هر آنچه که باید در مورد خودروهای هوشمند بدانیم

در سال‌های اخیر کمپانی‌های بسیاری آغاز به تحقیقات و ساخت‌ نمونه‌هایی از خودروهای خود با قابلیت رانندگی هوشمند کرده‌اند که کمپانی‌هایی چون مرسدس‌بنز، BMW و نیسان از جمله فعال‌ترین آن‌ها بوده‌اند. اما طلایه‌دار این بخش از فناوری، نه یک خودروساز بلکه غول جستجوی دنیا است که با خودروی هوشمند خود نشان داد که در آینده‌ای نه‌چندان دور شاهد استفاده از این خودروها در دنیای واقعی خواهیم بود. اما خودرو هوشمند چیست و چگونه کار می‌کند؟

در جریان برگزاری نمایشگاه اتومبیل فرانکفورت، کمپانی آلمانی مرسدس‌بنز با معرفی سیستم هوشمند رانندگی Intelligent Drive نشان داد که در سال‌های آتی باید شاهد استفاده از چنین خودروهایی در خیابان‌ها باشیم، اما نمونه‌ای که گوگل در هفته‌ی اخیر معرفی کرد، نشان داد که این کمپانی در این مورد نیز بسیار جلوتر از کمپانی‌های خودروساز رقیب، در حال حرکت است. اما به‌واقع خودرو هوشمند چیست؟ در ادامه با ماه همراه باشید تا به کندوکاو جزئیات در مورد خودروهای هوشمند بپردازیم.

خودروهای هوشمند چیست؟

SmartCarInt1

می‌توان نام‌های مختلفی را برای این فناوری برگزید. خودروهای‌هوشمند یا خودروهای بدون راننده همگی نام‌های مناسبی برای اتومبیل‌هایی با چنین قابلیت‌هایی است. نام انتخاب شده برای چنین خودروهایی تفاوتی در نحوه‌ی استفاده از آن‌ها و فناوری‌های مورد استفاده در آن‌ها ندارد؛ بطوریکه تمامی نمونه‌های تولید شده سعی در حذف دخالت عامل انسانی در هدایت خودرو و سپردن تمامی تصمیمات و پروسه‌ی هدایت خودرو به رایانه‌های تعبیه شده در خوردوها دارد. به‌زبان ساده، کروز کنترل را نیز می‌توان به‌عنوان بخشی از این فناوری به‌حساب آورد. آئودی نیز سیستم مشابهی را با بهره‌گیری از کروز کنترل و امکان توقف و حرکت مجدد در اختیار رانندگان قرار خواهد داد. براساس اطلاعات منتشر شده، آئودی در این سیستم امکان حرکت وسیله‌ی نقلیه را در ترافیک جاده بصورت خودکار فراهم می‌کند که همراه با تغییر در سرعت حرکت خودرو است که شامل توقف کامل و آغاز مجدد حرکت نیز می‌شود. این سیستم در پی آن است تا بخشی از پروسه‌ی رانندگی را به عهده گرفته و کار راننده را تسهیل نماید. خودکارسازی رانندگی بیشتر روی افزایش چنین تجربیاتی متمرکز شده و دغدغه‌ی اصلی برای افزایش امنیت است.

اما سیستم‌هایی که خودروسازانی همچون گوگل، آئودی، ولوو، بی‌ام‌دبلیو و سایر خودروسازان و کمپانی‌های فعال در این زمینه در حال توسعه آن هستند، چیزی فراتر از یک راننده‌ی کمکی است. سیستم‌های توسعه داده شده توسط این کمپانی نه تنها راهکارهای هوشمند یاری‌دهنده به راننده، بلکه سیستم‌هایی هستند که کل پروسه‌ی رانندگی را در اختیار گرفته و خودرو را خود بصورت تمام و کمال کنترل می‌کنند. خودروی هوشمند گوگل که اخیراً معرفی شد، تمامی پروسه‌ی هدایت خودرو را در دست گرفته و تمامی رابط‌ها و ابزار‌های سنتی هدایت خودرو را حذف کرده و آن را با یک کلید برای روشن و خاموش کردن خودرو جایگزین کرده است. با استفاده از این خودرو، دیگر نیازی به توجه به رفت‌ و آمد و جریان ترافیک اطراف خود ندارید.

همانطور که در ویدئوی فوق نیز ملاحظه می‌کنید، بی‌ام‌دبلیو نیز پیشرفت‌های جالبی را در مورد سیستم‌هوشمند هدایت خودروی خود به دست آورده است، بطوریکه این خودرو قادر است کارهای خارق‌العاده‌ای را به انجام برساند. همانطور که در ویدیو زیر نیز مشاهده می‌کنید، این خودرو قادر است تا با سرعتی نزدیک به ۱۱۲ کیلومتر در ساعت و در حالتی که روی سطح لغزنده منحرف شده، کنترل خودرو را در دست گرفته و آن را به حالت پایدار بازگرداند.

خودروی هوشمند گوگل همراه با طیف وسیعی از امکانات روانه‌ی میدان کارزار شده است تا با استفاده از این ویژگی‌ها قادر به دریافت اطلاعات مکانی خود و همچنین اوضاع و احوال اطراف خود باشد. LiDAR که همان سنسور شناسایی نوری است و در سقف خودروی هوشمند گوگل قرار گرفته است، قادر است همچون کینکت مایکروسافت دنیای پیرامون خودرو را اسکن کرده و اطلاعاتی روشن و دقیق را از موانع و شرایط محیطی در اختیار بگیرد. این سنسور اطلاعاتی را از عمق و مسافت با اشیا به‌دست آورده و در واقع نقش چشم خودرو را بر عهده دارد. با استفاده از این سیستم گوگل قادر به تشخیص عابرین پیاده از اشیاء ساکن در مسیر است.

ترکیب استفاده از رادار و اسکنر‌های فراصوتی برای اسکن و مشخص کردن وضعیت پیرامون خودرو به کار گرفته می‌شود. خواندن و اسکن کردن محیط پیرامون به‌معنای خواندن سیگنال‌ها و علامت‌های موجود در مسیر، مانیتورینگ مسیر برای شناسایی موانع موجود، بررسی وضعیت چراغ‌های راهنمایی و هر آن چیزی است که شما در زمان رانندگی به آن توجه می‌کنید. گوگل علاوه بر موانع و علامت‌های استاندارد موجود در مسیر، سناریوهایی را نیز پیش‌بینی کرده است که برای مثال می‌توان به شناسایی دوچرخه‌سوار و حرکات دست وی اشاره کرد که به خودرو اشاره می‌کند تا عبور کند. همچنین خودروی گوگل قادر است تا وجود کارگاه‌های ساختمانی یا تجهیزات راه‌سازی را در مسیر تشخیص داده و نسبت به موقعیت موجود تصمیم‌گیری نماید.

شاید هیچ‌گاه محصولات گوگل در این زمینه را بصورت تجاری در بازار مشاهده نکنیم، اما به‌نظر می‌رسد گوگل در پشت صحنه با استفاده از این فناوری‌ها، شرکت‌های خودروسازی را تغذیه خواهد کرد و خود در پشت صحنه به‌عنوان یک شرکت خلاق به نوآوری و یافتن راه‌های بهتر و هوشمند‌تر برای تولید چنین خودروهایی مشغول خواهد شد. شاید اندروید یکی از بارزترین مثال‌ها در این مورد باشد. همانطور که اندروید توسط سایر تولیدکنندگان ابزار‌های هوشمند مورد استفاده قرار گرفت، باید انتظار داشته باشیم تا اشاعه‌ی استفاده از این فناوری را نیز توسط خودروسازان ببینیم.

این فناوری چه اهمیتی برای ما دارد؟

اهمیت این موضوع برای کاربران و افرادی که با این فناوری آشنا هستند، به انتظاراتی بستگی دارد که از خودروهای هوشمند دارد .شاید بسیاری از افراد، هوشمند‌سازی را در سطح پارک دوبله بخواهند که در این‌صورت گزینه‌های متعددی در بازار وجود دارد که می‌تواند این خواسته را برآورده سازد. شاید افراد دیگری نیز باشند که این فناوری را مناسب افراد سالمند یا افرادی بدانند که بنابر مشکلاتی با ریسک بالایی رانندگی می‌کنند، در اینصورت رانندگی برای این افراد به تایپ کردن یا صدور دستورات صوتی در خودرو خلاصه خواهد شد.

شاید اصلا شما خودرویی ندارید و هر روز برای مراجعه به محل کار از خودروهای کرایه‌ای یا آژانس‌ها استفاده می‌کنید. دراینصورت نیز خودروی هوشمندی که در اختیار شما قرار می‌گیرد، هر روز در ساعت مشخصی در محل مورد نظر شما حاضر شده و پس از انجام ماموریت خود مبنی بر رساندن شما به مقصد، راهی ماموریت بعدی خود خواهد شد یا خودروی شخصی هوشمند شما به دلیل نبود جای پارک در محل کار، دوباره رو به سوی منزل بازگشته و با درساعتی که از محل کار خود خارج می‌شوید، شما را در ساعت مشخص از محل کار به خانه یا هر جایی که بخواهید انتقال خواهد داد. از این‌رو شما هچ نگرانی بابت دیر رسیدن، جای پارک و بسیاری از مشکلاتی که در صورت استفاده از خودروی شخصی گریبان شما را خواهد گرفت، ندارید. استفاده از چنین خودورهایی برای افرادی که به‌دلیل مشکلات جسمانی از قبیل محدودیت‌های حرکتی یا نابینایی دچار مشکلاتی هستند، بسیار کاربردی است.

یقیناً استفاده از چنین سیستمی منجر به کم رونق شدن کار تاکسی‌های سنتی و وسایل حمل و نقل دیگر خواهد شد. ضمناً باید به افزایش استفاده از انرژی نیز اضافه کرد، چراکه آمد و شد این خودروها به‌دلایلی که تا به امروز ممکن نبود، منجر به بالا رفتن مصرف انرژی می‌شود. یکی از مثال‌ها رساندن کاربران به مقصد و بازگشت به منزل است که این روزها شاهد چنین مسافرت‌هایی نیستیم.

آینده‌ی این خودروها  چگونه خواهد بود؟

SmartCarInt2

یقیناً شماری از افراد احساس تنفر خود را از این خودروها نشان خواهند داد. از نظر این افراد سپردن هدایت خودرو به کامپیوتر که شما را با سرعت بالایی از میان خودرها و سایر موانع عبور دهد، کاری است بس هراس‌انگیز و دیوانه‌وار. در زمان رانندگی اتفاقات بی‌شماری در پیرامون شما به‌وقوع می‌پیوندد، در این زمان‌ها خودرو چگونه واکنش نشان خواهد داد؟ در صورتی که سیستم به‌یکباره از کار بیافتد چه اتفاقی خواهد افتاد؟ همه‌ی این سوالات منطقی بوده و امکان وقوع چنین مواردی نیز وجود دارد. از نظر افرادی که موافق با توسعه‌ی چنین فناوری‌هایی هستند، تحقیقات بیشتر و توسعه‌ی هرچه بیشتر این سیستم‌ها راهکاری برای این مشکل است. کمپانی گوگل چیزی در حدود ۱۱۲ میلیون کیلومتر را با این خودرو طی طریق کرده است. شاید این عدد به‌تنهایی بزرگ به نظر نرسد، اما خالی از لطف نیست تا بدانید که این مسیر برابر دوبار رفت و برگشت به کره‌ی ماه و برابر ۳۰ بار گردش به دور زمین است.

براساس اطلاعات منتشر شده، سالانه ۳۵,۰۰۰ هزار نفر در ایالات متحده در اثر سوانح رانندگی جان خود را از دست می‌دهند و جراحات ایجاد شده در اثر ۳.۸ میلیون تصادف سالیانه نیز نیازمند توجه پزشکی است. شاید اشاره به آمارهای مرگ و میر و تصادفات جاده‌ای در کشور خودمان بسیار ملموس‌تر باشد که نشان از مشکلات رانندگی و حوادث ناشی از اشتباهات رانندگی در جاده‌ها است.

بسیاری از ما در زمان رانندگی اشتباه می‌کنیم و در زمان بحران قادر به انجام بسیاری از موارد امنیتی و توصیه شده نیستیم. اما کامپیوترها چنین مشکلاتی نداشته و می‌توانند چندین وظیفه‌ی منتقل شده به خود را در کسری از ثانیه به درستی و بصورت موازی به انجام برسانند.

قانون در این مورد چه می‌گوید؟

در کشوری همچون ایالات متحده که یکی از کشورهای پیشرو در زمینه‌ی تولید چنین خودروهایی است، تنها شماری از ایالات‌ها تردد چنین خودرویی‌ها را قانونی عنوان کرده‌اند که این اجازه نیز همراه با شرایطی است که از جمله‌ی آن می‌توان به وجود راننده‌ی کمکی و عامل انسانی اشاره کرد. شاید جالب باشد تا بدانید که علی‌رغم مشخص شدن علت تصادفات رانندگی که عمدتاً اشتباهات رانندگان خودروها است، هنوز هم موانعی برای استفاده از خودروهای هوشمند وجود دارد.

نتیجه‌گیری

علی‌رغم ساخت خودروی هوشمند گوگل، همانطور که در سطور فوق نیز اشاره کردیم، بسیار بعید است که این کمپانی خودروهای خود را بصورت تجاری و همچون یک خودروساز روانه‌ی بازار کند. برخی از گمانه‌زنی‌ها حکایت از این دارد که گوگل به‌منظور توسعه‌ی خودروهای به‌کار برده شده در نقشه‌ی گوگل، از این فناوری استفاده خواهد کرد، چراکه سیاست توسعه‌ی چنین سیستمی برای خودروها با برخی دیگر از استراتژی‌های گوگل همچون خرید بوستون‌داینامیکز موازی بوده و در یک جهت است و هدف از تمامی این سیستم‌ها، عطش گوگل برای کسب اطلاعات بیشتر از محیط و جهان پیرامون ما است. عطش برای اطلاعات نیز ناشی از درآمد حاصل از تبلیغات در اثر مراجعه‌ی کاربران برای دریافت این اطلاعات است. یقیناً ارسال خودروهای بدون سرنشین به کرات دیگر به‌همراه روبات‌های بوستون داینامیکز یکی از بهترین راهکارها برای توسعه‌ی نقشه‌های گوگل و گشودن درهای جدیدی برای دانش بشری است.

منبع: zoomit.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.