آشنایی با سخت‌افزار گوشی‌های هوشمند به زبان ساده؛ بخش سوم: سنسور‌ها

یکی از ویژگی‌های بسیار مهمی که هنگام خرید گوشی هوشمند باید به آن توجه کنیم، انواع سنسورهای گوشی بوده و وجود برخی از این سنسورها بسیار کاربردی و ضروری است. در ادامه، انواع این سنسورها و کاربردهای آنها را به زبانی ساده توضیح خواهیم داد.

یکی از ویژگی‌های متداول در گوشی‌های هوشمند امروزی، استفاده از سنسورها با کاربردهای مختلف در آنها است. در ادامه با این سنسورها آشنا خواهیم شد.

سنسور شتاب‌سنج (Accelerometer)

iphone-accelerometerمی‌توان گفت پرکاربرد‌ترین سنسور در گوشی‌های هوشمند، سنسور شتاب‌سنج است. این حسگر شتاب خطی موبایل را هنگام جابه‌جایی در فضای سه‌بعدی اندازه‌گیری می‌کند. تصور کنید که در حال مرور کردن صفحات وب هستید و می‌خواهید صفحه را بزرگتر ببینید؛ بنابراین گوشی خود را در به شکل افقی تغییر حالت می‌دهید و سنسور با تشخیص این موقعیت جدید صفحه‌نمایش را به حالت افقی یا landscape تغییر وضعیت می‌دهد. ‌این سنسور در بازی‌هایی که به حرکت حساس هستند نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد و در حقیقت بدون این سنسور امکان انجام بازی‌های حرکتی وجود ندارد.

سنسور ژیروسکوپ (Gyroscope)

sensor-1سنسور ژیروسکوپ مانند شتاب‌سنج عمل می‌کند و در تشخیص حالت قرار گرفتن دستگاه موثر است. می‌توانید تصاویر را در حالات افقی و عمودی مشاهده کنید. برای تماشای ویدیوها در حالت افقی نیز از سنسور ژیروسکوپ استفاده می‌شود. همچنین این سنسور در دوربین گوشی‌های اندروید به منظور چرخاندن دوربین و نیز تشخیص میزان چرخانده شدن دوربین تاثیر دارد.

سنسور مغناطیس‌سنج (Magnetometer)

سنسور مغناطیس‌سنج در بیشتر گوشی‌های هوشمند وجود دارد. کاربرد این سنسور زمانی مشخص می‌شود که می‌خواهید از قطب‌نما یا قبله‌نمای گوشی‌ خود استفاده کنید. همچنین سایر نرم‌افزارهایی که نیاز به تشخیص جهت‌های جغرافیایی دارند مانند GPS و نقشه‌های آنلاین، از این سنسور استفاده می‌کنند.

سنسور تشخیص فواصل نزدیک یا مجاورت (Proximity Sensor)

20130207_applepatentapp_hearingaid2

سنسور مجاورت در اطراف اسپیکر به صورت یک سنسور LED اینفراد و یک ردیاب نوری IR است. حتما متوجه شده‌اید که وقتی با گوشی خود در حال صحبت هستید نمایشگر آن خاموش می‌شود و به محض اینکه گوشی را از گوش خود فاصله می‌دهید نمایشگر روشن خواهد شد. در حقیقت عملکرد سنسور مجاورت بدین شکل است که سنسور اینفراد نوری را می‌تاباند؛ در صورت برخورد این نورِ نامرئی با شئ، بازتاب نور فرستاده شده توسط سنسور نور IR تشخیص داده می‌شود و نمایشگر گوشی خاموش خواهد شد.

سنسور روشنایی

حتما گزینه‌ی تنظیم خودکار روشنایی در قسمت تنظیمات نمایشگر گوشی را دیده‌اید. با فعال کردن این گزینه، گوشی این قابلیت را دارد که متناسب با نور محیط میزان روشنایی نمایشگر را تنظیم کند. این وظیفه بر عهده‌ی سنسور روشنایی است. برای مثال وقتی در محیطی هستید که نور زیاد است‌، نور نمایشگر گوشی شما نیز افزایش می‌یابد و همچنین در محیط کم نور از نور نمایشگر کاسته می‌شود. در برخی گوشی‌های پرچم‌دار و رده بالای سامسونگ، این سنسور نورهای قرمز، سبز، آبی و سفید موجود در محیط را دریافت می‌کند و بر این اساس رنگ‌های نمایشگر را تنظیم می‌کند. این عمل به هرچه بهتر و باکیفیت‌تر بودن نور نمایشگر کمک می‌کند.

سنسور فشار‌سنج (‌Barometer)

این سنسور در برخی گوشی‌های گران‌قیمت و رده بالا موجود است. به کمک این سنسور فشار اتمسفر محیط سنجیده می‌شود و ارتفاع نسبت به سطح دریا تعیین می‌شود. بدین ترتیب موقعیت جغرافیایی شما به شکل دقیقتری در برنامه GPS مشخص می‌شود.

سنسور گرماسنج (Thermometer)

این سنسور تقریبا در همه‌ی گوشی‌های هوشمند وجود دارد. سنسور گرماسنج همانطور که از نامش پیداست، دمای کلی گوشی را اندازه‌گیری می‌کند و اگر این دما از حد معینی بیشتر باشد به صورت خودکار سیستم را خاموش می‌کند. چرا که داغ شدن بیش از اندازه موجب آسیب رسیدن به گوشی می‌شود. البته در برخی گوشی‌ها مانند گلکسی اس ۴ علاوه‌ بر این سنسور، سنسور رطوبت‌سنج نیز به‌ کار برده شده که در برنامه‌ی S Health مورد استفاده قرار می‌‌گیرد.

سنسور گام‌شمار (Pedometer)

shealthاین روزها بازار ورزش و نرم‌افزارهای تناسب اندام داغ است و سنسور گام‌شمار به عملکرد هر‌چه بهتر این نرم‌افزارها کمک می‌کند. توسط این سنسور تعداد گام‌های شما شمرده می‌شود. البته سنسور شتاب‌سنج نیز می‌تواند این کار را انجام دهد؛ اما کارایی و دقت سنسور گام‌شمار مسلما بهتر است.

 سنسور تشخیص ضربان قلب (Heart Rate)

heart-rate-monitorاین سنسور با شمردن ضربات خون موجود در نوک انگشت، ضربان قلب را به صورت دقیق اعلام می‌کند. از این سنسور در گوشی‌های نسل جدید سامسونگ مانند گلکسی اس ۶ و گلکسی نوت ۵ به شکل بسیار مناسب و دقیقی استفاده شده است.

سنسور تشخیص اثر انگشت

fingerprintسنسور اثر انگشت در آیفون ۵ اس بسیار مورد توجه قرار گرفت و بعد از آن توسط سایر برند‌ها مانند سامسونگ نیز استفاده شد. این سنسور علاوه بر اینکه می‌تواند باز کردن قفل گوشی را بسیار راحت تر کند، در برخی نرم‌افزارها نیز کاربرد‌های خاص و ویژه‌ای دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.