رمزگشایی از نسخه‌های خطی شکننده و نادر با فناوری جدید

محققان نروژی به دنبال استفاده از ابزار نوآورانه‌ای برای رمزگشایی از اسرار پنهان در قطعات شکننده نسخه‌های خطی پوست آهو هستند.

به گزارش سرویس علمی ایسنا، بررسی این نسخه‌های خطی به دلیل قدمت، نادر بودن و آسیب‌پذیری در مقابل آلودگی، فرآیندی دشوار است. اسناد باستانی بسیار حساس و شکننده هستند و نباید در معرض نور قرار گیرند یا لمس شوند.

محققان کتابخانه Gunnerus در دانشگاه علم و فناوری نروژ به دنبال بهره‌گیری از تکنیک جدیدی موسوم به تصویربرداری ابرطیفی هستند تا با کمک آن بتوانند ترکیبات شیمیایی رنگدانه‌های به کار رفته در نسخه‌های باستانی را آشکارسازی کنند.

این شیوه برای بررسی نسخه‌های خطی قدیمی کاملا کارآمد بوده و نتایج بهتری را در مقایسه با روش‌های دیگر ارائه می‌دهد.

با کمک این فناوری تمامی صفحات نسخه خطی را می‌توان ظرف چند دقیقه اسکن و تحلیل کرد.

تصویربرداری ابرطیفی از دوربین ابرطیفی برای اسکن‌ کردن اسناد استفاده می‌کند و دوربین‌های پیشرفته می‌توانند بین ۱۶۰ رنگ تمایز قائل شوند و دارای ۱۶۰۰ حسگر رنگدانه هستند.

این دوربین‌ها برای بررسی هنر در سطح بالا مناسب‌اند زیرا در این سطح، جزئیات و رنگدانه‌های رنگ که پیش‌تر نامرئی بودند، با کمک وضوح طیفی بالا قابل‌ رویت می‌شوند.

تصویربرداری ابرطیفی برای بررسی هنر بسیار مناسب است و این شیوه همچنین در تشخیص‌های پزشکی، علوم تغذیه، باستان‌شناسی و مشاهدات محیطی به کار می‌رود.

منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.