مدیرکل روابط عمومی‌شرکت مخابرات ایران: تلگرام تا آخر عمر این دولت فیلتر نخواهد شد

تلگرام اپلیکیشنی پیام‌رسان که بیش از ۱۳ میلیون کاربر در کشورمان دارد، از دیروز دچار اختلالاتی شده که شبهه‌ی فیلترینگ این نرم‌افزار را بار دیگر بوجود آورده بود که البته به نظر می‌رسد از دو روز پیش شاهد برطرف شدن تدریجی این اختلالات هستیم. مدیرکل روابط عمومی‌شرکت مخابرات ایران در این راستا بیان کرده است که تلگرام تا آخر عمر دولت فیلتر نخواهد شد.

تلگرام که با استقبال خوب ایرانیان مواجه شده و روزانه بیش از یک میلیارد پیام توسط ایرانیان در آن رد و بدل می‌شود از دیروز دچار اختلالاتی شده است و این شائبه را ایجاد کرده است که شاید اپلیکیشن تلگرام دچار فیلترینگ شده است که البته با توجه به ایجاد کانال‌های غیراخلاقی در آن دور از انتظار نیز نبود.

اما مدیرکل روابط عمومی‌شرکت مخابرات ایران در گفت‌وگو با آفتاب یزد و در پاسخ به اینکه آیا مخابرات تصمیمی‌ مبنی بر فیلتر نرم‌افزار تلگرام را دارد یا خیر، می‌گوید:

سیاست دولت یازدهم از ابتدا مخالفت با فیلترینگ بوده و همچنان هست و تا آخر عمر این دولت هم خواهد بود؛ از این رو مخابرات تصمیم برای فیلتر تلگرام ندارد.

داوود زارعیان در بیان راه‌حل اینگونه سوءاستفاده‌ها نیز تاکید می‌کند:

من معتقدم بهترین راهکار در این زمینه بحث فیلترینگ هوشمند است که ضرورت دارد هرچه سریع‌تر در کشور توسعه پیدا کند. در همه دنیا این‌گونه است که تنها آن بخش از سایت‌ها و نرم‌افزارها فیلتر می‌شود که مورد دارند و به خاطر برخی مسائل و مشکلات کل سایت را فیلتر نمی‌کنند.

وی می‌افزاید:

در کشور ما نیز این اتفاق می‌تواند رخ دهد که مثلا در مورد برنامه تلگرام تنها کانال‌ها و ربات‌هایی فیلتر شوند که مبتذل و ضداخلاقی‌اند؛ اما کل شبکه وجود داشته باشد.

زارعیان با بیان این‌که سیاست دولت و بسیاری از کارشناسان مربوطه نیز همین است، اظهار می‌کند:

حوزه فضای مجازی نیازمند یک مدیریت قوی است و فیلترینگ و بستن سایت‌ها و نرم‌افزارها و … اصلا راهکار قابل قبول و منطقی نیست؛ بلکه راهکار اصلی فیلترینگ هوشمند است.

مدیرکل روابط عمومی‌شرکت مخابرات ایران با تاکید بر این‌که قطعا فیلترینگ هوشمند در کشور اجرا خواهد شد، هشدار می‌دهد:

از این رو من به تمام سودجویان و سوءاستفاده‌گرانی که به صورت باز از فضای مجازی استفاده می‌کنند هشدار می‌دهم که بدانند با اجرای کامل فیلترینگ هوشمند امکان شناسایی آنان و مسدود کردن مطالب، سایت‌ها و شبکه‌های مبتذل‌شان وجود دارد.

وی همچنین در پاسخ به این‌که آیا فیلترینگ هوشمند مخالفانی دارد، نیز می‌گوید:

کسی نمی‌تواند درقبال منطق درست فیلترینگ هوشمند مقاومت کند. سیاست دولت هم همواره حمایت از جریان آزاد اطلاعات درست و صحیح و سالم است؛ از سوی دیگر دولت هم هیچ‌گاه موافق رواج بی‌بند و باری نبوده و نیست و طبیعتا عقل و سیاست منطقی هم حکم می‌کند در مقابل مطالب و مسائلی که اخلاق را زیر سوال می‌برد و موجب رواج ابتذال می‌شود موضع‌گیری درستی اتخاذ کرد.

منبع: زومیت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.