‌ها به خوبی این صداقت و صمیمیت را درک می‌کنند. عبارت “ممنونم” ممکن است ساده به نظر برسد، اما اگر با صداقت و صمیمیت همراه باشد از روحیه‌بخش‌ترین کلماتی است که می‌توان به زبان آورد.

مطالعاتی که در این مورد صورت گرفته است نشان می‌دهد که تشکر کردن باعث می‌شود احتمال این‌که افراد بخواهند برای ما کاری را انجام دهند ۶۶ درصد افزایش پیدا کند.

وقتی این عادت را در خودمان ایجاد کنیم که از دیگران به خاطر کارهایی که برای ما انجام می‌دهند به طور زبانی تشکر کنیم، با گفتن عبارت “ممنونم” این عادت کم کم به یک حس درونی و واقعی در ما تبدیل می‌شود.

۱۸. هر روز به افراد مهم زندگی خود بگویید که دوستشان دارید

مطالعات علوم روانشناسی نشان می‌دهد که هر چقدر شما محبت خود را بیشتر ابراز نمایید، دیگران نیز شما را بیشتر دوست خواهند داشت. متاسفانه، افراد در مورد دوست داشتن دیگران ذهنیت غلطی دارند و تصور می‌کنند دوست داشتن دیگران نشانه‌ی ضعف و آسیب‌پذیر بودن است.

گاهی اوقات ما توان و قدرت این را پیدا نمی‌کنیم که به دیگران بگوییم چقدر دوست‌شان داریم؛ در صورتی که خیلی راحت آن‌ها را تحقیر و سرزنش می‌کنیم. همه ما به خوبی با حس بدی که عدم توانایی در گفتن “دوستت دارم” به ما می‌دهد آگاه هستیم. چرا تردید داریم که محبت خود را به دیگران ابراز کنیم؟

هریت بیچر استو در این مورد می‌گوید:

 تلخ‌ترین اشک‌هایی که بر سر مزار رفتگان ریخته می‌شود به خاطر حرف‌هایی است که هرگز به آن‌ها نگفتیم و کارهایی است که هرگز برای آن‌ها انجام ندادیم.

۱۹. بعد از بیدار شدن از خواب، ظرف ۳۰ دقیقه‌ی اول روز ۳۰ گرم پروتئین مصرف کنید

دونالد لیمن استاد برجسته‌ی دانشگاه الینویز و متخصص علوم تغذیه توصیه می‌کند که حداقل ۳۰ گرم پروتئین برای صبحانه مصرف شود. همچنین تیم فرس در کتاب “بدن چهار ساعته” توصیه می‌کند که ۳۰ دقیقه بعد از بیدار شدن از خواب، ۳۰ گرم پروتئین مصرف کنید. بر طبق گفته‌ی تیم فریس، پدرش با انجام این کار، توانسته است در طی یک ماه هشت کیلوگرم وزن خود را کاهش دهد.

غذاهایی که سرشار از پروتئین هستند برای مدت طولانی‌تری شما را سیر نگه می‌دارند زیرا مدت بیشتری در معده باقی می‌مانند و همچنین میزان قند خون را ثابت نگه می‌دارند. این مواد باعث می‌شوند کمتر احساس گرسنگی کنید. مصرف پروتئین، اشتهای شما را برای خوردن کربوهیدرات‌های سفید کاهش می‌دهد. کربوهیدرات‌های سفید مانند نان تست، دونات، پیراشکی و … ارزش غذایی کمی دارد و باعث چاقی می‌شوند.

تیم فریس توصیه می‌کند که‌:
• ۴۰ درصد از کالری صبحانه خود را از طریق مصرف پروتئین تامین نمایید.
• در وعده‌ی صبحانه، دو عدد تخم مرغ بخورید (هر تخم مرغ تقریبا حاوی ۶ گرم پروتئین می‌باشد).
• اگر تخم مرغ دوست ندارید می‌توانید گوشت بوقلمون یا شیر مصرف کنید.
• کسانی که تخم مرغ، گوشت و لبنیات مصرف نمی‌کنند، می‌توانند از پروتئین‌های گیاهی مانند انواع سبزیجات و حبوبات یا انواع مغزها که سرشار از پروتئین هستند، استفاده کنند.

۲۰. پادکست‌ها و کتاب‌های صوتی خود را با سرعتی دو برابر سرعت عادی گوش کنید

گوش کردن به کتاب های صوتی با سرعت همیشگی و عادی، روشی است که دیگر به گذشته تعلق دارد. امروزه روند و سبک تازه‌ای پیش روی افراد قرار دارد.

در سال ۲۰۱۰ وبلاگ Gigaom روشی را با عنوان “گوش کردن سریع به پادکست‌ها” ارائه کرد که از اتلاف وقت شما جلوگیری می‌کند. نرم‌افزاری که Fast Audio نامیده می‌شود این نوید را به شما می‌دهد که در زمانی نصف زمان همیشگی بتوانید کتاب‌های صوتی و آموزشی خود را گوش کنید.

اگر می‌خواهید از این تکنولوژی نوین استفاده کنید باید از اپلیکیشن Pod cast- Play back که با عنوان Smart Speed شناخته می‌شود، استفاده کنید. کاری که این اپلیکیشن انجام می‌دهد این نیست که محتوای صوتی را با سرعتی دو برابر سرعت استاندارد پخش کند بلکه بخش‌های اضافی را که در آن هیچ دیالوگی وجود ندارد حذف می‌کند. همچنین با حذف بخش‌هایی مانند مقدمه، نتیجه‌گیری و وقفه‌ی بین جملات، حجم فایل را کاهش می‌دهد و در نتیجه سرعت گوش کردن شما را افزایش می‌دهد.

با استفاده از این روش خواهید دید که طی زمانی که یک فنجان چای می‌نوشید حجم زیادی از اطلاعات را با گوش کردن به پادکست‌ها و کتاب‌های صوتی خود بدست خواهید آورد.

۲۱. مشخص کنید که طی پنج سال آینده به کجا باید برسید و سعی کنید طی دو سال به آن هدف دست پیدا کنید

همیشه برای رسیدن راه سریع‌تری نیز هست. در واقع، اگر شدیدا متکی به برنامه‌های از پیش تعیین شده‌ی خود باشیم، تعیین اهداف بلند مدت ممکن است رشد و پیشرفت ما را کند نماید و یا این‌که پتانسیل‌های وجودی ما را کاهش دهد. تیم فریس در مصاحبه‌ با‌ success magazine می‌گوید که او اهداف ۵ یا ۱۰ ساله ندارد؛ بلکه بر روی آزمایشات و پروژه‌های خود در یک دوره‌ی زمانی ۶ الی ۱۲ هفته‌ای کار می‌کند. اگر این پروژه‌ها خوب پیش بروند، درهایی که بر روی او گشوده می‌شوند بی‌شمار خواهند بود. تیم فریس ترجیح می‌دهد به جای این‌که فقط در یک مسیر گیر بیافتد، برطبق بهترین احتمالاتی که پیش رویش قرار می‌گیرد حرکت نماید. او می‌گوید این رویکرد باعث می‌شود که پیشرفت خیلی بیشتری داشته باشد و زودتر به اهداف خود برسد.

۲۲. چیزهای غیرضروری را از زندگی خود حذف کنید

گرگ مک کوان در این مورد می‌گوید:

 شما عملا نمی‌توانید به هر چیز بی‌ارزشی در زندگی‌تان، بیش‌تر از ارزش واقعی آن بها بدهید.

بیشتر چیزهایی را که داریم هرگز مورد استفاده قرار نمی‌دهیم. ممکن است برخی از لباس‌هایی که داریم را هرگز نپوشیده باشیم. اطراف خود را انباشته از وسایلی کرده‌ایم که هرگز از آن‌ها استفاده نمی‌کنیم. این چیزهای اضافی، انرژی را از زندگی ما می‌گیرند.

خلاص شدن از شر چیزهایی که هرگز مورد استفاده قرار نمی‌گیرند درست مانند این است که خون تازه‌ای در رگ‌های شما جاری شود. وقتی چیزهای اضافی و بلااستفاده را از زندگی خود حذف می‌کنید موجی از انرژی مثبت وارد زندگی شما می‌شود و برای انجام کارهای خود انگیزه پیدا می‌کنید.

۲۳. روزانه یک قاشق روغن نارگیل بخورید

روغن نارگیل فواید بسیار زیادی دارد‌:
• روغن نارگیل باعث افزایش کلسترول خوب (HDL) در بدن می‌شود و از ساخت کلسترول بد جلوگیری می‌کند.
• کمک می‌کند که چربی بیشتری را بسوزانید و باعث می‌شود که وزن ایده‌آل و مطلوبی داشته باشید.
• مانع از پیری پوست می‌گردد و شما را شاداب و جوان نگه می‌دارد.
• خاصیت تب‌بری دارد و مانند یک داروی ضد التهاب عمل می‌کند.
• دارای خواص ضد باکتریال است و از بروز بیماری‌ها جلوگیری می‌کند.
• باعث بهبود حافظه و عملکرد شناختی می‌گردد (حتی در کسانی که مبتلا به آلزایمر هستند)
• باعث افزایش هورمون تستسترون در مردان می‌شود و سطح هورمون‌ها را در هر دو جنس متعادل نگه می‌دارد.
روغن نارگیل جایگزین بسیار خوبی برای کافئین است و از نظر ارزش غذایی بسیار سالم و انرژی‌زا است. با خوردن میزان کمی از این روغن، این ماده مانند یک تونیک انرژی‌بخش عمل می‌کند که هیچ عارضه‌ی جانبی ندارد.

۲۴. از آب میوه‌های طبیعی استفاده کنید

با استفاده از آب میوه‌های طبیعی ویتامین‌ها و مواد مغذی مورد نیاز بدن خود را تامین کنید. مصرف آب میوه طبیعی:
• شما را در برابر بیماری‌های قلبی-عروقی، سرطان و بیماری‌های التهابی محافظت می‌کند.
• بدن انسان به خاطر قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی و آلودگی‌های محیطی ممکن است دچار آسیب های سلولی شود؛ آب میوه‌ی طبیعی، بدن ما را در برابر آسیب‌های سلولی محافظت می‌کند.

می‌توانید هر ماه با مصرف آب میوه‌ی تازه طی سه الی ده روز بدن خود را از آلودگی‌ها تصفیه کنید و دوباره سلامتی خود را باز یابید یا اینکه می‌توانید آب میوه را در برنامه غذایی روزانه‌ی خود بگنجانید.

۲۵. خواسته‌ها و آرزوهای خود را باور داشته باشید

ناپلئون هیل در کتاب “‌فکر کنید و ثروتمند شوید” می‌نویسد:

یک اصل مهم و اساسی در بدست آوردن ثروت، این است که باید خواسته‌ی خود را باور داشته باشید.

هیل در کتاب خود بیان می‌کند که باید خواسته‌ی خود را در ذهن تجسم کنید و باور داشته باشید که به آن دست پیدا خواهید کرد. او در کتابش می‌نویسد:

هر آنچه را که بتوانید در ذهن‌تان تصور کنید و به آن باور داشته باشید برای شما دست‌یافتنی خواهد بود.

اگر رویاهای خود را باور نداشته باشید، احتمال تحقق یافتن آن‌ها کم‌تر می‌شود. اما اگر باور داشته باشید که آرزوهای شما روزی به واقعیت تبدیل خواهند شد، کل هستی دست به دست هم می‌دهند تا شما به خواسته‌ی خود برسید.

بر طبق گفته‌های هیل در کتاب ‌”فکر کنید و ثروتمند شوید”:
• باور داشتن، نقطه‌ی شروع ثروتمند شدن است.
• باور داشتن، بنیان و شالوده‌ی تمام معجزات و رازهایی است که قوانین علمی توجیهی برای آن‌ها ندارد.
• ایمان و باور داشتن، تنها عاملی است که افکار یک ذهن عادی را به افکاری معنوی و متعالی مبدل می‌سازد.
• باور ذهنی انسان تنها عاملی است که نیروهای طبیعت را در جهت تحقق خواسته‌های او به حرکت در می‌آورد.
• وقتی باور انسان با دعا و نیایش آمیخته شود باعث ارتباط ما با یک قدرت برتر خواهد شد که تحقق خواسته‌هایمان را امکان‌پذیر می‌سازد.
شاید برای خیلی از ما، باور داشتن آرزوها و خواسته‌هایمان کار دشواری باشد؛ اما برای تمام کسانی که در زمینه‌ی تجارت و کسب و کار موفق بوده‌اند، باور داشتن آرزوهایشان یک رکن اساسی بوده که این افراد را به موفقیت رسانده است.

۲۶. انتظارات معقولی از خود داشته باشید و همواره نگران نتایج و پیامدها نباشید

تحقیقات نشان می‌دهند که اگر در حد توانایی‌هایتان از خودتان انتظار داشته باشید عملکرد خیلی بهتری خواهید داشت تا این‌که همواره انتظار داشته باشید که نتایج خاصی را بدست بیاورید. جاش کافمن در کتاب “the personal MBA” می‌نویسد:

زمانی که اهداف خود را مشخص می‌کنید باید بدانید که همه چیز تحت اختیار شما نیست و شما همواره بر روی نتایج کنترل ندارید؛ اما می‌توانید اقدامات و تلاش‌هایتان را مدیریت و کنترل نمایید.

انتظار بهترین عملکرد را از خود داشته باشید و خیلی نگران نتیجه‌ی کارها نباشید؛ خواهید دید که به طور طبیعی بازدهی و کارایی شما افزایش پیدا می‌کند و بهترین نتیجه‌ی ممکن را بدست خواهید آورد. به بیانی ساده تر، کاری را که درست است انجام بدهید به دنبال آن، نتایج و پیامد های آن کار را خواهید دید.

۲۷. هر روز حداقل یک ساعت بدون هیچ نگرانی و مشغله‌ی ذهنی به خودتان استراحت دهید و لذت ببرید

بسیاری از ما برای رسیدن به موفقیت، به کارمان اعتیاد پیدا کرده‌ایم و بدون هیچ استراحتی تمام زندگی خود را به کارمان اختصاص داده‌ایم. اما برای رسیدن به موفقیت، داشتن استراحت و آرامش ذهنی کاملا ضروری است. بدون استراحت کافی، کارایی شما کمتر از حالت عادی خواهد بود. درست مانند ورزش کردن؛ اگر شما طی ورزش و فعالیت بدنی وقفه‌های کوتاهی به خود استراحت ندهید نمی‌توانید به فعالیت خود ادامه دهید. بسیاری از افراد سعی می‌کنند به خودشان انگیزه بدهند و مدت طولانی‌تری همچنان به کار و فعالیت خود بپردازند؛ اما این روش در درازمدت جواب نمی‌دهد و شما را از پای در خواهد آورد.

۲۸. از کسانی که با آن‌ها بدرفتاری کرده‌اید، عذرخواهی کنید

همه‌ی ما در طول روز اشتباهاتی می‌کنیم و متاسفانه در اکثر اوقات مثل بچه‌ها رفتار می‌کنیم؛ فرافکنی می‌کنیم و اشتباهات خود را به گردن دیگران میاندازیم.

تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که از دیگران صراحتا عذرخواهی نمی‌کنند استرس و نگرانی‌های بیشتری را تجربه می‌کنند.

شما در زندگی خود به احساسات فروخورده و انرژی‌های منفی نیازی ندارید؛ بنابراین سعی کنید اشتباهات خود را جبران کنید از دیگران عذرخواهی کنید، سپس قضیه را رها کنید. این‌که دیگران شما را ببخشند یا نبخشند چیزی نیست که در کنترل شما باشد.

۲۹. با پنج نفری که در زندگی شما الهام‌بخش هستند، ارتباط داشته باشید و این رابطه را حفظ کنید

جیم ران در مورد تاثیر افراد بر شخصیت می‌گوید:

پنج نفری که شما بیشتر وقت خود را با آن‌ها می‌گذرانید هر کدام بخشی از شخصیت شما را می‌سازند.

کسانی که شما اوقات خود را با آن‌ها می‌گذرانید مهم هستند. مهم‌تر از آن، نوع افرادی است که وقت خود را با آن‌ها می‌گذرانید. افرادی که اطراف شما هستند شخصیت شما را نشان می‌دهند. آیا دوستان شما افرادی هستند که باعث پیشرفت شما می‌شوند یا افرادی هستند که شما را از آنچه که هستید هم پایین‌تر می‌آورند؟ سخت‌کوش هستند یا تنبل؟ چه نوع تفکراتی دارند؟ سطح درآمدشان چقدر است؟ سطح سلامت جسمانی آن‌ها چگونه است؟

تمامی این موارد بر روی شما و زندگی‌تان تاثیرگذار هستند. یکی از سخت‌ترین و دردناک‌ترین تجربیات در دنیا این است که با کسانی که مدت‌های طولانی با آن‌ها دوست و هم‌صحبت بوده‌اید دیگر احساس راحتی نکنید. وقتی شما در زندگی پیشرفت می‌کنید و همچنان در پی رشد و پیشرفت بیشتر نیز هستید، کم‌کم شروع به یافتن دوستان جدیدی می‌کنید؛ بنابراین افراد جدیدی اطراف شما را می‌گیرند. هرگز اجازه ندهید که دوستان سطح پایین، شما را پایین نگه دارند و مانع پیشرفت شما باشند. دنبال دوستان جدید بگردید؛ اما کسانی را که روزگاری دوستان شما بوده‌اند رها نکنید و محبت خود را از آن‌ها دریغ نکنید.

۳۰. ده درصد از درآمدتان را پس انداز کنید

اگر ۱۰ درصد از حقوق ماهیانه‌ی خود را پس‌انداز کنید با ایجاد یک حساب‌ پس‌انداز می‌توانید بهترین سود ممکن را برای آینده‌ی خود بدست بیاورید. اگر خودتان را مجاب کنید تا ۱۰ درصد از هدایا و مزایای شغلی خود و ۱۰ درصد از درآمدهای جانبی خود را پس‌انداز نمایید به جای این‌که ۳۰ سال یک آپارتمان کوچک را اجاره کنید می‌توانید خانه‌ا‌ی کوچک بخرید.

نهایتا اگر نتوانید به جایگاه مالی مورد نظر خود دست پیدا کنید و نتوانید خانه‌ای برای خود تهیه نمایید حداقل می‌توانید شادتر زندگی کنید و بیشتر احساس خوشبختی کنید. پس‌انداز کردن یک اصل مهم در ایجاد ثروت است؛ ولی بیشتر افراد، تمام درآمد خود را خرج می‌کنند و حتی بالاتر از سطح توانایی مالی خود زندگی می‌کنند؛ بنابراین مقروض و بدهکار می‌شوند.

۳۱. ده درصد از درآمدتان را به دیگران ببخشید

ضرب‌المثلی هست که می‌گوید:

کسی که راحت‌تر می‌بخشد، ثروتمندتر می‌شود.

اکثر مردم سعی می‌کنند تا آنجایی که می‌توانند ثروت جمع کنند. به هر حال یک اصل طبیعی در ایجاد ثروت بخشندگی است. جو پولیش در مورد بخشندگی می‌گوید:

دنیا موهبت‌های خود را به افراد بخشنده ارزانی می‌کند و از افراد خسیس می‌گیرد.

۳۲. روزانه ۸ لیوان آب بنوشید

بخش عمده‌ای از بدن ما را آب تشکیل می‌دهد. اگر روزانه به اندازه‌ی کافی آب بخورید این کار باعث لاغر شدن و تناسب اندام شما می‌شود. نوشیدن آب به مقدار کافی همچنین باعث می‌شود که پوست شاداب‌تر و سالم‌تری داشته باشید. تاثیری که آب بر روی سلامتی انسان دارد مساله‌ای انکارناپذیر است؛ وقتی به اندازه ی کافی آب می‌نوشیم عملکرد مغزمان بهتر است و از هر لحاظ احساس بهتری داریم. اگر شما روزانه به اندازه‌ی کافی آب نمی‌خورید کار غیرعاقلانه‌ای انجام می‌دهید؛ بنابراین باید اولویت‌های زندگی خود را به طور جدی مورد بازنگری قرار دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.