آشنایی با سخت‌افزار گوشی‌های هوشمند به زبان ساده؛ بخش چهارم و آخر: باتری

در این قسمت از مجموعه آموزش‌های آشنایی با سخت‌افزار گوشی‌های هوشمند به زبان ساده، به بررسی بخش مهمی از این دستگاه‌ها یعنی باتری خواهیم پرداخت. در ادامه با این سخت‌افزار مهم از گوشی‌های هوشمند بیشتر آشنا خواهیم شد. با ماهمراه باشید.

یکی از مواردی که به هنگام رونمایی از یک گوشی جدید مورد پرسش قرار می‌گیرد، میزان دوام باتری آن است. در واقع باتری تلفن‌های همراه می‌تواند به بزرگترین مشکلی که ممکن است در گوشی خود با آن مواجه شوید، تبدیل شود. به همین دلیل، شرکت‌های سازنده‌ی گوشی در زمینه باتری نیز رقابت شدیدی با یکدیگر دارند و هرکدام مدعی با دوام‌تر بودن باتری گوشی‌های خود هستند.

لیتیوم یونی (Lithium-Ion)

galaxy-s6-edge

با سر کار آمدن باتری‌های لیتیوم یونی و استفاده از آنها در گوشی‌های هوشمند، بسیاری از مشکلات مربوط به باتری از بین رفت. باتری‌های نیکل هیدرید و نیکل کادمیومی پاسخگوی نیاز گوشی‌های جدید نبودند و روی کار آمدن لیتیومی یونی‌های سبک و قابل تولید در اندازه‌های متفاوت، امکان تولید گوشی‌های سبک‌تر و باریک‌تر را فراهم کرد. ولتاژ تولید شده توسط گوشی‌هایی که از باتری لیتیوم یونی بهره می‌برند، معمولا ۳.۷ ولت است که این مقدار ولتاژ رقم قابل توجهی است.

batteryیکی دیگر از مشکلاتی که در این نوع باتری‌ها مرتفع شده است، مشکل Memory Effect یا تاثیر بر حافظه است. در نسل قبلی باتری‌ها با هربار تخلیه کامل شارژ باتری، میزان بسیار کمی از عمر حافظه باتری کاهش می‌یافت. یا اینکه نباید بعد از شارژ کامل باتری، گوشی همچنان به برق متصل می‌ماند. باتری‌های لیتیوم یونی را می‌توانید به هر میزان که تمایل دارید شارژ کنید و هیچ کدام از مشکلات باتری‌های قدیمی را در این نوع مشاهده نخواهید کرد.

روند شارژ شدن این باتری بدین صورت است که تا حدود ۸۰ درصد اولیه با سرعت شارژ می‌شود و ۲۰ درصد باقی‌مانده حدود یک ساعت زمان می‌برد تا کاملا شارژ شود. تنها ایرادی که به این باتری‌ها وارد است قیمت بالای آنها است که در مقابل خدمات خوب بسیار زیادی که ارائه می‌دهند، می‌توان از این قیمت بالای آنها چشم‌پوشی کرد.

لیتیوم پلیمر(Lithium-Polymer)

iphone-batteryجدیدترین و بادوام‌ترین باتری‌هایی که تاکنون ساخته شده باتری‌های لیتیوم پلیمری هستند. قدرت بالا و وزن بسیار سبک از مهمترین ویژگی‌های این باتری‌ها هستند. این نوع باتری‌ها تا حدود ۵۰ درصد عمر طولانی‌تری نسبت به سایر باتری‌های شارژشدنی دارند. دمای پایین بر کارایی این باتری تاثیری ندارد و اگر از باتری این گوشی‌ها استفاده نشود، باتری تا ماه‌ها شارژ را نگه می‌دارد. روکش پلاستیکی این باتری باعث افزایش بسیار زیاد امنیت آن شده به طوری که حتی با سوراخ شدن باتری نیز احتمال آتش گرفتن و انفجار باتری بسیار پایین است.

battery-1تنها ایراد این نوع باتری‌ها نیز قیمت بالای آنها است. این موضوع باعث شده که تنها شرکت اپل بتواند از آن در گوشی‌های خود استفاده کند. برخی شرکت‌های دیگر نیز در بعضی از پرچمداران خود از این نوع باتری استفاده کردند که البته هزینه‌ی بالای تمام شده‌ی گوشی برای این شرکت‌ها باعث شد تا از به کار بردن آنها خودداری کنند.

جمع‌بندی

در چهار مقاله اخیر سعی کردیم سخت‌افزار گوشی‌های هوشمند که به صورت پشت صحنه هر کدام سعی می‌کنند تجربه‌ی ما را از داشتن گوشی‌های هوشمند بهتر کنند، صحبت کنیم. سخت‌افزار گوشی‌های هوشمند در چند سال اخیر پیشرفت‌های زیادی داشته‌‌اند و اکنون برای اجرای سریع و روان هم سیستم‌عامل و هم نرم‌افزارها به بلوغ نزدیک شده‌اند. در بین گوشی‌های هوشمند پرچم‌دار اخیر آنقدر تعداد هسته‌ها و مقدار فضای رم افزایش داشته که می‌توان قدرت پردازشی این دستگاه‌ها را با کامپیوتر‌های شخصی مقایسه کرد.

در سری مقاله‌های آشنایی با سخت‌افزار گوشی‌های هوشمند به زبان ساده، با سیستم روی چیپ‌های جدید، پردازشگر‌های گرافیکی قوی، سنسور‌ها و انواع نمایشگر و باتری‌ها آشنا شدیم؛ اما هر کدام از بخش‌ها و اجزا‌های نام برده شده در پس اسم و نام خود دنیای بزرگی دارند که هر روزه پیشرفت‌های زیادی نیز در آن‌ها در حال رخ دادن است. سیستم روی چیپ‌ها اکنون اندازه‌ی بسیار کوچک‌تر و قدرت بسیار بیشتری پیدا کرده‌اند؛ نمایشگر‌ها وضوح چشمگیری دارند؛ باتری‌ها بسیار مقاوم و حتی قابل انعطاف شده‌اند و سنسور‌ها نیز بیشتر از همیشه از هوش و توانایی‌های خود استفاده می‌کنند. امیدواریم جریان پیشرفت در بخش‌های سخت‌افزاری گوشی‌های هوشمند همچنان ادامه داشته باشد تا در آینده مشکلاتی که هم‌اکنون وجود دارد نیز به طور کامل از بین برود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.