نگاهی به تفاوت‌های ویندوز ۳۲ و ۶۴ بیتی

عملکرد پردازنده‌ی رایانه هنگام تبادل اطلاعات با RAM یعنی حافظه با دسترسی تصادفی (Random Access Memory)، به ۳۲ یا ۶۴ بیتی بودن نسخه‌ی ویندوز وابسته است. نسخه‌ی ۶۴ بیتی در مقایسه با نسخه ۳۲ بیتی قادر به مدیریت حافظه‌ی RAM بیشتر و اپلیکیشن‌های زیادتری است.

به زبان ساده، نسخه ۶۴ بیتی، قادر به مدیریت حافظه‌های رم ۴ تا ۱۲۸ گیگابایت است. اگر نسخه‌ی ۳۲ بیتی سیستم‌عامل ویندوز را بر روی رایانه خود نصب کرده باشید، برخورداری از حافظه‌ی رم بیشتر از ۴ گیگابایت بی‌معنا است! چرا که ویندوز ۳۲ بیتی قادر به پشتیبانی از آن نیست.

توانایی ویندوز ۶۴ بیتی در مدیریت بهتر حافظه‌های رم بیشتر، این نسخه را هنگام کار با پردازنده، کاربردی‌تر و بهینه‌تر کرده و در نهایت منجر به بهبود عملکرد کلی رایانه خواهد شد. پس به طور خلاصه، ویندوز ۶۴ بیتی بسیار قدرتمندتر است.

مشاهده‌ی نسخه ویندوز

ویندوز ۸

  • به کمک کلیدهای ترکیبی Windows Key + S پنل جستجو را فعال نموده و با تایپ عبارت This PC و کلیک بر روی آن به این بخش وارد شوید.
  • حالا بر روی صفحه راست کلیک نموده و گزینه Properties را انتخاب کنید.

Windows8Editionدر پنجره باز شده به بخش System رفته و عبارت System type را بیابید. در مقابل این عبارت نسخه‌ی ویندوز جاری نمایش داده شده است.

ویندوز ۷ و ویستا

  • بر روی آیکون استارت کلیک کرده و در منوی باز شده بر روی گزینه Computer راست کلیک  و سپس گزینه Properties را انتخاب کنید.

Computerproperties

  • در بخش System و در کنار عبارت System type، نسخه ویندوز شما درج شده است.

systemdetails

آیا امکان نصب نسخه ۶۴ بیتی ویندوز بر روی رایانه من وجود دارد؟

ویندوز ۷ یا ویستا

  • بر روی آیکون استارت کلیک کرده و عبارت Performance Information and Tools را تایپ و با پایان یافتن جستجو, بر روی نتیجه یافته شده کلیک کنید.

performanceinformation

درپنجره باز شده، بر روی View and print details کلیک کنید تا در یک پنجره تمام اطلاعات سیستم شما نمایش داده شود.

performanceinformation1

در بخش System شما می‌توانید نسخه‌ی ویندوز جاری و سازگاری رایانه با ویندوز ۶۴ بیتی را مشاهده کنید. در تصویر زیر، رایانه سازگار است.

computerdetail

توضیح: اگر از ویندوز  ۳۲ بیتی استفاده می‌کنید، نمی‌توانید سیستم‌عامل خود را به نسخه ۶۴ بیتی ارتقاء دهید. بلکه باید نسخه ۶۴ بیتی را از ابتدا نصب کنید. قبل از انجام این کار از اطلاعات خود نسخه‌ی پشتیبان تهیه کنید.

مزیت‌های یک کامپیوتر ۶۴ بیتی

  • مهمترین مزیت ویندوز ۶۴ بیتی، مدیریت بهتر و دسترسی بیشتر به حافظه RAM است.
  • دسترسی به ویژگی‌های امنیتی فوق‌العاده مانند Kernel Patch Protection یا Hardware-backed data execution.
  • عملکرد اپلیکیشن‌هایی که به طور خاص برای یک سیستم‌عامل ۶۴ بیتی نوشته شده‌اند بسیار عالی است.

معایب یک کامپیوتر ۶۴ بیتی

بهره‌گیری از ویندوز ۶۴ بیتی از هیچ‌گونه معایبی برخوردار نیست. با این حال، قبل از تصمیم‌گیری برای استفاده از این نسخه باید بعضی چیزها را مدنظر قرار بدهید:

  • در دسترس بودن فایل راه‌انداز (Driver) دستگاه‌های مختلف. چرا که درایورهای ۳۲ بیتی با نسخه ۶۴ بیتی سیستم‌عامل سازگار نیستند.
  • اغلب درایورها با رایانه های ۶۴ بیتی سازگار نیستند.
  • درایورها باید به صورت دیجیتالی توسط توسعه‌دهنده‌ی آن امضاء (Sign) شوند.
  • برخی از نرم‌افزارهای ۳۲ بیتی با سیستم‌عامل ۶۴ بیتی سازگار نیستند.

انتخاب صحیح: چگونه نسخه مناسب را انتخاب کنیم؟

 نسخه ۶۴ بیتی

انتخاب نسخه مناسب، به اولویت‌ها و نیازمندی‌های شما بستگی دارد. اگر می‌خواهید از مزیت حافظه‌ی RAM بیشتر (بیشتر از ۴ گیگابایت) برخوردار شوید، می‌توانید نسخه‌ی ۶۴ بیتی را انتخاب کنید. اما قبل از نصب، در دسترس بودن نسخه‌ی ۶۴ بیتی نرم‌افزارهای مورد استفاده خود را بررسی کنید.

اغلب نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای جدید از نسخه ۶۴ بیتی پشتیبانی می‌کنند. وضعیت سازگاری نرم‌افزار و دستگاه‌هایتان را در صفحه سازگاری با نسخه‌ی ۶۴ بیتی ویندوز مشاهده کنید.

نسخه ۳۲ بیتی

  • نسخه ۳۲ بیتی ارزان‌تر از نسخه ۶۴ بیتی است.
  • اگر از نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای قدیمی استفاده می‌کنید، بهتر است ازنسخه ۳۲ بیتی استفاده کنید؛ چرا که این نسخه تمام نرم‌افزارها و دستگاه‌ها را پشتیبانی می‌کند.

توضیح: اغلب نرم‌افزارهای طراحی شده برای نسخه‌ی ۳۲ بیتی، از نسخه‌ی ۶۴ بیتی نیز پشتیبانی می کنند (البته به استثناء بعضی از آنتی ویروس ها). اما اگر نرم‌افزاری برای نسخه‌ی ۶۴ بیتی طراحی شده باشد، در نسخه‌ی ۳۲ بیتی کار نخواهد کرد.

منبع: زومیت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.